Friss hús rövidfilmfesztivál

Kiállok a bátyám helyett

Film

Mondhatnánk úgy is, hogy mára divatba jött Magyarországon a rövidfilm, végtére is könnyű neki, ha egyszer nem készülhetnek nagyjátékfilmek, vagy a hazai filmgyártás épp most ért azon - termékenységgel alig is kecsegtető - szakaszába, amelyben a mozi a politikai kontraszelekció kisszámú kedvezményezettjének lesz csak privát öröme. Ezzel együtt vagy ennek ellenére a Daazo.com (European Short Film Centre) huszonhat rövid darabot bemutató, Friss hús című fesztiválján úgy tapasztaltuk, hogy egyre többen vannak, akik nem pótszerként tekintenek e műfajra.

Idén elmaradt a 44. Magyar Filmszemle, így a szokott kisfilmes blokk is. Bár az utóbbi időben újra és újra akadt lehetőség megismerni - akár pincében és padláson - az aktuális rövidfilmtermést, a vetítések és válogatások esetlensége ritkán hozta azt az összminőséget, amire jó eséllyel vágynánk és számítanánk. Most a szervezők az elmúlt év teljes kínálatából válogattak, s igyekeztek olyan alkotókat bemutatni, akik direkt a rövidfilmes műfajban dolgoznak, akik kifejezetten ezen a nyelven akarják magukat megértetni, legyenek "nagy öregek" vagy feltörekvő fiatal alkotók. Mind a huszonhat műre természetesen nincs mód kitérni itt, de szerencsére bőségesen találtunk olyan filmeket, amelyek rövid szemlézése hozzásegíthet egy általánosságra törekvő kép kialakításához: jaj, hogyan is mennek dolgaink a nagy mozgóképes vészhelyzetben.

Együtt...

Hogy a nyelvet, a rövidfilm épp érvényes vagy elfogadott közlekedési szabályait megértsük, vagy elhelyezzük magunkban elérhető helyre, nagy segítség Wrochna Marcell kellemes hatpercese, a néma Stoppos, ami egy elég ismerős szituációt jelenít meg elég szokványosan, ám egyszerűsége és ritmusa miatt így is simán szerethető, világos beszéd. Volt egy másik autósrövid is, a Körforgalom, amely egy kiábrándult - korai kapuzárási pánikkal, rossz házassággal és nem éppen álommelóval rendelkező - férfi életében beálló változásról szól. Úgy gondolnánk, új nő lép az életébe, és jól gondoljuk, tényleg találkozik valakivel, csak ez a véletlen "találkozás" egy piacon, a telefon mellé rásózott GPS-szel esik. A valaki így egy búgó női hang, ami egyszer csak átveszi az irányítást, és a bensőséges viszonyból kaland kerekedik, a férfi pedig, követve az utasításokat, maga mögött hagyja zátonyra futott életét, de majdnem értelemszerűen csak rövid ideig élvezheti e felszabadító új érzést. Felmerül a kérdés, hogy a kedves néző emlékszik-e Marco Ferreri közel harminc évvel ezelőtt készült I love you című filmjére, s benne a már-már magyarként szeretett Christopher Lambert nagyszerű antréjára. Hát a kedves alkotó? Nagypál Orsi - Szarajevóban szépen díjazott - szomorkás sztorija ugyanakkor vicces, s a gördülékenyen kivitelezett ötlet választ ad arra is, hogy a filmvalóságon kívül miért nem akkora hülyeség Ginának nevezni a navigációs kütyünket csak azért, hogy alliteráljon.

A műfaj fő követelményeiről Grosüan Cristina ügyesen komponált Együtt című munkája láttán nyerhettünk képet, Kovács Gergely és Kurta Niké furcsa szerelme egy problematikusnak vélt terhességet is meglebegtet, amiről persze jó időben minden kiderül - a rövidfilmezésről is. S hogy nem csak némán lehet filmnyelven beszélni, bizonyítja Lafka Dávid dumaopusa, amely kép nélkül is majdnem olyan ütős, mint képpel, mert annyira jó a szövege - írta: Hamvas Dániel, improvizált: Kiss Ádám. A Dumatúra egy játék vagy verseny, aminek komoly szabályai vannak, de a lényeg, hogy "fejlett intelligenciájú lényekkel" folyamatosan kell beszélgetni, bármiről, úgy vagy úgy is, hogy azt még Coelho is megirigyelje - aminél persze egyértelműbb kihívást is el bírunk képzelni. A szószátyár szerepében a stand up comedy hérosz Kiss Ádám haknizza végig az utcákat, tereket, csak úgy csípőből szóval tartván idős nénit, kisgyereket, fiatal csajokat egészen addig, amíg emberére - Földes Eszter szerepében a nagybetűs 're - nem talál, majd legyőzettetik.

A humor e műfajbeli nélkülözhetetlenségét Vizkeleti Dániel pontos dramaturgiával dolgozó története, a Szörnyetegek is híven demonstrálja, persze csak a végéről nézve. Egy anti-Biciklitolvajokhoz volt itt szerencsénk: egy srác kerékpárt lop, majd megrongálja - értsd: rúgja, vágja -, és kölcsönbenzinnel (!) felgyújtja. Az alapgondolatunk a neurózisos stokbolond, de aztán, ahogy ez a rövidfilmeknél lenni szokott, kiderül az indíték is, piti kis féltékenység, ami ráadásul hiábavaló, de akkor már késő.

...és külön

A két nap fénypontja nyilvánvalóan Dési András és Móray Gábor filmje, a Valaki vacsorára volt. Egy férfi szerszámosládával érkezik egy másikhoz, megtettek minden óvintézkedést, nehogy valaki meglássa őket. A feszültség és a bizonytalanság nő, válaszok nincsenek, vajon mit is akarnak egymástól. Az átlagosnak tűnő meglátások fuccsba mennek, valami egészen váratlan következik, segítenek egymásnak, egymáson, úgy, hogy az egyik végre megszabadul életétől, míg a másik a húsz éve tartó frusztrációjától, ahogy azt a sokat eláruló cím is ígéri. És így tovább...

Az öt blokkba szedett huszonhat kisjátékfilm zöme magabiztosan játszotta el azon bevezetőnkben is pedzett szerepet, mely szerint a rövidfilm lenne ma a magyar film maga. Ha pedig így nézzük: lám, életben vagyunk, s különösebb okunk nincsen is a szégyenkezésre. Kár, hogy a (film)világ nem ennyire egyszerű.

Toldi mozi, március 28-29.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.