tévésmaci

Egy kosár bogár

  • tévésmaci
  • 2013. május 4.

Film

Amikor Sztupa és Troché megverekedtek, már a feje tetején állt a lagzi; a nyakkendők meglazítva, a vállpántok lecsúszva, pecsétes abroszok és ingmellek, amerre a szem ellát. Pörköltszag és izzadságfolt háton és hónaljban, fényes cseppek az orrtőnél és minden alacsony homlokon. A kerítésnél élő zene, énekel a szaxofonista, az udvaron tánc, konkrétan a porban.

A sátor - négy ágasfára erősített ponyva - alatt rekedt tömegek most tartanak a disznótorosnál, sokkal több a hurka, mint a kolbász, bár az is mintha fűrészporból lenne. Mancika egy tálca süteményt visz a kapuban ácsorgó bámészkodóknak, valami piskóta, tán csokikrémmel, messziről rettenetesnek látszik, közelről nyilván finom. Ennyi rézízű pálinkát még nem ittunk, langyos a Kőbányai, s mint tudjuk, egri a Symphonia, pécsi a Szofi. Állítólag verpeléti a rizling, bár innen hozták, kétháznyiról, Cefre Pali pincéjéből. Párocskák és változó ivararányú embercsoportok tűnnek el a házban vagy a ház mögött, elöl a letaposott virágágyásnál lökdösődés. Valaki épp levizeli a Ladámat. De mindez kit érdekel, amikor Sztupa és Troché ingujjra vetkőzve megverekszenek? A vőlegényt már semmi nem érdekli, az asztalra borulva hortyog, a szaxofonos fűzi helyette a menyasszonyt, szerencsére nászuram résen van, ad egy Adyt (ötszázas) a zenésznek, húzzad (el innen a beled, míg szépen vagyok), és játsszál valami szép lassút, a Mamiblú most jó lesz, búcsú nélkül mentem el. Egy kissrác fasírtokkal gurigázik a hosszú asztal alatt, de az anyja észreveszi, mire a kölök ijedtében felborítja a padot, aminek a végén szerencsére csak öregapám trónol, de amikor dőlni látszik a világ, felpattan, s azonmód szellent is egy egészségeset, külön szerencse a szerencsében, hogy hangját elnyomta az ómamimami. Valszeg az öreg is lemarad Sztupa és Troché összecsapásáról, mert hirtelen elbóbiskol álltában. Az utolsó képen "mafát látjuk, a hajtókáján hervadt szegfű, épp kurjant valamit, de hangos kép nincsen, ezt is csak valamelyik falusi festette, akkor úgy mondták, naiv festő. Ott van kiállítva olajban a kultúr nagytermében, rögtön a mellett, amin Sztupa és Troché ingujjban megverekszenek. Csakhogy a képek nézegetésénél sokkal tartalmasabb szórakozás a tévé nézegetése.

Pénteken (5-én) elégedetten állapítjuk meg, hogy e héten csak polgári otthonokban foghatatlan csatornákon lesz említésre érdemes filmműsor, az is teljesen extrém időpontokban, biztos, ami biztos. Mit szólnak például egy elfeledett Cimino-opushoz éjjel az MGM tetején, emlékszel, kicsikém: A félelem órái. Vagy fél kettőkor a Filmboxon egy svéd dráma a szigetvilágban (archipelago, vaz): Az utolsó vakáció. Éjfél után Huligánok Charlie Hunnammel és Rafe Spallal a Filmbox Extrán?

Szombaton lagzi.

Vasárnap Szeretetáradat dettó fél kettőkor éjjel az MGM-en, Az ifjúság édes madara pedig a TCM-en. Feketék a film+ 2-n: Dzsungelláz és Fekete kefe.

Hétfőn Ivan Passer teljesen felesleges kalandjai az új világban: Cutter útja Jeff Bricsesszel, nem fogják elhinni, az MGM-en. Húzzák fel hajnali háromnegyed négyre az órájukat, mert a TCM-en kiderül, hogy Roger Moore előtt is volt élet a Föld nevű bolygón: The Saint's Double Trouble - egy 1940-es Angyal kalandjai fekete-fehérben.

Kedden az m1 elindít Hölgyek öröme címmel egy brit sorozatot nyolc részben. A ViaSat - nem várva meg, hogy az AXN befejezze az azonos időben futó Forbrydelsent - megküldi A hidat, amit a neten már sikerrel futtatott. Én megyek az MGM-re Vad Billt nézni, az adja benne Codyt, aki a Deadwoodban a Vadat, mindegy: Bill Bill.

Szerdán Orfeusz alászáll Brandóval az MGM-en, utána meg a kultikus Motoros zsaru - énrám meg a Morfeusz száll. A Dunán negyed tízkor Szigorúan ellenőrzött vonatok, ami már a maga idejében is határeset volt, de inkább giccs.

Csütörtökön a világ legjobb Chandler-adaptációja, a Hosszú búcsú. S még egy kultikus motorbiciklis baromság, A vad angyalok, s a svéd Vihar. Ne kérdezzék, hogy hol-e: TCM, MGM és Filmbox Extra. Foghatatlan csatornákért nem érdemes etetni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.