Film

Kifosztva

Ulrich Seidl: Paradise: Love - Szerelmet a feketepiacról

  • 2012. november 25.

Film

Az osztrák rendező neve idehaza leginkább Kánikula c. filmjéről lehet ismerős. Geometrikus és statikus, hosszan kitartott beállítások, monoton történések vonták be a nézőt abba az összkomfortos pokolba, amelynek tüchtig felszíne alatt agresszió, gyűlölet és önzés mozgatja az egymástól és önmaguktól is véglegesen elidegenedett embereket. Mélyosztrák helyzetjelentése után most globális áttekintést kapunk a dolgok állásáról - egy szexturista osztrák háziasszony kenyai kalandjai közvetítésével.

Az elvált ötvenes fraut odahaza egy mobiltelefon-függő, tohonya és kelletlen kamasz lány kínozza. Csúnya és kövér, mint hősünk maga, akinek munkája örömtelen, emberi kapcsolatai felszínesek és unalmasak, s reménye sincs arra, hogy mindez bármilyen pozitív fordulatot vegyen élete további részében. Így a terepet már ismerő sorstársak biztatására Afrikában keresi azt, amiről odahaza le kell mondania. Ott állítólag kiváló altesti adottságokkal megáldott, kókuszillatú és kimeríthetetlen potenciájú ifjú férfiak várják a számukra izgató fehér asszonyokat.

Az önbecsapás és a megvetés filmje Ulrich Seidlé. Minden szereplője a létkorrupció elfogadásában és támogatásában véli megtalálni a túlélés helyes stratégiáját. Az elhízott és kéjsóvár fehér nők, akiknek kiszolgálására egész iparág épült, azzal áltatják magukat, hogy a pénzükön kívül egyéb vonzerejük is van (fehérségük, kövérségük, kékszeműségük), ami bizonyára egzotikumával hat a mindig mosolygó és készséggel udvarló fekete férfiakra. Ám a másik oldalt, a bennszülöttek ügyes stratégiával és gátlástalan nyomulással dolgozó hadát is nehéz volna csak a szívtelen fehérek által kihasznált áldozatnak tekinteni. A pénzszerzéshez nem csupán bájaikat és kigyakorolt kedvességüket használják fel, de (a fehérek eredendő lelkiismeret-furdalására apellálva) gond nélkül üzletelnek a valódi vagy imitált nyomor megmutatásával. A megalázás és kizsákmányolás bizarr játékaiban gyakran cserélődnek a szerepek, s végül mindenki vesztesnek érezheti magát.

Tanúi leszünk egyfajta, a nyaralás rövid időtartama alatt bekövetkező jellemátalakulásnak is (fejlődésnek nem nevezném). A szomorú, frusztrált európai nő először megalázónak érzi a pénzért vásárolt szexet (hiszen az is), majd szerelmet hazudva magának hagyja, hogy csúnyán lehúzzák, végül azonban már nem akar egyebet, mint szolgáltatást a pénzéért egy-egy voltaképpen mindig is - bár egzotikus és kívánatos, de - alacsonyabb rendűnek tekintett fekete hímtől. Egy különösen visszataszító jelenetben négy fityegő hájú banya (más nézőpontból: négy elhanyagolt, kiéhezett, kapuzárási pániktól kétségbeesett idősödő nő) próbál erekciót előidézni egy chippendale-szolgáltatásra vállalkozó fekete fiúnál, majd amikor eredménytelennek bizonyul minden dörgölőzés és markolászás, kirúgják a szerencsétlent.

A főhőst (Margarete Tiesel átélt alakítása) a vakáció végén nyilván ugyanaz a sivár, szeretetlen magány várja, mint amely elől menekülni akart. Az út sokba került. De igazán kifosztani, érzelmi téren kifosztani ő tudta csak saját magát.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?