Film

Kifosztva

Ulrich Seidl: Paradise: Love - Szerelmet a feketepiacról

  • 2012. november 25.

Film

Az osztrák rendező neve idehaza leginkább Kánikula c. filmjéről lehet ismerős. Geometrikus és statikus, hosszan kitartott beállítások, monoton történések vonták be a nézőt abba az összkomfortos pokolba, amelynek tüchtig felszíne alatt agresszió, gyűlölet és önzés mozgatja az egymástól és önmaguktól is véglegesen elidegenedett embereket. Mélyosztrák helyzetjelentése után most globális áttekintést kapunk a dolgok állásáról - egy szexturista osztrák háziasszony kenyai kalandjai közvetítésével.

Az elvált ötvenes fraut odahaza egy mobiltelefon-függő, tohonya és kelletlen kamasz lány kínozza. Csúnya és kövér, mint hősünk maga, akinek munkája örömtelen, emberi kapcsolatai felszínesek és unalmasak, s reménye sincs arra, hogy mindez bármilyen pozitív fordulatot vegyen élete további részében. Így a terepet már ismerő sorstársak biztatására Afrikában keresi azt, amiről odahaza le kell mondania. Ott állítólag kiváló altesti adottságokkal megáldott, kókuszillatú és kimeríthetetlen potenciájú ifjú férfiak várják a számukra izgató fehér asszonyokat.

Az önbecsapás és a megvetés filmje Ulrich Seidlé. Minden szereplője a létkorrupció elfogadásában és támogatásában véli megtalálni a túlélés helyes stratégiáját. Az elhízott és kéjsóvár fehér nők, akiknek kiszolgálására egész iparág épült, azzal áltatják magukat, hogy a pénzükön kívül egyéb vonzerejük is van (fehérségük, kövérségük, kékszeműségük), ami bizonyára egzotikumával hat a mindig mosolygó és készséggel udvarló fekete férfiakra. Ám a másik oldalt, a bennszülöttek ügyes stratégiával és gátlástalan nyomulással dolgozó hadát is nehéz volna csak a szívtelen fehérek által kihasznált áldozatnak tekinteni. A pénzszerzéshez nem csupán bájaikat és kigyakorolt kedvességüket használják fel, de (a fehérek eredendő lelkiismeret-furdalására apellálva) gond nélkül üzletelnek a valódi vagy imitált nyomor megmutatásával. A megalázás és kizsákmányolás bizarr játékaiban gyakran cserélődnek a szerepek, s végül mindenki vesztesnek érezheti magát.

Tanúi leszünk egyfajta, a nyaralás rövid időtartama alatt bekövetkező jellemátalakulásnak is (fejlődésnek nem nevezném). A szomorú, frusztrált európai nő először megalázónak érzi a pénzért vásárolt szexet (hiszen az is), majd szerelmet hazudva magának hagyja, hogy csúnyán lehúzzák, végül azonban már nem akar egyebet, mint szolgáltatást a pénzéért egy-egy voltaképpen mindig is - bár egzotikus és kívánatos, de - alacsonyabb rendűnek tekintett fekete hímtől. Egy különösen visszataszító jelenetben négy fityegő hájú banya (más nézőpontból: négy elhanyagolt, kiéhezett, kapuzárási pániktól kétségbeesett idősödő nő) próbál erekciót előidézni egy chippendale-szolgáltatásra vállalkozó fekete fiúnál, majd amikor eredménytelennek bizonyul minden dörgölőzés és markolászás, kirúgják a szerencsétlent.

A főhőst (Margarete Tiesel átélt alakítása) a vakáció végén nyilván ugyanaz a sivár, szeretetlen magány várja, mint amely elől menekülni akart. Az út sokba került. De igazán kifosztani, érzelmi téren kifosztani ő tudta csak saját magát.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.