Film

Kifosztva

Ulrich Seidl: Paradise: Love - Szerelmet a feketepiacról

  • 2012. november 25.

Film

Az osztrák rendező neve idehaza leginkább Kánikula c. filmjéről lehet ismerős. Geometrikus és statikus, hosszan kitartott beállítások, monoton történések vonták be a nézőt abba az összkomfortos pokolba, amelynek tüchtig felszíne alatt agresszió, gyűlölet és önzés mozgatja az egymástól és önmaguktól is véglegesen elidegenedett embereket. Mélyosztrák helyzetjelentése után most globális áttekintést kapunk a dolgok állásáról - egy szexturista osztrák háziasszony kenyai kalandjai közvetítésével.

Az elvált ötvenes fraut odahaza egy mobiltelefon-függő, tohonya és kelletlen kamasz lány kínozza. Csúnya és kövér, mint hősünk maga, akinek munkája örömtelen, emberi kapcsolatai felszínesek és unalmasak, s reménye sincs arra, hogy mindez bármilyen pozitív fordulatot vegyen élete további részében. Így a terepet már ismerő sorstársak biztatására Afrikában keresi azt, amiről odahaza le kell mondania. Ott állítólag kiváló altesti adottságokkal megáldott, kókuszillatú és kimeríthetetlen potenciájú ifjú férfiak várják a számukra izgató fehér asszonyokat.

Az önbecsapás és a megvetés filmje Ulrich Seidlé. Minden szereplője a létkorrupció elfogadásában és támogatásában véli megtalálni a túlélés helyes stratégiáját. Az elhízott és kéjsóvár fehér nők, akiknek kiszolgálására egész iparág épült, azzal áltatják magukat, hogy a pénzükön kívül egyéb vonzerejük is van (fehérségük, kövérségük, kékszeműségük), ami bizonyára egzotikumával hat a mindig mosolygó és készséggel udvarló fekete férfiakra. Ám a másik oldalt, a bennszülöttek ügyes stratégiával és gátlástalan nyomulással dolgozó hadát is nehéz volna csak a szívtelen fehérek által kihasznált áldozatnak tekinteni. A pénzszerzéshez nem csupán bájaikat és kigyakorolt kedvességüket használják fel, de (a fehérek eredendő lelkiismeret-furdalására apellálva) gond nélkül üzletelnek a valódi vagy imitált nyomor megmutatásával. A megalázás és kizsákmányolás bizarr játékaiban gyakran cserélődnek a szerepek, s végül mindenki vesztesnek érezheti magát.

Tanúi leszünk egyfajta, a nyaralás rövid időtartama alatt bekövetkező jellemátalakulásnak is (fejlődésnek nem nevezném). A szomorú, frusztrált európai nő először megalázónak érzi a pénzért vásárolt szexet (hiszen az is), majd szerelmet hazudva magának hagyja, hogy csúnyán lehúzzák, végül azonban már nem akar egyebet, mint szolgáltatást a pénzéért egy-egy voltaképpen mindig is - bár egzotikus és kívánatos, de - alacsonyabb rendűnek tekintett fekete hímtől. Egy különösen visszataszító jelenetben négy fityegő hájú banya (más nézőpontból: négy elhanyagolt, kiéhezett, kapuzárási pániktól kétségbeesett idősödő nő) próbál erekciót előidézni egy chippendale-szolgáltatásra vállalkozó fekete fiúnál, majd amikor eredménytelennek bizonyul minden dörgölőzés és markolászás, kirúgják a szerencsétlent.

A főhőst (Margarete Tiesel átélt alakítása) a vakáció végén nyilván ugyanaz a sivár, szeretetlen magány várja, mint amely elől menekülni akart. Az út sokba került. De igazán kifosztani, érzelmi téren kifosztani ő tudta csak saját magát.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."