Költők - Pozsgai Zsolt: Csendkút (film)

  • - ts -
  • 2007. október 11.

Film

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Gérecz Attila tisztes családból származó, nagy jövőjű fiatalember, ígéretes polgári és sportkarrier várná. Öttusasampion, különösen lövészetben jeleskedik, válogatott kerettag már húszévesen, s alig több, mikor mindez egy szempillantás alatt semmivé lesz. Lefogják és egy mocskosul ismerős (vagy ismerősen mocskos) koncepciós perben 15 évre, míg társai többségét halálra. Miért? Teljességgel felesleges kérdés. Tán mert nyugati hadifogságból jött haza, tán mert hatodik kerületi társaival csavarogván valaki valami rosszat szólt. Valakinek nem tetszett valami. Börtönévei alatt költészetre adja a fejét. És alkalomadtán úgy megszökik, mint a sicc! Úgy, hogy az egy külön filmet érdemelne. Megúszik a váci fegyházból, a megáradt jeges Dunán. Aztán persze árulás jön és visszakerül (mint a sicc). S csak 56-ban szabadul, amikor a forradalom kinyitja a celláját. Akkor aztán hegyibe, a hazáért, a golyóig.

Gérecz Attila történetéből Pozsgai Zsolt (ismert színházi ember: színműíró, dramaturg, rendező) készített egész estés nagyjátékfilmet. Finoman szólva is a teljesség igényével. Alkotói szabadsága gondos őrizete mellett, szolidan ragaszkodva az életút tényeihez; nincs is miért számon kérni rajta az elvárható alázatot. Mindazonáltal a kész mű esetleges problémái a rendező választásából fakadnak, a módszerből s a célból. Pozsgai - hacsak nem, mert Gérecz költő volt - egy filmverssel lép elénk - vallott szándéka szerint. Pozsgai viszont nem költő, bár kétségkívül bátor. Végül is kellett egy irány, valahonnan nekimenni ennek a rettenetes anyagnak. Két tuti tévút kínálja itt magát, persze egymásból nyílnak. Gérecz lírája elérhető mindenki számára, tőlünk legyen elég annyi, hogy az élete inkább a rettenetes, az embert próbáló anyag. Továbbá biztos tudnának nekem érvényes filmverset mondani. Mindenesetre az olyan film, ami attól jó, hogy vers, bizonyíthatóan elég ritka madár, amiért is a filmet alapvetően hasznos a maga szuverenitásában kezelni. A mozgókép előbb legyen tehát film, aztán - esetleg - bármi. Vers.

Speciel nem a vers az egyetlen irodalmi valami, ami itt a vásznon feszít, noha lehetett volna éppenséggel akkor már egy elbeszélő költemény. Csakhogy az elbeszélést itt a korra (az egész komcsira) oly fene jellemző jegyzőkönyvi leirat viszi, mint afféle második réteg. Szóval feliratos. A (mocskosul) ismerős hatósági írógépek betűtípusa vágja képünkbe a tanúk, az ilyen-olyan kihallgatottak emlékezetének, vélt szándékaiknak lenyomatát. Gérecz Attila valamiképpen feltétlenül fiktív nyomát. Változékony erővel - s ez a műegészre meg a további részletekre is igaz. A Csendkút helyenként megkapó, ám tagadhatatlanul egyenetlen mozidarab. A legnagyobb hibája talán a feszültség teljes hiánya, s bizonyos kiszámíthatóság (árulási, szökési, hősi ügymeneteknek ez ritkán válik előnyére). Vers, nem vers, mindegy is: pasztell nagyon.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.