Költők - Pozsgai Zsolt: Csendkút (film)

  • - ts -
  • 2007. október 11.

Film

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Gérecz Attila tisztes családból származó, nagy jövőjű fiatalember, ígéretes polgári és sportkarrier várná. Öttusasampion, különösen lövészetben jeleskedik, válogatott kerettag már húszévesen, s alig több, mikor mindez egy szempillantás alatt semmivé lesz. Lefogják és egy mocskosul ismerős (vagy ismerősen mocskos) koncepciós perben 15 évre, míg társai többségét halálra. Miért? Teljességgel felesleges kérdés. Tán mert nyugati hadifogságból jött haza, tán mert hatodik kerületi társaival csavarogván valaki valami rosszat szólt. Valakinek nem tetszett valami. Börtönévei alatt költészetre adja a fejét. És alkalomadtán úgy megszökik, mint a sicc! Úgy, hogy az egy külön filmet érdemelne. Megúszik a váci fegyházból, a megáradt jeges Dunán. Aztán persze árulás jön és visszakerül (mint a sicc). S csak 56-ban szabadul, amikor a forradalom kinyitja a celláját. Akkor aztán hegyibe, a hazáért, a golyóig.

Gérecz Attila történetéből Pozsgai Zsolt (ismert színházi ember: színműíró, dramaturg, rendező) készített egész estés nagyjátékfilmet. Finoman szólva is a teljesség igényével. Alkotói szabadsága gondos őrizete mellett, szolidan ragaszkodva az életút tényeihez; nincs is miért számon kérni rajta az elvárható alázatot. Mindazonáltal a kész mű esetleges problémái a rendező választásából fakadnak, a módszerből s a célból. Pozsgai - hacsak nem, mert Gérecz költő volt - egy filmverssel lép elénk - vallott szándéka szerint. Pozsgai viszont nem költő, bár kétségkívül bátor. Végül is kellett egy irány, valahonnan nekimenni ennek a rettenetes anyagnak. Két tuti tévút kínálja itt magát, persze egymásból nyílnak. Gérecz lírája elérhető mindenki számára, tőlünk legyen elég annyi, hogy az élete inkább a rettenetes, az embert próbáló anyag. Továbbá biztos tudnának nekem érvényes filmverset mondani. Mindenesetre az olyan film, ami attól jó, hogy vers, bizonyíthatóan elég ritka madár, amiért is a filmet alapvetően hasznos a maga szuverenitásában kezelni. A mozgókép előbb legyen tehát film, aztán - esetleg - bármi. Vers.

Speciel nem a vers az egyetlen irodalmi valami, ami itt a vásznon feszít, noha lehetett volna éppenséggel akkor már egy elbeszélő költemény. Csakhogy az elbeszélést itt a korra (az egész komcsira) oly fene jellemző jegyzőkönyvi leirat viszi, mint afféle második réteg. Szóval feliratos. A (mocskosul) ismerős hatósági írógépek betűtípusa vágja képünkbe a tanúk, az ilyen-olyan kihallgatottak emlékezetének, vélt szándékaiknak lenyomatát. Gérecz Attila valamiképpen feltétlenül fiktív nyomát. Változékony erővel - s ez a műegészre meg a további részletekre is igaz. A Csendkút helyenként megkapó, ám tagadhatatlanul egyenetlen mozidarab. A legnagyobb hibája talán a feszültség teljes hiánya, s bizonyos kiszámíthatóság (árulási, szökési, hősi ügymeneteknek ez ritkán válik előnyére). Vers, nem vers, mindegy is: pasztell nagyon.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.