Költők - Pozsgai Zsolt: Csendkút (film)

  • - ts -
  • 2007. október 11.

Film

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Született 1929 novemberében, egy orosz tank kásává lőtte a pesti utcán 1956 novemberében. Huszonhét éves volt, költő - lehetne akár egy Petőfi... Ki lenne alkalmasabb hős az ötvenedik évforduló kapcsán külön büdzséből finanszírozott megemlékező filmek egyikének? Bármelyikének.

Gérecz Attila tisztes családból származó, nagy jövőjű fiatalember, ígéretes polgári és sportkarrier várná. Öttusasampion, különösen lövészetben jeleskedik, válogatott kerettag már húszévesen, s alig több, mikor mindez egy szempillantás alatt semmivé lesz. Lefogják és egy mocskosul ismerős (vagy ismerősen mocskos) koncepciós perben 15 évre, míg társai többségét halálra. Miért? Teljességgel felesleges kérdés. Tán mert nyugati hadifogságból jött haza, tán mert hatodik kerületi társaival csavarogván valaki valami rosszat szólt. Valakinek nem tetszett valami. Börtönévei alatt költészetre adja a fejét. És alkalomadtán úgy megszökik, mint a sicc! Úgy, hogy az egy külön filmet érdemelne. Megúszik a váci fegyházból, a megáradt jeges Dunán. Aztán persze árulás jön és visszakerül (mint a sicc). S csak 56-ban szabadul, amikor a forradalom kinyitja a celláját. Akkor aztán hegyibe, a hazáért, a golyóig.

Gérecz Attila történetéből Pozsgai Zsolt (ismert színházi ember: színműíró, dramaturg, rendező) készített egész estés nagyjátékfilmet. Finoman szólva is a teljesség igényével. Alkotói szabadsága gondos őrizete mellett, szolidan ragaszkodva az életút tényeihez; nincs is miért számon kérni rajta az elvárható alázatot. Mindazonáltal a kész mű esetleges problémái a rendező választásából fakadnak, a módszerből s a célból. Pozsgai - hacsak nem, mert Gérecz költő volt - egy filmverssel lép elénk - vallott szándéka szerint. Pozsgai viszont nem költő, bár kétségkívül bátor. Végül is kellett egy irány, valahonnan nekimenni ennek a rettenetes anyagnak. Két tuti tévút kínálja itt magát, persze egymásból nyílnak. Gérecz lírája elérhető mindenki számára, tőlünk legyen elég annyi, hogy az élete inkább a rettenetes, az embert próbáló anyag. Továbbá biztos tudnának nekem érvényes filmverset mondani. Mindenesetre az olyan film, ami attól jó, hogy vers, bizonyíthatóan elég ritka madár, amiért is a filmet alapvetően hasznos a maga szuverenitásában kezelni. A mozgókép előbb legyen tehát film, aztán - esetleg - bármi. Vers.

Speciel nem a vers az egyetlen irodalmi valami, ami itt a vásznon feszít, noha lehetett volna éppenséggel akkor már egy elbeszélő költemény. Csakhogy az elbeszélést itt a korra (az egész komcsira) oly fene jellemző jegyzőkönyvi leirat viszi, mint afféle második réteg. Szóval feliratos. A (mocskosul) ismerős hatósági írógépek betűtípusa vágja képünkbe a tanúk, az ilyen-olyan kihallgatottak emlékezetének, vélt szándékaiknak lenyomatát. Gérecz Attila valamiképpen feltétlenül fiktív nyomát. Változékony erővel - s ez a műegészre meg a további részletekre is igaz. A Csendkút helyenként megkapó, ám tagadhatatlanul egyenetlen mozidarab. A legnagyobb hibája talán a feszültség teljes hiánya, s bizonyos kiszámíthatóság (árulási, szökési, hősi ügymeneteknek ez ritkán válik előnyére). Vers, nem vers, mindegy is: pasztell nagyon.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”