Film

Köszönöm, jól

  • - kg -
  • 2013. október 26.

Film

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske.

Szakállas vicc következik zsidókkal, kecskével. Panaszos: Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, sok a gyerek, a feleségem is csak pöröl, nem férünk el, segíts, kérlek. Rabbi: Úgy tudom, van egy kecskéd, vidd be a házba. (Beviszi, visszamegy.) Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, gyerek, feleség stb.-stb., és még a kecske is bent van, kibírhatatlan, segíts! Rabbi: tudod mit, akkor vidd ki a kecskét!

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske. Farkasos megközelítésben: ember embernek... Hosszan sorolhatnánk, hogy Prikler Mátyás filmjében kinek rossz; röviden mindenkinek, hosz-szabban az újgazdag kiskirálytól (villája van, teniszezik) a megözvegyülő kisnyugdíjasig (panelje van, eszik) mindenkinek, még az esőnek is, mely olyan sunyin, posztkommunista módon tud esni az emberre. Prikler filmjének van egy kis spétje, és ezen most nem a hazai bemutatót értjük, hanem az önmagával szembeni késését. A realizmus szép dolog, azt is elfogadjuk, hogy a kelet-európai emberre nap mint nap rázúduló megaláztatások (kicsik és nagyok, csíkosak és pöttyösek, másoktól és önmagunktól elszenvedettek) nem engedik meg az iróniát, csak hát a románok például nemhogy teljes műfajt építettek erre, de le is csengett már az irányzat - noch dazu az osztrákok is ugyanezt nyomják (kis jóléttel megspékelve) Ulrich Seidl jóvoltából. Prikler jót akart, s adekvát filmes eszközökkel akarja a jót, csak későn kicsit. Filmje nemcsak végtelenül lehangoló, de kicsit unalmas is.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.