Film

Köszönöm, jól

  • - kg -
  • 2013. október 26.

Film

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske.

Szakállas vicc következik zsidókkal, kecskével. Panaszos: Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, sok a gyerek, a feleségem is csak pöröl, nem férünk el, segíts, kérlek. Rabbi: Úgy tudom, van egy kecskéd, vidd be a házba. (Beviszi, visszamegy.) Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, gyerek, feleség stb.-stb., és még a kecske is bent van, kibírhatatlan, segíts! Rabbi: tudod mit, akkor vidd ki a kecskét!

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske. Farkasos megközelítésben: ember embernek... Hosszan sorolhatnánk, hogy Prikler Mátyás filmjében kinek rossz; röviden mindenkinek, hosz-szabban az újgazdag kiskirálytól (villája van, teniszezik) a megözvegyülő kisnyugdíjasig (panelje van, eszik) mindenkinek, még az esőnek is, mely olyan sunyin, posztkommunista módon tud esni az emberre. Prikler filmjének van egy kis spétje, és ezen most nem a hazai bemutatót értjük, hanem az önmagával szembeni késését. A realizmus szép dolog, azt is elfogadjuk, hogy a kelet-európai emberre nap mint nap rázúduló megaláztatások (kicsik és nagyok, csíkosak és pöttyösek, másoktól és önmagunktól elszenvedettek) nem engedik meg az iróniát, csak hát a románok például nemhogy teljes műfajt építettek erre, de le is csengett már az irányzat - noch dazu az osztrákok is ugyanezt nyomják (kis jóléttel megspékelve) Ulrich Seidl jóvoltából. Prikler jót akart, s adekvát filmes eszközökkel akarja a jót, csak későn kicsit. Filmje nemcsak végtelenül lehangoló, de kicsit unalmas is.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.