Film

Köszönöm, jól

  • - kg -
  • 2013. október 26.

Film

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske.

Szakállas vicc következik zsidókkal, kecskével. Panaszos: Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, sok a gyerek, a feleségem is csak pöröl, nem férünk el, segíts, kérlek. Rabbi: Úgy tudom, van egy kecskéd, vidd be a házba. (Beviszi, visszamegy.) Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, gyerek, feleség stb.-stb., és még a kecske is bent van, kibírhatatlan, segíts! Rabbi: tudod mit, akkor vidd ki a kecskét!

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske. Farkasos megközelítésben: ember embernek... Hosszan sorolhatnánk, hogy Prikler Mátyás filmjében kinek rossz; röviden mindenkinek, hosz-szabban az újgazdag kiskirálytól (villája van, teniszezik) a megözvegyülő kisnyugdíjasig (panelje van, eszik) mindenkinek, még az esőnek is, mely olyan sunyin, posztkommunista módon tud esni az emberre. Prikler filmjének van egy kis spétje, és ezen most nem a hazai bemutatót értjük, hanem az önmagával szembeni késését. A realizmus szép dolog, azt is elfogadjuk, hogy a kelet-európai emberre nap mint nap rázúduló megaláztatások (kicsik és nagyok, csíkosak és pöttyösek, másoktól és önmagunktól elszenvedettek) nem engedik meg az iróniát, csak hát a románok például nemhogy teljes műfajt építettek erre, de le is csengett már az irányzat - noch dazu az osztrákok is ugyanezt nyomják (kis jóléttel megspékelve) Ulrich Seidl jóvoltából. Prikler jót akart, s adekvát filmes eszközökkel akarja a jót, csak későn kicsit. Filmje nemcsak végtelenül lehangoló, de kicsit unalmas is.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.