Film

Köszönöm, jól

  • - kg -
  • 2013. október 26.

Film

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske.

Szakállas vicc következik zsidókkal, kecskével. Panaszos: Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, sok a gyerek, a feleségem is csak pöröl, nem férünk el, segíts, kérlek. Rabbi: Úgy tudom, van egy kecskéd, vidd be a házba. (Beviszi, visszamegy.) Rabbi, segíts rajtam, kicsi a ház, gyerek, feleség stb.-stb., és még a kecske is bent van, kibírhatatlan, segíts! Rabbi: tudod mit, akkor vidd ki a kecskét!

A szlovák rögvalót feltérképező Köszönöm, jólnak ugyan se humora, se rabbija, mégis mindenki úgy fest benne, mintha bent volna a kecske. Farkasos megközelítésben: ember embernek... Hosszan sorolhatnánk, hogy Prikler Mátyás filmjében kinek rossz; röviden mindenkinek, hosz-szabban az újgazdag kiskirálytól (villája van, teniszezik) a megözvegyülő kisnyugdíjasig (panelje van, eszik) mindenkinek, még az esőnek is, mely olyan sunyin, posztkommunista módon tud esni az emberre. Prikler filmjének van egy kis spétje, és ezen most nem a hazai bemutatót értjük, hanem az önmagával szembeni késését. A realizmus szép dolog, azt is elfogadjuk, hogy a kelet-európai emberre nap mint nap rázúduló megaláztatások (kicsik és nagyok, csíkosak és pöttyösek, másoktól és önmagunktól elszenvedettek) nem engedik meg az iróniát, csak hát a románok például nemhogy teljes műfajt építettek erre, de le is csengett már az irányzat - noch dazu az osztrákok is ugyanezt nyomják (kis jóléttel megspékelve) Ulrich Seidl jóvoltából. Prikler jót akart, s adekvát filmes eszközökkel akarja a jót, csak későn kicsit. Filmje nemcsak végtelenül lehangoló, de kicsit unalmas is.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.