Verzió 18: Visszhang

Kurázsi 

  • 2021. november 3.

Film

A kulcsjelenetben egy darazsat tessékel ki konyhájából a szereplő. Agyoncsaphatná egy újsággal, de ő inkább hokedlin egyensúlyozva tereli egy pohárba a plafonon tartózkodó rovart, majd kiereszti az ablakon. Csak menjen már!

A negyedszázada elnök Lukasenka valaha élvezte a jólét helyett a biztonságos szegénységgel is megelégedő nép őszinte támogatását, ám mára ellene fordult az egyre durvább jogkorlátozást, a politikai gyilkosságokat és a sokadik elcsalt választást megelégelő többség. Ez a film nem akar megmagyarázni semmit. Hogy mi volt és van Belaruszban, azt elég pontosan követte és feltárta számtalan hírműsor és tudósítás. Láttuk a tüntetéseket, a rendőri brutalitást, értesültünk a bebörtönzésekről és az öngyilkosságnak álcázott kivégzésekről. De nem láttuk az embereket, akik a nem csak anyagi, de fizikai egzisztenciájukat teszik kockára. A személyeket a maguk esendő valóságában. Akik színészek Aljákszej Paluján filmjében, a Belorusz Szabad Színház tagjai. A politikus színház művelőiként szobányi előadóterükben estéről estére próbálnak reflektálni a jelenkor legégetőbb problémáira, ők maguk „a szabadság (egyik) kis köre”, de kimennek tüntetni is, nem riadnak vissza a konfrontációtól – miközben otthon család várja őket, kisbabáért felelnek, nem csak az ország jövőjéért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.