képes beszéd

Kutyák és lovak

Film

Film, sorozat

Galambok (komáromi bukó, és mellé mindig postagalamb – előbbi ugyanis rövid csőre miatt képtelen táplálni fiókáit; ennyit Darwinról meg a természetes szelekcióról), kecske (az még belefért, hogy a liszteszsáktól a rozsdás szegig mindent megevett, az már sajnos nem, hogy a bátyámra is fente a fogát), disznó (egészen 2004-ig, nagyapám szerint ugyanis az EU nem engedte, hogy moslékkal etessék, és hogy az ól ilyen közel legyen a házukhoz – máig nem tudom, ebből mi az igaz, de úgy tekintek a dologra, mint életem első unióellenes propagandájára; régi szép idők, amikor még csak szomszédi, rokoni beszélgetésekben terjedt az ilyen), és természetesen kutya, sok-sok kutya (volt, hogy egyszerre négy is – erről vajon mit gondolt az unió?!). Világéletemben állatok vettek körül, én pedig a mai napig ellenállhatatlan vágyat érzek, hogy ha találkozom eggyel, gügyögve megsimogassam. Egyetlen jószág akad, amelytől mindig is úgy tartottam, mint Mészáros Lőrinc a tisztességes piaci versenytől: a ló. Nagyapám (ugyanaz, akit megtámadott az EU) egy alkalommal kacagva mesélte el, hogy a tsz-ben az egyik ló a kezére harapva eltörte az ujját; még szemléltette is, hogyan rakta sínbe gyufaszálak segítségével, mert még több száz disznó, birka és ki tudja, még mi várt rá, hogy megetesse őket. Egy másik alkalommal pedig az állatkertben jártunk osztálykiránduláson, amikor a makákóketrecnél futótűzként kezdett terjedni a hír, hogy a ló a simogatós részen megtámadott valakit. Azt nem lehetett tudni, kinek a szuverenitása szúrta az állat szemét, de a suttogó propaganda szerint az illető zöld pólót viselt, s a ló fűnek nézte. Mindezek alapján a kettővel felettünk járó Robira gyanakodtunk, de azt azóta sem tudta senki megmagyarázni, hogy akkor nagyapám ujját mégis minek nézte (a ló).

Úgy jártam tehát a lóval, mint egyszeri külföldi mozinéző 1975-ben A cápával. Steven Spielberg filmtörténeti jelentőségű mozija az idén épp fél évszázados jubileumát ünnepli. Ebből az alkalomból készült A cápa: Az 50 éves sikerfilm kulisszái mögött című dokumentumfilm, amelyben nem csak a forgatás nehézségeiről („Sose filmezz a vízen!” – int óva mindenkit benne Spielberg, miután ő maga nem fogadta meg a tanácsot; közben James Cameron, aki az Avatar 2 kedvéért egy teljes óceánt felhúzott valamelyik stúdiójában, kedélyesen a kamerába röhög), de annak popkulturális és állatvédelmi hatásairól is megemlékeznek. Július 11-én a Disney+-on, július 12-én 19.30-tól a National Geographicon nézhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.