"Lassú ember vagyok" - Anton Corbijn fotóművész, filmrendező

  • Kovács Marcell
  • 2009. április 30.

Film

A Holland Kulturális Fesztivál vendégeként látogatott Budapestre a legkivált rockzenészek portréfotósaként és videoklip-rendezőként ismert Anton Corbijn (fotói július 5-ig a Ludwig Múzeumban láthatók). Corbijn első nagyjátékfilmjét, a Controlt ugyan már tavaly bemutatták a hazai mozik, a közönségtalálkozóval egybekötött múlt csütörtöki vetítésére mégis zsúfolásig megtelt az A38 nagyterme. Amíg pergett a film, mi az étteremben faggattuk a nyolcvanas-kilencvenes évek vizuális kultúrájának egyik kulcsfiguráját, aki a fotósoktól azt kérte, ne fényképezzék az interjúk alatt.

A Holland Kulturális Fesztivál vendégeként látogatott Budapestre a legkivált rockzenészek portréfotósaként és videoklip-rendezőként ismert Anton Corbijn (fotói július 5-ig a Ludwig Múzeumban láthatók). Corbijn első nagyjátékfilmjét, a Controlt ugyan már tavaly bemutatták a hazai mozik, a közönségtalálkozóval egybekötött múlt csütörtöki vetítésére mégis zsúfolásig megtelt az A38 nagyterme. Amíg pergett a film, mi az étteremben faggattuk a nyolcvanas-kilencvenes évek vizuális kultúrájának egyik kulcsfiguráját, aki a fotósoktól azt kérte, ne fényképezzék az interjúk alatt.

*

Magyar Narancs: Nem szereti, ha fotózzák?

Anton Corbijn: Nem, nagyon zavar. Főleg interjú közben. Eltereli a figyelmemet, a szemem folyton a kamerát keresi. Biztosan szakmai ártalom. Nekem nagyon fontos, hogy közel kerüljek ahhoz, akit fényképezek. Egy interjús helyzet egészen más, más feltételekkel, más céllal. Nem vagyok jó modell hozzá, de fotósként sem tudnám jól csinálni. A fotózás számomra nagyon intim tevékenység. Személyes kapcsolatra épül. Többnyire olyanokkal dolgozom, akiket évek, évtizedek óta ismerek. Igyekszem őket valóságosnak mutatni. Közel akarom hozni őket a nézőhöz, annyira, hogy szinte megérinthesse az arcukat. Nem szeretem a precíz, hibátlan képeket. Az én képeim szemcsések, elmosódottak, mint egy mozifilmből kivágott kocka, ott van bennük az előző és a következő pillanat is.

MN: Tiltakozik a rockfotós titulusa ellen.

AC: Nem vagyok rockfotós. Rockfotósnak lenni egészen mást jelent. A rockfotós a rocksztárokat fotózza. A színpadot, a show-t, az egész rockcirkuszt. Szeretném hinni, hogy az én képeim nem erről szólnak vagy nem csak erről. Én portréfotós vagyok, akit elsősorban a rockzenészekről készített képei alapján ismernek. De másokat is fotózok. És a kép számomra legalább olyan fontos, mint az, hogy kit ábrázol. A kompozíció, a fény, a színek - a művészi aspektus. Most egy Tom Waits-albumon dolgozom, az év végén jelenik majd meg. Tomot 1979 óta fotózom. Ez az album kicsit olyan lesz, mint egy történelemkönyv. Harminc év története.

MN: A U2-ról, a Depeche Mode-ról és másokról a legtöbbünk fejében az a kép él, amit a Corbijn-fotókon és -klipekben láttunk.

AC: Tény, hogy a U2-ról és a Depeche Mode-ról készített képeim nagyon ismertek. Persze mások is fotózzák őket, de az én képeimet látni a leggyakrabban. Kicsit olyan érzés ez, mintha az emberek az én szememmel látnák őket. Mindez rám is hatással van egyébként. Különös élmény, amikor az ember a saját képeivel találkozik. Már hozzászoktam ehhez, de a nyolcvanas években valóságos sokk volt számomra a saját fotóimmal szembesülni. Minden képi ingerre reagál az agy, de hogyan reagálunk arra, amit mi készítettünk?

MN: A nyolcvanas-kilencvenes évek MTV-esztétikájára nagy hatással volt a Corbijn-stílus. Nézi mostanában az MTV-t?

AC: Nem, már régen nem követem. A videoklip ideje, úgy tűnik, lejárt. Elveszítette a korábbi médiaformáló szerepét. Az embereket már nem érdeklik a klipek, és az MTV egyre fiatalabb közönséget megcélozva valóságshow-kat sugároz inkább. Talán a rock and rollnak is befellegzett, nem tudom. Az biztos, hogy elveszítette a korábbi jelentőségét, már nincs olyan hatással az emberekre. Ezért is fontosak nekem a kiállítások. A képeimmel próbálom megmutatni, hogy a zenének milyen ereje van, mennyi inspiráció rejlik benne.

MN: Miért várt ilyen sokáig az első nagyjátékfilmmel?

AC: Lassú ember vagyok. Egy kis holland városkából indultam, lassan lettem azzá, aki most vagyok. A játékfilm gondolatával is évek óta kacérkodtam már. Vártam a megfelelő forgatókönyvre. Ez egy új terület volt a számomra, sok bizonytalanság volt bennem, olyan sztorit akartam, amibe kicsit bele tudok kapaszkodni. Először a Control forgatókönyvét is visszautasítottam, de aztán meggyőztem magam, hogy ez a nekem való feladat. Az életem egy fontos időszakában a Joy Division nagyon sokat jelentett nekem. Szerettem a zenéjüket, találkoztam velük, fotóztam őket. Ian Curtis tragikus sorsa pedig különösen izgalmas fejezete a történetüknek. Játékfilmet forgatni óriási kihívás még egy kliprendezőnek is. Hatalmas feladat, nagyon hosszú folyamat. Az ember hoz egy döntést, és három hónap múlva látja csak az eredményét. Ez a munka ilyen döntések sorozata. Azt is meg kellett szoknom, hogy rengeteg emberrel dolgozom együtt, hiszen én eredetileg egy magányos fotós volnék. Most pedig hajóskapitánynyá kellett változnom, ami nem volt könnyű. De úgy érzem, sikerrel vettem az akadályokat. Máris van két új filmtervem. Az első annyira konkrét, hogy már beszélhetek is róla. Egy mozgalmas thrillerről van szó.

MN: Nincs személyes kötődés ezúttal?

AC: Nem, úgy érzem, már nincs ilyesmire szükségem. Első alkalommal kellett az önbizalmamnak, de most már arra vagyok kíváncsi, mire megyek a személyes indíttatás nélkül. Idegen terepen, Olaszországban fogjuk forgatni.

MN: Arrafelé komoly hagyományuk van a thrillereknek.

AC: Remélem, nem fogok szégyent vallani.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.