Lótlanul

Simon Curtis: Egy hét Marilynnel

Film

– Nos, a film remek… és kíváncsi lennék, gondoltak-e rá, hogy, hm… több ló legyen benne?

– Szerettük volna, igen. De az lehetetlen.

– Igen, és miért?

– Mert az űrben játszódik.

– Ha lennének benne lovak, maga lovagolna, vagy inkább egy kaszkadőr, helyettes?

Megmondom én, hogy mi hiányzik ebből a filmből. Sőt már meg is mondtam.

Ám mielőtt indoklási szakaszt fűzhetnénk mindehhez, kénytelenek vagyunk elidőzni Marilynnél. Az amerikai giccs ezen csúcsjelenségénél, aki egymaga giccsesebb, mint Andy Warhol és a Pokol Angyalai, pedig ők sem kispályáztak a cikiben. Marilyn hamisabb, mint a fiúja berlini dumája. Ez persze igazságtalan így, mert nem a személyről, hanem a legendáról beszélünk: a személy ma már megítélhetetlen, annyi rajta a cafrang, a szépségideál nyilvánvalóan a múlté, ma már nem néz így ki senki sem, a Kallódó emberek kikopott a vászonról, s addig sem csinált csodát, a Van, aki forrón szeretit pedig sohasem Virágért szerettük. Akkor legkulisszahasogatóbb tehát az egész (a legenda és ez a film), amikor épp elalél, hogy „mennyire szerette a kamera” a művésznőt. Sorry, de ami megmaradt belőle, a mítosz, mely túlélte őt, ez az egész „elveszett gyermek” hóbelevanc maga a szimpla, ám szerfelett megbízható giccs, példásan hosszú életű konzumpotenciállal. Magyarul Marilyn Monroe kitűnő választás egy film központi figurájának: ha az alkotók – akárcsak szőrmentén is – leadják a kötelező mesketét az árváról, azt csinálnak a továbbiakban, ami csak jólesik nekik. A giccsről készített giccs pedig onnan ismerszik meg, hogy nem akar semmit a továbbiakban, csak ő is menne egy kört a szép bringával.


Az Egy hét Marilynnel ott kezdi a körözést, hogy Foyle felügyelő megbízza Japp főfelügyelőt, hogy vigyázzon nagyon a Londonban hamarosan kicsit hosszabban elidőző híres amerikai színésznőre. Philip Jackson tényleg rendőrt ad, Michael Kitchen azonban Sir Lawrence Olivier (Kenneth Branagh) produkciós cégének az igazgatóját. Marilyn Monroe azért jön, hogy a nagy brit művésszel (nem mellesleg Vivien Leigh férjével) leforgassa A herceg és a színésznő című rettenetes filmet. Mondhatni dokumentumerejű alkotáshoz van szerencsénk, a mai mű az akkori mű harmadik asszisztensének a naplójából készült – nyilván színigaz történet. Mely szerint Marilyn éppolyan volt, mint a legendában, ijedt kismacska vagy madárfiók a vadak között, a britek meg éppolyanok, mint a róluk szóló viccekben, bár mindeközben mindenkinek aranyból van a szíve, noha páran rejtve viselik.

Marilyn oly ártatlan, hogy csak egy hasonlóan ártatlanban talál társra, annak meg ugye még egy másodasszisztens is túlzás lenne, még harmadikból is csak a pályakezdő-pályatévesztő felel meg. Így volt ez régen, ma már a tizenharmadik asszisztensért sem tehetnénk tűzbe a kezünket, hisz’ a mai film szerzői elég gátlástalanul űzik az ipart: fáradságot nem kímélve tolják be a Sztárom a páromat A király beszéde ágyába, de mivel nem bíznak magukban (máshogy ezt hívjuk biztosra menésnek), még odaállítják Billy Idiotot vagy Elliotot, hogy tartsa nekik a gyertyát. Nos, mind megteszik, amit tudnak: az Egy hét Marilynnel minden kockája csupa báj. S mivel szép, igaz történet, azt is tudjuk, hogy nem lesz túl jó vége, ha nem is pont akkor, amikor véget ér, tán csak valamivel később. Az ilyesmi persze semmit nem von le egy film szerethetőségéből. Csípni fogják ezt is sokan. Hiszen csak egy baja van, amit a bevezetőben felidéztünk. Nem tartja el magától saját magát egy centire sem, komoly, mint a véres hurka, még amikor vicceskedik, még amikor aranyoskodik is (tehát az elejétől a végéig). Mert idézgetni meg britkedni (Jim Carter egy panzióban törölgeti a csészét, és valahová bedugták Derek Jacobit is) vicces dolog, de nem szellemes. A szellem ott maradt, ahol elkezdtük.

Így tehát, ha önök közül valaki bármikor – akár még véletlenül is – találkozik Marilyn Monroe-val, várja ki a megfelelő pillanatot, s amikor Arthur Miller vagy Joe DiMaggio vagy az épp kéznél lévő Kennedy fiú félrenéz egy pillanatra, mondja gyorsan a művésznő igéző szemébe, hogy: Maga a „Kutyák és lovak” kedvenc színésznője. Maga… és Overdose.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.