tévésmaci

Majomfa és majomház

  • tévésmaci
  • 2012. szeptember 23.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kamionokat várták, eszement hideg volt, a hőmérő befagyott valahol a negatív tartományokban, s még a szél is vadul fújt. A jó két hete leesett hó teteje egybefüggő jég volt, helyenként a bakancsok alatt sem roskadt be. Fel kellett öltözni rendesen, sál, sapka, kabát, jégeralsó.

Troché legszívesebben a kiskályhát is a hátára vette volna, amikor hajnalban nekivágtak. Nem kellett sokat menni, a kastélytól jó, ha egy kilométerre esett a faluvége. De ebben a cudar időben nem ígérkezett éppenséggel fáklyásmenetnek. Pedig az volt, szó szerint. Sztupa még este áthozott a víztoronyból két fáklyát, most mindkettőt megmártották az olajkályha táplálására rendszeresített kannában, s kilépve, még a kapu alatt meggyújtották, lobbant egy nagyot, egy pillanatra tisztán látszott a református templom is, aztán lenyugodott, s a rendes fáklyaláng már csak a megszokott csóvájával világított, ami arra volt elég, hogy épp orra ne bukjanak. Egymás mögött lépkedtek, nem szólt egyikük sem, nem volt értelme semmi beszédnek. Sztupa szerencsétlenkedett egy darabig a kastélykert vaskapujával, az a böhöm nagy kulcs egy istennek sem fordult el a zárban, úgy kellett a kaput kinyitni, hogy valójában zárva volt - kinyitni még csak ment, széthúzták a szárnyakat, de visszacsukni a kilógó zárnyelv miatt már nem tudták. Nyitva marad, rántotta meg a vállát Sztupa, s folytatták útjukat. Amikor az iskola elé értek (úgy ötvenlépésnyire) a Torzsa utca felől imbolygó alakot véltek kibontakozni a feketénél is feketébb sötétségből, "mafa egy petróleumlámpát lóbálva kapaszkodott föl a meredek köz jeges járdáján. Életében először nem késik, szűrte a foga között Troché épp hogy csak, de Sztupa mégis elértette. Hátha jó útra tért, súgta vissza. Mit nevezel te jó útnak, a Torzsa utcát? "mafa széles jókedvvel üdvözölte őket, s pálinkás jó reggelét egy kisded kulacsocskával nyomatékosította feléjük. Meghúzták mindhárman, mi meg elhúzunk tévézni.

Szombaton nagy nap lesz, le sem lehet minket vakarni az ekránról, de korán kell ám felkelni! Klasszikusoknak kijáró időpontban, hajnali kilenc előtt tíz perccel a ViaSat3 már bele is kezd az Alkony sugárútba; tudják, ez az, ami úgy kezdődik, hogy úszik a medanszéban egy hulla, és beszél hozzánk. Délután a Dunán kezdünk, minden Három testőrök Három testőre kezdődik itt négy után, az 1961-es francia kiszerelés D'Artagnan szerepében Gerard Barray-val, Athost pedig Georges Descrieres adja, de a lényeg persze az, hogy a Milady Mylene Demongeot. 't speciel imádjuk, így eléggé zabossá tesz, hogy a Film+ nem bírja kivárni a végét, és már fél hat előtt elindítja útjára a kékképű rémet, Fantomast, melyben viszon Jean Marais és Fufu a művésznő partnere. Az este már nem lesz ennyire érdekes, Szerelmes Shakespeare a Story4-en nyolc után, majd rövid reklám után Stephen Frears darabja, a Gyönyörű mocsokságok, melyben Okwe barátunk ezt-azt lehúz a rötyin. Öreganyám már tíztől elkezdte nézni az HBO-n a Harry Brownt, egy ismerősöm pedig kilenc óta rajta van a Coolon, s zúzza A dzsentlemanust. Ez az, amiben Eddie Murphy képviselő lesz, s szerez magának egy zsíros bizottsági helyet. Azt tudták, hogy Eddie Murphy magyar? Ja, Rachel Weisz, Tony Curtis, Andrew G. Vajna, Zsigmond Vilmos és Eddie Murphy a magyar Hollywoodban.

Vasárnap az m1 elindítja a Millennium-trilógiát este tizenegy után, de lehet, hogy sokan ekkor már majd' egy órája nézik az RTL Klubon Christopher Nolan hülyeségét, A tökéletes trükköt.

Hétfőn, ha már Nolan, lesz a Batman (igaz, az első) a ViaSat3-on este kilenc után, de én már nyolc óta Richard Harrist nézem az MGM-en a Shunkawakan visszatérben - hogy ennek is milyen hülye magyar címe van. Ez az, amikor a fehér csávót Lónak hívják; Shunkawakan nem jelenthet lovat sziúul, de még lováriul sem szerintem.

Kedden Casablanca a Film Manián.

Szerdán Egymillió karátos ötlet az MGM-en este tíz előtt.

Tévézni elfecsérelt idő, e filmeket is mind megnézhették volna a jó okkal bezárásra ítélt mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.