SZEMREVALÓ

Marija

  • Gera Márton
  • 2017. október 21.

Film

Igazi európai film ez, tagadhatatlanul európai problémákkal: a Németországban élő ukrán bevándorlót, Mariját kirúgják a munkahelyé­ről, néz maga elé üres szemmel, s fogalma sincs, hogyan fog élni, hogyan fogja kifizetni a lakbért. Jönnek a megalkuvások, mígnem hirtelen elhatározásból egyszer csak lehúzza a főbérlője sliccét, és leszopja a férfit (már-már Ulrich Seidl-i jelenet), majd elkezd neki fordítani valami kis betevőért. Megy tovább az élet, látjuk az egyhangú hétköznapokat, az üres hűtőt, az egyszerű ruhákat, meg persze a bevándorlók mindennapjait. A problémákat, amelyekről nem szokás beszélni, a kiszolgáltatottságot, ami félelmet és bizalmatlanságot szül, és közben azzal szembesülünk, hogy vannak, akik tényleg így élnek. Egyik napról a másikra, félve a bevándorlásiaktól, meg attól, hogy talán ennek is vége lesz egyszer, haza kell menni, s ami ott várja az embert, még ennél is rosszabb.

Nincsenek a Marijában nagy jelenetek, elmaradnak a váratlan fordulatok, s nincs itt semmiféle pátosz vagy szépelgés, csupán a mindennapok szürkeségét nézzük: az építkezéseket, ahol ukránok dolgoznak, a vendégmunkás levágásra ítélt lábát, de ő nem akar kórházba menni, csak antibiotikumot kér, mert dolgozni kell. Pont attól oly nyomasztó ez a német–svájci dráma, hogy azt mondja, nincsen remény, minden marad ugyanígy, ne gondolja senki, hogy a boldogság nemcsak időszakos állapot Marija életében. Lehet fodrászszalont nyit­ni, talán szerelmesnek lenni, de idővel úgyis visszaáll az eredeti állapot. A kissé giccses befejezés ellenére is roppant kijózanító, amit láttunk.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?