SZEMREVALÓ

Marija

  • Gera Márton
  • 2017. október 21.

Film

Igazi európai film ez, tagadhatatlanul európai problémákkal: a Németországban élő ukrán bevándorlót, Mariját kirúgják a munkahelyé­ről, néz maga elé üres szemmel, s fogalma sincs, hogyan fog élni, hogyan fogja kifizetni a lakbért. Jönnek a megalkuvások, mígnem hirtelen elhatározásból egyszer csak lehúzza a főbérlője sliccét, és leszopja a férfit (már-már Ulrich Seidl-i jelenet), majd elkezd neki fordítani valami kis betevőért. Megy tovább az élet, látjuk az egyhangú hétköznapokat, az üres hűtőt, az egyszerű ruhákat, meg persze a bevándorlók mindennapjait. A problémákat, amelyekről nem szokás beszélni, a kiszolgáltatottságot, ami félelmet és bizalmatlanságot szül, és közben azzal szembesülünk, hogy vannak, akik tényleg így élnek. Egyik napról a másikra, félve a bevándorlásiaktól, meg attól, hogy talán ennek is vége lesz egyszer, haza kell menni, s ami ott várja az embert, még ennél is rosszabb.

Nincsenek a Marijában nagy jelenetek, elmaradnak a váratlan fordulatok, s nincs itt semmiféle pátosz vagy szépelgés, csupán a mindennapok szürkeségét nézzük: az építkezéseket, ahol ukránok dolgoznak, a vendégmunkás levágásra ítélt lábát, de ő nem akar kórházba menni, csak antibiotikumot kér, mert dolgozni kell. Pont attól oly nyomasztó ez a német–svájci dráma, hogy azt mondja, nincsen remény, minden marad ugyanígy, ne gondolja senki, hogy a boldogság nemcsak időszakos állapot Marija életében. Lehet fodrászszalont nyit­ni, talán szerelmesnek lenni, de idővel úgyis visszaáll az eredeti állapot. A kissé giccses befejezés ellenére is roppant kijózanító, amit láttunk.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.