SZEMREVALÓ

Marija

  • Gera Márton
  • 2017. október 21.

Film

Igazi európai film ez, tagadhatatlanul európai problémákkal: a Németországban élő ukrán bevándorlót, Mariját kirúgják a munkahelyé­ről, néz maga elé üres szemmel, s fogalma sincs, hogyan fog élni, hogyan fogja kifizetni a lakbért. Jönnek a megalkuvások, mígnem hirtelen elhatározásból egyszer csak lehúzza a főbérlője sliccét, és leszopja a férfit (már-már Ulrich Seidl-i jelenet), majd elkezd neki fordítani valami kis betevőért. Megy tovább az élet, látjuk az egyhangú hétköznapokat, az üres hűtőt, az egyszerű ruhákat, meg persze a bevándorlók mindennapjait. A problémákat, amelyekről nem szokás beszélni, a kiszolgáltatottságot, ami félelmet és bizalmatlanságot szül, és közben azzal szembesülünk, hogy vannak, akik tényleg így élnek. Egyik napról a másikra, félve a bevándorlásiaktól, meg attól, hogy talán ennek is vége lesz egyszer, haza kell menni, s ami ott várja az embert, még ennél is rosszabb.

Nincsenek a Marijában nagy jelenetek, elmaradnak a váratlan fordulatok, s nincs itt semmiféle pátosz vagy szépelgés, csupán a mindennapok szürkeségét nézzük: az építkezéseket, ahol ukránok dolgoznak, a vendégmunkás levágásra ítélt lábát, de ő nem akar kórházba menni, csak antibiotikumot kér, mert dolgozni kell. Pont attól oly nyomasztó ez a német–svájci dráma, hogy azt mondja, nincsen remény, minden marad ugyanígy, ne gondolja senki, hogy a boldogság nemcsak időszakos állapot Marija életében. Lehet fodrászszalont nyit­ni, talán szerelmesnek lenni, de idővel úgyis visszaáll az eredeti állapot. A kissé giccses befejezés ellenére is roppant kijózanító, amit láttunk.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.