Maxima vulva - A nimfomániás 1-2.

  • 2014. március 1.

Film

Hatásos tanulmány a női szexualitásról vagy öncélú provokáció? Kritikánk Lars von Trier kétrészes botrányfilmjéről.

A dán rendezőt szokás provokatőrnek tartani, aki örömét leli az elfogadott értékek nyilvános és botrányos megkérdőjelezésében, tagadásában. Szenvedélyes, olykor agresszív gesztusokkal tiltakozik az ellen, ami az általa felmutatott ember: pótcselekvésekbe (művészet) merült, automatizmusokban (vallás) biztonságra találó szerencsétlen, akit a szenvedés sem tud felemelni lezuhantságából.

Nőalakjai kitaszítottak; testük felkínált áldozat. Bess a Hullámtörésben lebénult férjét megváltandó száll alá az idegenekkel létesített nemi aktusok pusztító világába. A Grace szexuális kihasználását követő kíméletlen bosszú transzcendens olvasatot kap főművében, a Dogville-ben: a romlott világ fölött ítélkezünk. Az Antikrisztusban pedig a testiség démoni tombolása szembesít azzal, hogy az ítéletet mi magunk mérjük saját magunkra. Új filmjében a nimfománia sem csupán valamilyen klinikailag feltárandó állapot, hanem a mai ember önbecsapás nélküli létezési módja.

false

Az utcán összeverve fekvő hősnőt egy szelíd, idősödő tanárember látja el. Neki meséli el bizarr, kizárólag a nemi aktusok révén megszerezni vágyott élvezetek körül forgó életét Joe (a névválasztás: figyelmeztetés a nemi meghatározottság szerinti ítélkezés elégtelenségére). Mit akar Joe a férfiaktól? A férfiaktól akar-e valamit? Vagy csakugyan nem egyéb, mint aminek önmagát tekinti: egy telhetetlen, zsarnoki nemi szerv? (A film feketemise-jelenetében ismételgetik: mea maxima vulva.)

A már gyermekkorban jelentkező késztetések, a kamaszkori kiábrándító defloráció, majd az életelvvé tett promiszkuitás alakítják egyre durvábbá, egyre sötétebbé Joe történetét. Az eleinte kényszeresen napi 10 aktust teljesítő, majd a nemi örömre való képességét elvesztő, s azt a legdurvább perverziók kiélésével visszaszerezni vágyó nő nem tart igényt könyörületre: tulajdon szigorú és kegyetlen bírája. Önmagával szemben lesz ügyvédje jámbor ápolója, aki kulturális, tudományos analógiák segítségével próbálja meg a kibontakozó történetet olyan kontextusba helyezni, amelyben az - minden amoralitásával együtt is - egy nem elvetendő és elítélendő, de megértendő és megbocsátható emberi sorsként értelmeződik. Seligman (vagyis: "boldog ember") az élet legkülönfélébb területeivel tükrözteti a nimfomán lány állapotát: a csalihorgászattól Fibonacci számsorozatán át Bach kompozíciós technikájáig. Van valami provokatív esetlegesség, valami fellengzős, nagyképű fontoskodás ebben. A megformálás színpadias, díszletszerű, a gyónásra emlékeztető narrációs szituáció erősen reflexív, ideologikus. Mindez idézőjelbe teszi nemcsak a látottakat, de magát a filmben levés aktusát is. Ugróvágás, a felvételi sík összezavarása, a párbeszédben szereplő metaforák, hasonlatok nevetségesen konkrét képi megjelenítése zökkenti ki a nézőt, s kelt zavaró, felkavaró, elbizonytalanító hatást.

false

Joe szexuális kisugárzása révén nyert hatalma valójában magán Joe-n élősködik, az ő életenergiáit szívja el, az ő emberi minőségét rongálja. Újabb alakváltozata ő az Antikrisztus és a Melancholia depressziótól szenvedő hősnőinek. Előbbiben a depresszió és a gyermekhalállal összekapcsolódott, pervertált és végül őrjöngő pusztításba forduló szexualitás kerül egymással közvetlen viszonyba. A Melancholia hősnőjét viszont az elkerülhetetlen pusztulás mélyen megélt tapasztalata a tisztánlátás képességével ruházza fel. Joe-ban ez a két motívum, az ember saját démonikus tudattartalmainak átélése és a világos ítéletalkotás együtt van jelen. A világban értékként hirdetett, de komolyan sosem vett, sőt megtagadott elveket (az élet önmagán túlmutató értelmét, a hitet - de leginkább a szerelmet) tudatosan elvető, ezért magányos, valós kapcsolatokat megélni nem képes, sőt bármilyen valóságos kapcsolat létének lehetőségét is tagadó ember esszenciája. Elképzelhetetlenül romboló, sötét, vigasztalan állítások ezek az emberélet tragikus értelmetlenségéről.

false

Ám a varázs többé nincs jelen. A kezdeti munkáktól a legjobb műveken át a közelmúlt inkább figyelemre méltó bukásnak ítélhető filmjeiig volt valami hipnotikus ereje a lenyűgözően tehetséges, egyszersmind zavarbaejtően ellenszenves rendező filmjeinek. A nimfomániást viszont nem lehet komolyan venni, annyi benne a modorosság, az öncélú hatásvadászat. Sem karakterek, sem szituációk nincsenek, hanem különféle téziseket adnak elő ragyogó színészek nagy művészi invesztícióval, de minden következmény nélkül. Persze igen jelentős alkotók is éltek ezzel az eszközzel. Ám egy Pasolini vagy a korai Jancsó által elemi erejű fizikai jelenlétté, lenyűgöző látvánnyá fogalmazott mély és alapvető lételméleti állítások egyszerűen magasabb síkon vannak, mint ahol a pszichológiai megközelítésnek, a történetvezetési realizmusnak vagy a gondos karakterépítésnek még relevanciája lehetne. Von Trier filmje viszont nem meghaladja, el sem éri ugyanezt a síkot, miközben tézisei fellengzős, kínos közhelyek. Szexualitásról vallott nézetei részben vulgárfreudista téveszmék, részben narcisztikus okoskodások az elfojtott energiák szabadjára engedésében megtestesülő képmutatás-mentességről. A végére odabiggyesztett feminista kiáltvány meg (bezzeg a férfiaknak mindezt szabad) egyenesen szánalmas. És a kudarc aligha a produceri beavatkozásnak köszönhető, amelynek következtében egy forgalmazáshoz összevágott verzió csak ez a mostani, és jön majd a director's cut. A képeken, a hatásmechanizmuson, az utolsó filmes gesztuson is a rendező stílusa, szemlélete, személyisége üt át. A művészi megrekedés, a kiüresedett és ezért érdektelen provokáció csakis önmagára vonatkozó gesztusa.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.