Film

Menedék

  • 2017. május 6.

Film

Nem kétséges, hogy a német megszállás évei alatt a varsói állatkert pincéiben zsidók és ellenállók százait mentő Żabiński házaspár kivételes helytállásának példázata csakugyan filmre kívánkozik: a zoológuspár bátorsága, kockázatvállalása, önfeláldozása; történetük kalandfilmeket feledtető fordulatai; a háború éveinek folyamatos feszültsége; a bujkáló emberek tragikus sorsa… Mégis mindez a hollywoodi klisék oldaláról szemlélve csupán szentimentális életkép-sorozat, amelyben egyedül az számít, hogy a filmhez megnyert filmsztár minden szemszögből jól nézzen ki – és tényleg, alig vérezi össze a kezét egy újszülött elefántbébi életre segítésekor, sőt még estélyi ruhájára sem tapad holmi magzatmáz. (A főszereplő negédes alakítását csak súlyosbítja a magyar szinkron, amelyben Jessica Chastain altját ábrándos cincogással sikerült helyettesíteni.)

A Soát képeskönyvként tálaló mozidarabok éppen azon tesznek erőszakot, amit úgymond ki szeretnének fejezni. S éppen azzal (a kipolírozott, bűnösöket s áldozatokat üres szerepként láttató világkép teljességnek hazudásával) tesznek erőszakot, amit a nézők által megértett nyelvezet kreatív alkalmazásának vélnek. Teljesen mindegy, mennyire igaz az efféle giccsparádé alapjául szolgáló történet. Lehet nyálas bestseller, hiteles memoár vagy Nobel-díjas remekmű, a tapasztalt szakember kezében mindből szépelgő dajkamese válik, megnyugtató klisékben fogalmazva esztétikus életképekké és könnyen emészthető közhelyekké az emberiség legmegrázóbb, legmegközelíthetetlenebb, leginkább feldolgozhatatlan tapasztalatát.

Forgalmazza a UIP–Dunafilm

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.