Film

Menedék

  • 2017. május 6.

Film

Nem kétséges, hogy a német megszállás évei alatt a varsói állatkert pincéiben zsidók és ellenállók százait mentő Żabiński házaspár kivételes helytállásának példázata csakugyan filmre kívánkozik: a zoológuspár bátorsága, kockázatvállalása, önfeláldozása; történetük kalandfilmeket feledtető fordulatai; a háború éveinek folyamatos feszültsége; a bujkáló emberek tragikus sorsa… Mégis mindez a hollywoodi klisék oldaláról szemlélve csupán szentimentális életkép-sorozat, amelyben egyedül az számít, hogy a filmhez megnyert filmsztár minden szemszögből jól nézzen ki – és tényleg, alig vérezi össze a kezét egy újszülött elefántbébi életre segítésekor, sőt még estélyi ruhájára sem tapad holmi magzatmáz. (A főszereplő negédes alakítását csak súlyosbítja a magyar szinkron, amelyben Jessica Chastain altját ábrándos cincogással sikerült helyettesíteni.)

A Soát képeskönyvként tálaló mozidarabok éppen azon tesznek erőszakot, amit úgymond ki szeretnének fejezni. S éppen azzal (a kipolírozott, bűnösöket s áldozatokat üres szerepként láttató világkép teljességnek hazudásával) tesznek erőszakot, amit a nézők által megértett nyelvezet kreatív alkalmazásának vélnek. Teljesen mindegy, mennyire igaz az efféle giccsparádé alapjául szolgáló történet. Lehet nyálas bestseller, hiteles memoár vagy Nobel-díjas remekmű, a tapasztalt szakember kezében mindből szépelgő dajkamese válik, megnyugtató klisékben fogalmazva esztétikus életképekké és könnyen emészthető közhelyekké az emberiség legmegrázóbb, legmegközelíthetetlenebb, leginkább feldolgozhatatlan tapasztalatát.

Forgalmazza a UIP–Dunafilm

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.