Film

Miért én?

  • Szabó Ádám
  • 2015. december 12.

Film

Igaz történet alapján – olvashatjuk az elején, hogy aztán két óra múlva a „rövid híreink” stílusban megkapjuk a szükséges ­információkat. A mikor, hányan, mennyit kérdések most is korrupcióról, megvesztegetésről, öngyilkosságokról szólnak, a rendszer romlott, az emberfaj sárkányfog-vetemény.
A bevezető és a záró felirat közötti rész hivatott e veteménymivoltát kibontani, egy fiatal és ambiciózus ügyész esetén keresztül.

A rendező Tudor Giurgiu, a néző meg előre tudja, hogy mit várhat a fesztiválokon dübörgő, szakdolgozatok és esszék sorát ihlető román újhullámtól. A Miért én? úgy hozza a főbb jellemzőket, mintha tankönyvből olvasná fel: minimalista formanyelv, hosszú snittek és kézikamera, a rendszer ellen esélytelen kisember, málló vakolatú Ká-Európa, a pénz hatalma. Összevont szemöldökök és bozontos szakállak feszülnek egymásnak, amint hősünk a jog és jogosság útvesztőjében tévelyeg. Bukása sem meglepő, és nem csak azért, mert arról a fajta filmről van szó, amelyiknél már az első képkockától tudjuk, hogy ki mire játszik és mi fog történni.

Giurgiu talán kicsit líraibban kémleli az eget, mint megszokhattuk, és közben ugyanúgy becsalogatja nézőjét a jogi sárdobálózással és ügyészi kiskapukkal teli málnásba, mint a sztori a főszereplőjét. Közben viszont dráma, feszültség vagy izgalom szikráját sem képes csiholni a képekből – sokáig olybá tűnik, nem is akar, csak a záróképnél tart igényt némi nézői együttműködésre.

A Miért én? a román film jó párszor megtett köreit futja le újra, csak sokkal gyatrább időeredménnyel.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.