Film

Miért én?

  • Szabó Ádám
  • 2015. december 12.

Film

Igaz történet alapján – olvashatjuk az elején, hogy aztán két óra múlva a „rövid híreink” stílusban megkapjuk a szükséges ­információkat. A mikor, hányan, mennyit kérdések most is korrupcióról, megvesztegetésről, öngyilkosságokról szólnak, a rendszer romlott, az emberfaj sárkányfog-vetemény.
A bevezető és a záró felirat közötti rész hivatott e veteménymivoltát kibontani, egy fiatal és ambiciózus ügyész esetén keresztül.

A rendező Tudor Giurgiu, a néző meg előre tudja, hogy mit várhat a fesztiválokon dübörgő, szakdolgozatok és esszék sorát ihlető román újhullámtól. A Miért én? úgy hozza a főbb jellemzőket, mintha tankönyvből olvasná fel: minimalista formanyelv, hosszú snittek és kézikamera, a rendszer ellen esélytelen kisember, málló vakolatú Ká-Európa, a pénz hatalma. Összevont szemöldökök és bozontos szakállak feszülnek egymásnak, amint hősünk a jog és jogosság útvesztőjében tévelyeg. Bukása sem meglepő, és nem csak azért, mert arról a fajta filmről van szó, amelyiknél már az első képkockától tudjuk, hogy ki mire játszik és mi fog történni.

Giurgiu talán kicsit líraibban kémleli az eget, mint megszokhattuk, és közben ugyanúgy becsalogatja nézőjét a jogi sárdobálózással és ügyészi kiskapukkal teli málnásba, mint a sztori a főszereplőjét. Közben viszont dráma, feszültség vagy izgalom szikráját sem képes csiholni a képekből – sokáig olybá tűnik, nem is akar, csak a záróképnél tart igényt némi nézői együttműködésre.

A Miért én? a román film jó párszor megtett köreit futja le újra, csak sokkal gyatrább időeredménnyel.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”