Film

Minden mindegy

Deniz Gamze Ergüven: Mustang

  • 2016. február 28.

Film

Kultúra csak az, ami éltető és termékeny.

A nők alávetettsége és kihasználása nem az iszlám kultúra része, hanem az iszlám primitív és agresszív értelmezését mindenkire kötelező érvényűnek tekintő, patriarchális életfelfogás válságának biztos jele. S hogy a témának még csak az érintése is mekkora skandalum, azt az is mutatja, hogy Dzsafar Panahit egyszerűen bebörtönözték, majd húsz évre eltiltották a filmkészítéstől, amikor Pályán kívül c. filmjében (amelyben fiatal lányok kerülnek börtönbe azért, mert nő létükre be akartak menni egy futballmeccsre) nem átallotta bemutatni ezt a tarthatatlan alávetettséget.

Focimeccs ebben a török filmben is van. Nők, lányok itt se nézhetik, még tévén sem – legalábbis abban az Isztambultól oly messze eső, anatóliai faluban, ahová eleinte vakációra érkezik a nagymamához öt árván maradt lánytestvér. De nem az a legnagyobb botrány, hogy elszöknek a közeli városba szurkolni, hanem az, hogy fiúk társaságában merészeltek fröcskölőzni a tengerben (tetőtől talpig ruhában). Előbb csak a mobiltelefont, komputert veszik el tőlük. Aztán barna egyenköpenyben mutatkozhatnak csak nyilvánosan. Később már sehogy sem mutatkozhatnak. Rájuk zárul a nagybácsi uralta, rácsokkal is megerősített ház, ahonnan nincs többé kiút, csak valamely gondozók által szervezett, már az első percben is reménytelenül hideg házasságba. Hova lehet máshova menekülni, mint az öngyilkosságba vagy a teljesen kilátástalan – bár (érezzük, hogy csak a film kedvéért) itt megszabadulást hozó – lázadásba?

A rendezőnő legnagyobb érdeme, hogy ezt a lassan, de biztosan a nővérek köré épülő börtönt képes eleinte a kamaszlélek szertelenségén, majd az erőszakkal felnőttlétbe kényszerített fiatal lányok kétségbeesésén, végül a „minden mindegy” pánikreakcióján keresztül láttatni. S van jó néhány erőteljes kép, kifejező jelenet, amely fénylő költészetté transzponálja a bigott sötétséget: a nőgyógyász a nászéjszakán vérezni „elmulasztó” lány lába közé világít (az olcsó menyasszonyi ruha felragyog mint­egy), a szűzhártya épségét ellenőrizendő; a bezárt lányok fürdőruhát öltenek, ágyukban „úsznak” s a párna alól gyűjtenek kagylót – bár az ablakból látszik a tenger.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.