Film

Minden mindegy

Deniz Gamze Ergüven: Mustang

  • 2016. február 28.

Film

Kultúra csak az, ami éltető és termékeny.

A nők alávetettsége és kihasználása nem az iszlám kultúra része, hanem az iszlám primitív és agresszív értelmezését mindenkire kötelező érvényűnek tekintő, patriarchális életfelfogás válságának biztos jele. S hogy a témának még csak az érintése is mekkora skandalum, azt az is mutatja, hogy Dzsafar Panahit egyszerűen bebörtönözték, majd húsz évre eltiltották a filmkészítéstől, amikor Pályán kívül c. filmjében (amelyben fiatal lányok kerülnek börtönbe azért, mert nő létükre be akartak menni egy futballmeccsre) nem átallotta bemutatni ezt a tarthatatlan alávetettséget.

Focimeccs ebben a török filmben is van. Nők, lányok itt se nézhetik, még tévén sem – legalábbis abban az Isztambultól oly messze eső, anatóliai faluban, ahová eleinte vakációra érkezik a nagymamához öt árván maradt lánytestvér. De nem az a legnagyobb botrány, hogy elszöknek a közeli városba szurkolni, hanem az, hogy fiúk társaságában merészeltek fröcskölőzni a tengerben (tetőtől talpig ruhában). Előbb csak a mobiltelefont, komputert veszik el tőlük. Aztán barna egyenköpenyben mutatkozhatnak csak nyilvánosan. Később már sehogy sem mutatkozhatnak. Rájuk zárul a nagybácsi uralta, rácsokkal is megerősített ház, ahonnan nincs többé kiút, csak valamely gondozók által szervezett, már az első percben is reménytelenül hideg házasságba. Hova lehet máshova menekülni, mint az öngyilkosságba vagy a teljesen kilátástalan – bár (érezzük, hogy csak a film kedvéért) itt megszabadulást hozó – lázadásba?

A rendezőnő legnagyobb érdeme, hogy ezt a lassan, de biztosan a nővérek köré épülő börtönt képes eleinte a kamaszlélek szertelenségén, majd az erőszakkal felnőttlétbe kényszerített fiatal lányok kétségbeesésén, végül a „minden mindegy” pánikreakcióján keresztül láttatni. S van jó néhány erőteljes kép, kifejező jelenet, amely fénylő költészetté transzponálja a bigott sötétséget: a nőgyógyász a nászéjszakán vérezni „elmulasztó” lány lába közé világít (az olcsó menyasszonyi ruha felragyog mint­egy), a szűzhártya épségét ellenőrizendő; a bezárt lányok fürdőruhát öltenek, ágyukban „úsznak” s a párna alól gyűjtenek kagylót – bár az ablakból látszik a tenger.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.