Film

Oscarkák, költőcskék

Tom Hooper: A dán lány

  • - köves -
  • 2016. február 28.

Film

Élt egyszer egy festő házaspár a festői Dániában: a festő feleség elismert művész, a festő férj pedig nő akart lenni.

Ma sem egyszerű felállás, hát még az 1920-as években. Gerda és Einar remekül megértik egymást, úgy emberileg, mint festőileg, a kor azonban már távolról sem ennyire megértő: a mégoly felvilágosult orvosdoktorok sem látnak mást a ma már transzneműnek mondott Einarban, mint (jó esetben) nemi eltévelyedettet vagy (rossz esetben) súlyos elmekórtani esetet. Gyógy­írt a Koppenhágánál is szabadabb szellemű Párizs sem kínál a házaspárnak (Budapest szóba sem kerül): Drezdáig kell Einernek mennie, hogy végrehajtsák rajta a világ első nemváltoztató műtétjét. Józan, emberi számítás szerint Wegenerék történetében van lényegesebb momentum is annál, mint hogy az esőcseppek milyen finoman futnak le a korabeli ablaküvegeken – ez a sok finom futás még egy olyan filmben is kissé túlzó lenne, mely két korabeli esőcsepp igaz történetét tárná elénk. Tom Hooper rendező azonban nemcsak a lírai esőzésben erős, de valami veleszületett szuperhős-tulajdonság révén filmjének egyetlen jelenetét sem tudja úgy keretezni, hogy az ne legyen az elviselhetetlenségig ízléses. Az alkonyi órák meghitt melegsége jól mutat az életbiztosítás-reklámokban, a szecessziós formák túlburjánzása pedig bármely abszintmárka bevezető kampányában kötelező, de

A dán lányt majdhogynem paró­diába fullasztja ez a rögeszmés szépelgés. A király beszédével menthetetlenül befutott Hooper most úgy csinál, mintha ő lenne a művészfilmek Michael Baye, a színészek pedig teszik, amit minden ilyen, díjfogásra kitenyésztett produkciókban tenni kell: Eddie Redmayne és Alicia Vikander fegyelmezetten drámáznak és néznek nagyokat. Ennyi szecessziós szépség láttán végül is majd’ mellékes, hogy Einar és Gerda drámája helyett egy Legjobb Férfi Főszereplőt és egy Legjobb Női Mellékszereplőt láthatunk munka közben, a díjvadászat keserves robotjában. Ha másban nem is, e tekintetben nem is lehetne őszintébb ez a költőinek szánt, de inkább csak költőcskés produkció.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”