Minden világos

J. J. Abrams: Sötétségben - Star Trek

  • - köves -
  • 2013. június 16.

Film

Mélységes mély a Star Trek univerzum kútja, s mélységes mély a Star Trek-rajongó (ismertebb nevén: trekkie) emlékezete. Nélkülük nyerhetetlen minden csata, melyben az Enterprise űrhajóra is szerep hárul; a trekkie-knek tett engedmények nélkül kiátkozásra van ítélve minden megújulási kísérlet.

J. J. Abrams nagy szívességet tett az évek óta kókadozó sci-fi franchise-nak, amikor 2009-ben átvette az irányítást - kényszernyugdíjazta a régi gárdát, új káderekkel töltötte fel a hajótestet -, de a kettős kommunikációt ő sem úszhatta meg. Ám Abrams jól sáfárkodott, az "egyet a trekkie-knek, egyet az avatatlanoknak" stratégia működőképesnek bizonyult: senkinek sem kellett kínosan éreznie magát, minden célcsoport kapott valamit ajándékba. Az egyik egy rakat utalást és egy épkézláb sci-fit, a másik egy épkézláb sci-fit. A csillagflotta missziójához hűen Abrams békét hozott a széksorok közé.

Nos, ezt a szép barátságot billenti fenéken némiképp e második nekifutás, mely egyetlen fronton erősít rá az előzményre; a keményvonalas rajongók felé tett kikacsintások terén. Azzal, hogy Abrams a Star Trek mozifilmek egyik legnagyobb becsben tartott mozzanatát hozza fel a mélyből s dolgozza meg fineszesen, alighanem valamennyi Star Trek-találkozó hősévé lépett elő. A nem trekkie viszont csak annyit nyugtáz az egészből, hogy a főgonosz (a sorozatos Sherlock Holmesként és a tettek egyéb mezein is kiválóan teljesítő Benedict Cumberbatch) valamiért túlzott hangsúllyal és nem kevés szemforgatás közepette ejti ki azt a nevet, amin anyakönyvezték. Repes a trekkie-szív, közömbösen néz viszont a nem trekkie, ő talán arra vár, hogy mikor borít már el mindent végre a címben is beígért drámai sötétség, mely A Birodalom visszavágtól A sötét lovagig minden valamirevaló második részben menetrendszerűen bekövetkezik. Nos, ilyesmire nem kerül sor, mindenki marad, aki volt, bárhogy is álljon a füle, így akinek nem mindenről a Star Trek jut eszébe, annak marad a tét nélküli szemlélődés a szépen festő kulisszák közt - ez sem élvezet nélküli elfoglaltság.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.