Minden világos

J. J. Abrams: Sötétségben - Star Trek

  • - köves -
  • 2013. június 16.

Film

Mélységes mély a Star Trek univerzum kútja, s mélységes mély a Star Trek-rajongó (ismertebb nevén: trekkie) emlékezete. Nélkülük nyerhetetlen minden csata, melyben az Enterprise űrhajóra is szerep hárul; a trekkie-knek tett engedmények nélkül kiátkozásra van ítélve minden megújulási kísérlet.

J. J. Abrams nagy szívességet tett az évek óta kókadozó sci-fi franchise-nak, amikor 2009-ben átvette az irányítást - kényszernyugdíjazta a régi gárdát, új káderekkel töltötte fel a hajótestet -, de a kettős kommunikációt ő sem úszhatta meg. Ám Abrams jól sáfárkodott, az "egyet a trekkie-knek, egyet az avatatlanoknak" stratégia működőképesnek bizonyult: senkinek sem kellett kínosan éreznie magát, minden célcsoport kapott valamit ajándékba. Az egyik egy rakat utalást és egy épkézláb sci-fit, a másik egy épkézláb sci-fit. A csillagflotta missziójához hűen Abrams békét hozott a széksorok közé.

Nos, ezt a szép barátságot billenti fenéken némiképp e második nekifutás, mely egyetlen fronton erősít rá az előzményre; a keményvonalas rajongók felé tett kikacsintások terén. Azzal, hogy Abrams a Star Trek mozifilmek egyik legnagyobb becsben tartott mozzanatát hozza fel a mélyből s dolgozza meg fineszesen, alighanem valamennyi Star Trek-találkozó hősévé lépett elő. A nem trekkie viszont csak annyit nyugtáz az egészből, hogy a főgonosz (a sorozatos Sherlock Holmesként és a tettek egyéb mezein is kiválóan teljesítő Benedict Cumberbatch) valamiért túlzott hangsúllyal és nem kevés szemforgatás közepette ejti ki azt a nevet, amin anyakönyvezték. Repes a trekkie-szív, közömbösen néz viszont a nem trekkie, ő talán arra vár, hogy mikor borít már el mindent végre a címben is beígért drámai sötétség, mely A Birodalom visszavágtól A sötét lovagig minden valamirevaló második részben menetrendszerűen bekövetkezik. Nos, ilyesmire nem kerül sor, mindenki marad, aki volt, bárhogy is álljon a füle, így akinek nem mindenről a Star Trek jut eszébe, annak marad a tét nélküli szemlélődés a szépen festő kulisszák közt - ez sem élvezet nélküli elfoglaltság.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.