Minden világos

J. J. Abrams: Sötétségben - Star Trek

  • - köves -
  • 2013. június 16.

Film

Mélységes mély a Star Trek univerzum kútja, s mélységes mély a Star Trek-rajongó (ismertebb nevén: trekkie) emlékezete. Nélkülük nyerhetetlen minden csata, melyben az Enterprise űrhajóra is szerep hárul; a trekkie-knek tett engedmények nélkül kiátkozásra van ítélve minden megújulási kísérlet.

J. J. Abrams nagy szívességet tett az évek óta kókadozó sci-fi franchise-nak, amikor 2009-ben átvette az irányítást - kényszernyugdíjazta a régi gárdát, új káderekkel töltötte fel a hajótestet -, de a kettős kommunikációt ő sem úszhatta meg. Ám Abrams jól sáfárkodott, az "egyet a trekkie-knek, egyet az avatatlanoknak" stratégia működőképesnek bizonyult: senkinek sem kellett kínosan éreznie magát, minden célcsoport kapott valamit ajándékba. Az egyik egy rakat utalást és egy épkézláb sci-fit, a másik egy épkézláb sci-fit. A csillagflotta missziójához hűen Abrams békét hozott a széksorok közé.

Nos, ezt a szép barátságot billenti fenéken némiképp e második nekifutás, mely egyetlen fronton erősít rá az előzményre; a keményvonalas rajongók felé tett kikacsintások terén. Azzal, hogy Abrams a Star Trek mozifilmek egyik legnagyobb becsben tartott mozzanatát hozza fel a mélyből s dolgozza meg fineszesen, alighanem valamennyi Star Trek-találkozó hősévé lépett elő. A nem trekkie viszont csak annyit nyugtáz az egészből, hogy a főgonosz (a sorozatos Sherlock Holmesként és a tettek egyéb mezein is kiválóan teljesítő Benedict Cumberbatch) valamiért túlzott hangsúllyal és nem kevés szemforgatás közepette ejti ki azt a nevet, amin anyakönyvezték. Repes a trekkie-szív, közömbösen néz viszont a nem trekkie, ő talán arra vár, hogy mikor borít már el mindent végre a címben is beígért drámai sötétség, mely A Birodalom visszavágtól A sötét lovagig minden valamirevaló második részben menetrendszerűen bekövetkezik. Nos, ilyesmire nem kerül sor, mindenki marad, aki volt, bárhogy is álljon a füle, így akinek nem mindenről a Star Trek jut eszébe, annak marad a tét nélküli szemlélődés a szépen festő kulisszák közt - ez sem élvezet nélküli elfoglaltság.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.