"Mindened látszik" (Eszenyi Enikő színésznő, rendező)

  • Pál Melinda
  • 2000. szeptember 14.

Film

Magyar Narancs: Mióta táncolsz?
Tangó című önálló estjével jelentkezett, melyben táncol, énekel, és mesél az argentínai élményeiről.

Eszenyi Enikő: Még anno, amikor főiskolás koromban csináltuk a Cha-cha-cha című filmet, húsz évvel ezelőtt, akkor ismertem meg ezeket a táncokat. Amúgy is van a tánchoz egy eredendő kötődésem, hiszen eredetileg nem színész-, hanem táncosnő szerettem volna lenni. Ezzel a show-val egy kicsit ez a vágyam teljesült.

MN: A sajtóban mint esetleges színigazgató-jelöltet emlegettek.

EE: Ez mindig felröppen. Soha nem pályáztam.

MN: De az elképzelhető, hogy a színészi szakmát feladod a rendezésért?

EE: Ideiglenesen nagyon komolyan fontolgatom. Rengeteg külföldi meghívásom van, amit nem tudok teljesíteni, hiszen itthon kell játszanom.

MN: A korábbi Brecht- és Büchner-rendezések után mára összekapcsolódott a neved Shakespeare-ével, elsősorban a szerelmes vígjátékaival. Többször nyilatkoztad, hogy rendezőként a szerelmes darabok érdekelnek igazán.

EE: Ez azért van, mert nő vagyok. Nyilván, ha férfi rendez meg egy darabot, sokkal nagyobb százalékban közelíti meg azt politikai szempontból. Nekem nincs semmiféle politikai érzékem, inkább az érzelmi és a komikus szálakat keresem egy darabban. Szeretem azt a színházat, ahol a nézők szórakoznak, nevetnek.

MN: Nem biztos, hogy ez a rendező nemével függ össze. A színház hosszú ideig társadalmi-politikai funkciót töltött be. Ez mostanra lecsökkent.

EE: A Sok hűhó-előadásom már olyan előadás volt, amiben a játékosság meg a humor kapott nagy szerepet. Nagyon szeretem a játékos előadásokat, azt, ha valami gyermeki van bennük. Aztán nagy különbség van aközött is, hogy nagy- vagy stúdiószínpadon rendezek meg valamit. Igenis el kell fogadni, hogy ha valaki belép egy ilyen vígszínháznyi méretű nézőtérre, az már eleve nem lehet természetes. Ötven méterről kell beszélni. Nem lehet azt várni, amit egy stúdiószínháztól. Viszont sokkal technikásabb színészek kellenek hozzá, itt már nagyon számít az, hogy nézel ki, milyen a testbeszéded. A követelmények egyszer csak mások lesznek. Pellengérre vagy állítva, mindened látszik. Stúdiószínházban, pár méteres távolságból a szemed jobban látszik, az érzelmi változásokat elég az arcon láttatni. Másrészről nagy próbatétel nagyszínpadon az, hogyan vezeted a nézők szemét, hogyan súlyozod a színpadtéren történteket. Tudomásul kell venni, ez egy üzem lesz egy idő után, mert nem lehet más. Az önálló estem egészen más kihívást jelent. Amikor legutóbb a Szigeten voltam, óriási volt a tét, egy hegyoldalnyi, 2500-3000 ember figyelt. Ráadásul ezeknél az esteknél nem kapaszkodhatok másik színészbe, nem azt mondom, hogy nem hibázhatok, de a táncosokon kívül kizárólag magamra vagyok utalva. Ezelőtt a fellépés előtt annyira izgultam, hogy nem tudtam kijönni az öltözőből, remegtem. Amikor kiléptem a fiatalok közé, már minden rendben volt.

MN: Ha színészelődöket kell említened, Ruttkait és Törőcsiket mondod. Nekem azonban Madonna is többször eszembe jutott rólad.

EE: Mert kicsit extravagáns, szőke és kék szemű vagyok, mint ő?

MN: Nem. Napról napra újra kitalálja magát, hihetetlen munkabírása van, és bármit csinál, az ember felkapja a fejét.

EE: Talán van valami lelki rokonság köztünk, pontosabban néha nagyon értem, amit csinál.

MN: Most a Tévedések vígjátékát rendezed Prágában.

EE: Igen, van egy Shakespeare-ciklusuk, és úgy néz ki, ennek több darabját én fogom rendezni. Ez a szerző olyan valós élethelyzeteket írt meg anno, amik bármikor előfordulhatnak ma is. A darabban egy család tagjai keresik egymást, az utolsó jelenetben egymásra találnak. Kérdeztem a színészeket, látták-e a televízióban azokat a megrázó képsorokat, amikor az észak- és dél-koreai emberek, anyák és gyermekeik hosszú évek után találkozhattak egymással. Na, én ilyenre szeretném ezt a jelenetet - mondtam. A legnagyobb erőpróba az volt, hogy "kikeverjük" azokat a színeket, azokat az érzéseket, amik akkor történnek valakiben, amikor ötven vagy huszonöt évig nem látta hozzátartozóját. Ehhez vagy élettapasztalatod, vagy fantáziád van, vagy keresel olyan embereket, akik átélték ezt. Kipróbáltunk mindenféle megoldásokat, megpróbálunk közelebb kerülni az "igazsághoz".

MN: Eszerint modern a díszlet?

EE: Teljesen modern környezetbe tettük a darabot, mintha a világ egy hatalmas bevásárlóközponttá változott volna. Már egy ilyen multiban is elvesztheti az ember a családját, és mire megtalálja őket, annyi minden történik vele, hogy ő maga is megváltozik. Modern ruhák lesznek, modern a díszlet, a zene.

MN: Menzel egykori színészeivel is dolgozol. ´k a groteszkről, a humorról mást és másként tudnak, mint a magyar színészek?

EE: Ahogy te a menzeli humort emeled ki velük kapcsolatban, úgy ők arról beszélnek, hogy mi sokkal temperamentumosabbak vagyunk, mint ők. De pontosan azokkal az egzisztenciális, szakmai problémákkal küzdenek, mint mi. Nincs annyi színházi munka, mint régen, nem forgatnak annyit.

MN: Mikor lesz a bemutató?

EE: Szeptember 30-án.

MN: Állandóan ingázol. Hol érzed magad igazán otthon, Prágában vagy Budapesten?

EE: Most már ott is otthon érzem magam. Talán kiegyensúlyozottabban tudok ott dolgozni, mert kevesebb a zavaró körülmény. Nem kell csekket befizetni, takarítani, rendszeresebben tudok élni, jobban koncentrálva a munkára. Aztán ez is elmúlik, és az a természetes, hogy itthon vagyok. Rabságban élek, a munkám, a hivatásom bebörtönzött, néha nagyon jó, de néha úgy érzem, most már végre szabadon kellene élni!

Pál Melinda

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.