"Mindenképpen őrült vállalkozás!" - Fischer Ádám karmester

  • Teimer Gábor
  • 2008. június 12.

Film

Június 7-én kezdődött a Wagner-napok idei rendezvénysorozata, amelyen a világon egyedülálló módon, egymást követő négy napon (június 19-22.) kerül a MűPa színpadára a teljes "Ring", azaz Richard Wagner A Nibelung gyűrűje című tetralógiája.
Június 7-én kezdődött a Wagner-napok idei rendezvénysorozata, amelyen a világon egyedülálló módon, egymást követő négy napon (június 19-22.) kerül a MűPa színpadára a teljes "Ring", azaz Richard Wagner A Nibelung gyűrűje című tetralógiája.

Magyar Narancs: Májusi sajtótájékoztatóján a "vállalhatatlan vállalás vállalásaként" jellemezte idei elképzeléseit. Tegnap (június 7.) volt a Siegfried premierje - milyenek az előjelek?

Fischer Ádám: Ezt lehetetlen megmondani, hiszen az 1500 méteres futás döntőjéből is bajosan következtethetünk a maratoni verseny majdani győztesének személyére. Most az a célkitűzésünk, hogy a tegnapi produkció tanulságaiból kialakítsuk azt a megfelelő egyensúlyt, amely egyrészt az összes résztvevőt rászorítja a maximális figyelemre, ugyanakkor nem zsigereli ki őket annyira, hogy épp a cél előtt omoljanak össze.

MN: A tegnapi előadáson szerencsére inkább a fokozott összpontosítás és az ebből fakadó kiemelkedő művészi teljesítmény, semmint a közelgő katasztrófa jelei látszottakÉ

FÁ: Ez mindenképpen egy őrült vállalkozás! Az volt a maga korában is, Wagnert magát is bolondnak tartotta érte szinte mindenki. A szerző nincs is tekintettel sem a művészeire, sem a közönségére. Nálunk ráadásul további nehézséget jelent, hogy a zenekar nem ismeri a Ringet, most tanulja, így még nagyobb energiát kell belefektetniük. A dolog ettől válik izgalmassá, hiszen kérdésként merül fel, vajon be tudjuk-e osztani a szükséges koncentrációt a ránk váró 16 órában isÉ De igaza van, alapvetően elégedett vagyok, s el is mondtam: az énekesek jobbak voltak, mint a közös bécsi előadásunkon!

MN: Ha a tetralógia bemutatása ekkora tortúrával jár, mi az, ami miatt mégis vállalkozott rá?

FÁ: Amekkora művészi kihívás, ugyanakkora lehetőség is! Kétségtelenül megterhelő a közönségnek és a művészeknek egyaránt. De hiszem, hogy a szerzőnek igaza volt, és a művek ilyen módon történő bemutatása és befogadása olyan pluszélményekkel gazdagítja mind az előadókat, mind a nézőket, amelyek teljesen más értelmezést adnak a daraboknak. Remélem, a megérzéseimet utólag vissza tudom majd igazolni, most azonban csak annyit tehetek, hogy elnézést kérek minden kollégámtól, akinek a privát életében a produkció megvalósítása nehézségeket okoz!

MN: Felmerülhet a kérdés: két évvel ezelőtt miért érezte úgy, hogy új Wagner-fesztiválra van igény, ráadásul épp Budapesten?

FÁ: Nézze, én alapjában véve elég későn barátkoztam meg Wagner zenéjével, mert a gyerekkoromban, apámmal a kötelező jelleggel végigunatkozott rádióközvetítések jó időre elvették a kedvem a zeneszerző műveitől. Amikor azonban évekkel később Mannheimben elnyertem a fő-zeneigazgatói tisztséget, s lehetőségem nyílt Wagnert vezényelni, hirtelen rájöttem, hogy az ő zenéje olyan intenzív és érzelmekben nagyon gazdag muzsika, ami bizonyos fokig művészi értelemben függővé teszi az előadót, s így engem is! Ráadásul évekig vezényeltem Bayreuthban, s láttam az ottani művészi megoldásokat, a lehetőségeket és a buktatókat egyaránt, s éreztem, hogy van mit megújítani, és tudtam is, hol. Wagner és a fesztivál mellett szólt az is, hogy az ő zenéje szétfeszíti a hagyományos dalszínház kereteit, így aki e téren szeretne maradandót alkotni, kénytelen külön időszakot szentelni szenvedélyének. Nekem tehát megvoltak az indokaim. Hogy Budapestnek mi szüksége volt rá? Erről kérdezze meg Kiss Imre urat, a Művészetek Palotája vezérigazgatóját, mert az elképzeléseimet ő vette a szárnyai alá, tehát nyilván láthatott bennük fantáziát.

MN: Önben vagy az elképzeléseiben? Hogy mindezt sikerült összehozni, az mennyiben köszönhető az ön személyének?

FÁ: Annyiban mindenképpen, hogy művészileg erre bárki nem lett volna képes. Én most itt kamatoztatom az eddigi pályafutásomat, a bayreuthi fesztiválokon szerzett tapasztalataimat. Az üzleti részről nem tudok és nem is akarok nyilatkozni, mert nem értek hozzá. Meggyőződésem szerint a vállalkozás sikere mellett szól, hogy ugyan költséges, de gazdaságos a befektetés, s mivel a piac bővíthető, nem mástól veszünk el. Hiszen aki eljön a mi koncertjeinkre, az nem feltétlenül mond le a máshol megszerezhető zenei élményekről sem!

MN: Ön szerint miben tudnak majd újat nyújtani a világ és Magyarország Wagner-rajongó közönségének?

FÁ: Egyfelől adott a MűPa kivételes akusztikája, mely lehetővé teszi, hogy a zenekar úgy kísérje az énekeseket, hogy a drámai, dinamikai megvalósítás teljes eszköztárát igénybe vehesse, anélkül, hogy elnyomná a megszólalót, ami az operaházakban gyakori probléma. Ez tehát ajándék a karmesternek, mert - a festők hasonlatával élve - így 4-5 színnel több létezik a palettáján. Szintén a terem sajátossága a meglévő igen intim hangulata, amely alkalmas a wagneri muzsika kamarazenei jellegének kidomborítására, és amely a színészi játékban előtérbe helyezi a finom, kiművelt előadó-művészi megoldásokat. Az apró gesztusokat, a félmosolyokat, a mimika eszköztárát. Ez azt eredményezi, hogy "leegyszerűsíthetjük" a darabokban zajló drámát különböző emberek közötti viszonyokra, ami, meggyőződésem, hogy megegyezik a wagneri látásmóddal. Ha ehhez hozzátesszük, hogy egy gyökeresen új látványvilágot kínálunk, amely képes megszólítani a fiatalabb, az átlagoperaházak számára elérhetetlen generációt is, akkor bízvást mondhatom, hogy eredetit alkottunk! A mi előadásunk ugyanis teljes mértékben a MűPa már említett lehetőségeire épül, ezért egy hagyományos operaházban elképzelhetetlen lenne. Annyiban lehet még a jövő útja, amennyiben beengedi a köznapokban már használatos, az opera világától eddig ismeretlen technikai, vizuális megoldásokat, ezzel érthetőbbé téve a színpadon zajló történéseket szélesebb tömegek számára is. Ez ugyanakkor könnyít a rendező feladatán is, mert minél több eszközt használhat, minél inkább multimédiás előadásban gondolkodik, annál inkább el tudja választani a szerepet a szereplőtől, egy sokkal szerteágazóbb jelentésvilág megalkotására nyerve így képességet. Az biztos, hogy elképzeléseink nagymértékben hozzájárulhatnak egy kifinomultabb színészi munka meghonosodásához is, ahol igen takarékosan kell bánni az akciókkal, szemben a nagyobb méretű, rosszabbul bevilágított, hagyományos operai terekhez képest. Még egyszer hangsúlyoznom kell, hogy erre alapvetően a helyszín jellegzetességei jogosítanak fel minket, bizonyos megoldások pedig még a tetralógián belül sem működnek egyenlő hatásfokkal. Nagy hangsúlyt fektetünk a zene és a színészi munka megfelelő összhangjának kialakítására, egymáshoz viszonyított helyzetük újragondolására is - mind egy művön belül, mind a teljes életművet vizsgálva. Míg a Trisztán és Izolda vagy a Parsifal alapvetően a zene elsőbbségére épül, addig a Ring elsősorban színházi előadás. Az első esetben az jelenti a feladatot, hogy a zenén áthatolva megteremtsük a megfelelő kifejezésmódot, a másik esetben viszont az, hogy az előadás ne legyen túl színpadias. Meggyőződésem, hogy Wagner rendezéssel kapcsolatos elképzeléseit is ilyen szemüvegen keresztül kell szemlélni, újragondolni. Mindez persze majd a sorozat végére érlelődik ki teljes bizonyossággal.

MN: Ezen a téren mennyiben dominálnak az ön és mennyiben a rendező, Hartmut Schörghofer elképzelései?

FÁ: A színpadi történések meghatározása alapvetően az én felelősségem, maga a tervezés nem. Értelemszerűen elsősorban a zenével foglalkozom, s miután kialakítom az ezzel kapcsolatos álláspontomat, azt megbeszélem vele, s a látványvilág kialakítását az ő fantáziájára bízom. Alapvetően a zenekarral és az énekesekkel foglalkozom, elég nagy feladatot ad ez önmagában is - kevés a próba, a tapasztalat, a tudás 80 százalékát vezényléssel kell átadnom, ami nem új, hiszen az operák dirigálása amúgy is a mozdulatokon alapszik, és nem az előzetes megbeszélésen.

MN: Úgy tűnik, számításaik beváltak, hiszen "minden jegy elkelt", ráadásul az idehaza szokásos gáncsoskodás sem észlelhető egyelőre.

FÁ: Nincs olyan sok ehhez hasonló fesztivál, így kétségtelenül nemzetközileg is nagyon nagy az érdeklődés. Mindenhonnan érkeznek nézők, nyugodtan mondhatom, hogy bekerült a világ zenei köztudatába a rendezvénysorozat. Olyannyira, hogy már világhírű énekesek is jelezték, szívesen vállalnának szerepet a produkciókban - legutóbb épp a kitűnő szoprán, Nina Stemme ajánlkozott! A kérdés most már csak az, vajon a hazai köztudatba is bekerülünk-e. Idehaza ugyanis nem szokás évekre előre tervezni, sem a nézők, sem a szervezők szempontjából. Mit mondjak akkor most az említett énekesnőnek, aki legkorábban 2012-ben ér rá, nekünk viszont belátható szerződéseink - ha értesüléseim helyesek - 2010-ig vannak?

MN: Ennek fényében milyen utakat lát a további fejlődésre?

FÁ: Szeretnék megteremteni egy, a bayreuthi fesztiválhoz hasonlító, alapvetően a Wagner-életmű feldolgozását célként maga elé tűző hagyományt. Ennek része lenne a világon rendszeresen játszott 10 opera folyamatos színre vitele, valamint a teljes wagneri zenei életmű gondozása, ápolása is, de gondot fordítanánk a zenetörténeti kutatásokra is. Terveink szerint minden évben kétszer négy nap alatt megtekinthető lenne a Ring, 2009-ben ismét előadnánk a Parsifalt, azt követné 2010-ben a Trisztán és Izolda.

Szeretném mindezt egy nemzetközileg is elismert Wagner-műhellyé fejleszteni, ahol elismert mai és egykori Wagner-énekesek tarthatnak mesterkurzusokat, fiatal zenészek nyerhetnek képet a zenekari előadásmód sajátosságairól. Zenetudósok, intendánsok látogassanak el hozzánk, a kizárólag csak itt látható előadások miatt. A jövőt illetően úgy érzem, a Wagner születésének 200. évfordulójáig hátralévő öt esztendő alatt mindez kifuttatható, s minden belefektetett forint busásan megtérül. Tágabb értelemben véve azt szeretném, ha velem együtt a döntéshozók is abban lennének érdekeltek, hogy a főváros zenei értelemben véve is egyre inkább világváros legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.