Mit tud a lektűr? - Francois Ozon: A házban

  • 2013. március 29.

Film

A neves és széles érdeklődési körű francia rendező most egy középiskola tantermeiből jelentkezik - thrillerrel.

Látszatra a polgári családba befurakodó, számító iskolásfiú nyomulásának vagyunk tanúi, ahogyan észrevétlenül manipulálja az őt gyanútlanul befogadó közeg életét; valójában az író-rendező a műalkotás, de legalábbis az esztétikai értelemben vett kifejezés, hatáskeltés mibenlétéről elmélkedik, nem is nagyon áttételesen.

 


Adott egy, a modern pedagógia iránti elkötelezettségről kényszeredetten papoló, valójában mélységesen fásult tanárokkal és mindenfajta civilizációs értékkel szemben teljesen érdektelen, magukat a valóságból a mobiltelefon-Facebook-tévé háromszögbe menekíteni igyekvő diákokkal megvert, átlagosnál is átlagosabb középiskola. Ha az ember elvetélt írói ambíciói felett rég napirendre tért irodalomtanár, egy ilyen helyen meg kell becsülnie a legkisebb pozitív jelzést is, amely tantárgya iránt mutatkozik - kivált, ha a meglepően jól fogalmazó tanítvány egy izgalmas sztorit tár elé hétről hétre. S amelytől a tanár úr - aki olajozott boldogtalanságban tölti életét csődbe menni készülő galériáját provokatív lilaságokkal menteni igyekvő felesége mellett - valósággal függővé válik. A dolgozatok formájában érkező folytatásos regény egy idegen család részévé avatja őt is: a szerző egyik osztálytársa bizalmába férkőzve bejáratos lesz annak családjához; kikémleli életük legtitkosabb részleteit, előhozza a jómód és boldogság látszata alatt megbúvó feszültségeket, s felkelti a rejtett vágyakat. Így szép csendben bűntársává avatja az elvarázsolt tanerőt is.

 

Ozon ügyesen gombolyítja a szálakat, könnyedén képes megteremteni a fenyegetettség folyamatos érzetét: eleinte arra gyanakszunk, hogy e Ripley-fióka nyomasztó jelenlétével. Ám a ravasz kis manipulátor nem (csak) a felkapaszkodni vágyó kispolgár szokvány képletét hozza. ' is saját vágyai után megy: nem létező anyukája helyett immár nemcsak pótszülőnek, hanem ébredő férfivágya tárgyának is tekinti osztálytársa anyját, a decens úriasszonyt. A növekvő feszültséget mégsem ez a maszatos, kukkolással terhelt érzemény kelti. Sokkal inkább a valóságot egyre inkább eluraló fikció. Az a fajta kívülállás, amely a valóságra reflektáló szemlélő (az író) szemszögét lassan a hatást kereső, sőt a hatást kiváltani igyekvő cselekvő (ugyancsak az író!) szemszögére cseréli.

A lektűr, ha reflektál saját lektűr-voltára, akkor, ugye, posztmodern. De ha a lektűr posztmodern, akkor talán már nem is lektűr, sugallja Ozon, hanem művészet, amely saját lektűrvoltából a mű létrehozásának paraboláját alkotja meg. A rendező meglehetős malíciával kezeli a magasirodalmat: Dosztojevszkij, Tolsztoj s az öszszes, etalonnak tekintett francia klasszikus, sőt: a Teoréma c. filmet rendező Pasolini is megkapja a maga beszólását. Mit akartok? Az egész csak technika - mondja Ozon, egyáltalán nem arra gondolva, hogy az ógörög szó eredetileg csakugyan "művészet" értelemben volt használatos. S azt, hogy alkotóként mindig mindenki csak szórakoztatni akar, a kultúra fogyasztójaként pedig szórakozni, azt éppen a lektűr, a nyíltan hatásvadász és minden, a felszínnél mélyebben lévő indíték bemutatását elutasító lektűr leplezi le. A francia rendezősztár álláspontja érdekes. Csak nem rokonszenves.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.