Mit tud a lektűr? - Francois Ozon: A házban

  • 2013. március 29.

Film

A neves és széles érdeklődési körű francia rendező most egy középiskola tantermeiből jelentkezik - thrillerrel.

Látszatra a polgári családba befurakodó, számító iskolásfiú nyomulásának vagyunk tanúi, ahogyan észrevétlenül manipulálja az őt gyanútlanul befogadó közeg életét; valójában az író-rendező a műalkotás, de legalábbis az esztétikai értelemben vett kifejezés, hatáskeltés mibenlétéről elmélkedik, nem is nagyon áttételesen.

 


Adott egy, a modern pedagógia iránti elkötelezettségről kényszeredetten papoló, valójában mélységesen fásult tanárokkal és mindenfajta civilizációs értékkel szemben teljesen érdektelen, magukat a valóságból a mobiltelefon-Facebook-tévé háromszögbe menekíteni igyekvő diákokkal megvert, átlagosnál is átlagosabb középiskola. Ha az ember elvetélt írói ambíciói felett rég napirendre tért irodalomtanár, egy ilyen helyen meg kell becsülnie a legkisebb pozitív jelzést is, amely tantárgya iránt mutatkozik - kivált, ha a meglepően jól fogalmazó tanítvány egy izgalmas sztorit tár elé hétről hétre. S amelytől a tanár úr - aki olajozott boldogtalanságban tölti életét csődbe menni készülő galériáját provokatív lilaságokkal menteni igyekvő felesége mellett - valósággal függővé válik. A dolgozatok formájában érkező folytatásos regény egy idegen család részévé avatja őt is: a szerző egyik osztálytársa bizalmába férkőzve bejáratos lesz annak családjához; kikémleli életük legtitkosabb részleteit, előhozza a jómód és boldogság látszata alatt megbúvó feszültségeket, s felkelti a rejtett vágyakat. Így szép csendben bűntársává avatja az elvarázsolt tanerőt is.

 

Ozon ügyesen gombolyítja a szálakat, könnyedén képes megteremteni a fenyegetettség folyamatos érzetét: eleinte arra gyanakszunk, hogy e Ripley-fióka nyomasztó jelenlétével. Ám a ravasz kis manipulátor nem (csak) a felkapaszkodni vágyó kispolgár szokvány képletét hozza. ' is saját vágyai után megy: nem létező anyukája helyett immár nemcsak pótszülőnek, hanem ébredő férfivágya tárgyának is tekinti osztálytársa anyját, a decens úriasszonyt. A növekvő feszültséget mégsem ez a maszatos, kukkolással terhelt érzemény kelti. Sokkal inkább a valóságot egyre inkább eluraló fikció. Az a fajta kívülállás, amely a valóságra reflektáló szemlélő (az író) szemszögét lassan a hatást kereső, sőt a hatást kiváltani igyekvő cselekvő (ugyancsak az író!) szemszögére cseréli.

A lektűr, ha reflektál saját lektűr-voltára, akkor, ugye, posztmodern. De ha a lektűr posztmodern, akkor talán már nem is lektűr, sugallja Ozon, hanem művészet, amely saját lektűrvoltából a mű létrehozásának paraboláját alkotja meg. A rendező meglehetős malíciával kezeli a magasirodalmat: Dosztojevszkij, Tolsztoj s az öszszes, etalonnak tekintett francia klasszikus, sőt: a Teoréma c. filmet rendező Pasolini is megkapja a maga beszólását. Mit akartok? Az egész csak technika - mondja Ozon, egyáltalán nem arra gondolva, hogy az ógörög szó eredetileg csakugyan "művészet" értelemben volt használatos. S azt, hogy alkotóként mindig mindenki csak szórakoztatni akar, a kultúra fogyasztójaként pedig szórakozni, azt éppen a lektűr, a nyíltan hatásvadász és minden, a felszínnél mélyebben lévő indíték bemutatását elutasító lektűr leplezi le. A francia rendezősztár álláspontja érdekes. Csak nem rokonszenves.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."