"Mozartot sokkal könnyebb hazudni" (Borbély Mihály dzsessz- és népzenész)

  • 2002. március 14.

Film

Magyar Narancs: Azt hangoztatva indítani dzsesszklubot, hogy az valóban a zenéről szóljon, s nem a vendéglátásról, mérhetetlen idealizmust vagy hallatlan mákot feltételez. Neked melyik adatott meg?

Magyar Narancs: Azt hangoztatva indítani dzsesszklubot, hogy az valóban a zenéről szóljon, s nem a vendéglátásról, mérhetetlen idealizmust vagy hallatlan mákot feltételez. Neked melyik adatott meg?

Ötszáz forintos beugróval - és a büfében hasonlóképpen barátságos árfekvéssel - dzsesszklubot indított Szentendrén a Borbély Műhely. Miért tűnik manapság rendhagyónak egy ilyen vállalkozás - ezt próbáltuk körüljárni Borbély Mihály zenekarvezetővel, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanárával.

Borbély Mihály: Mindkettő. A szerencse annyiban, hogy van egy jól működő zenekarom, amelyben a társaimmal - Baló István dobossal, Horváth Balázs bőgőssel és Szabó Dániel zongoristával - azt érezzük, hogy valamiféle mondanivalónk van. De hogy ez négyünkön kívül érdekel-e másokat is - arra leginkább a koncerteken lehet választ kapni. A dzsessznek pedig mindig is a klubok voltak a mozgatórugói, a klubok családias légkörében felszabadultabban lehet játszani. Amikor ilyen koncertekre jártam, nagyon szerettem, hogy két méterre ülhetek egy muzsikustól, és közelről hallhatom a hangját, láthatom az izzadságát - és ez a közelség inspirálja a zenészeket is. Egy nagyobb, többezres fesztiválon az, hogy a színpadon ezer méterre vagyunk egymástól, hogy nem ismerjük a technikát, az a biztonsági játék irányába tolja el a zenekarok előadását. Egy klubban más. Közel vagyunk egymáshoz és a közönséghez; rögtön érezzük, hogy merre mehetünk és merre nem. Ezért viszonylag sokat játszottunk a pesti klubokban, de legtöbbször az volt az érzésünk, hogy ezek a helyek nem a zenéről szólnak elsősorban. Ma általában az értendő dzsesszklub alatt, hogy jól lehet enni-inni, és közben a színpadon vagy a sarokban játszik egy zenekar. Ez a két dolog gyakran jól kiegészíti egymást, és akkor rendben is van, de létezniük kellene olyan dzsesszkluboknak is, amelyeknek alapvetően koncertjellegük van, ahol lazán, oldottan, egy sörrel a kézben lehet dzsesszt hallgatni. A hetvenes-nyolcvanas években főleg ezt jelentette a dzsesszklub. A Petőfi Sándor utcai Építők Dzsesszklubban is volt büfé, de amikor a zenészek játszottak, minden idegszálunkkal arra figyeltünk. Ilyen jellegű klub mára nagyon kevés helyen maradt Magyarországon, inkább csak vidéken található, ahol a művelődési házakban egy-egy megszállott szervezőnek még fontos ez a zene.

MN: Alighanem a legtöbb dzsesszzenész azt tartja magáról, hogy mondanivalója van, és hogy jól jön neki a visszajelzés; dzsesszklubja mégsem indul.

BM: Hogy végül is felvállaltunk egy ilyen klubot, ahhoz hozzátartozik, hogy pomázi lévén nekem a második otthonom Szentendre. Gyermekkoromban ott kezdtem a zeneiskolában zenét tanulni, onnan indultunk a Vujicsics együttessel, a mai napig az a hazánk, ahol a legtöbbet próbálunk és játszunk. Rendszeres dzsesszklub azonban soha nem működött Szentendrén, ugyanakkor feltételezhető volt, hogy a művészetek városában adott lehet egy olyan dzsesszrajongó réteg, amelyből kialakítható egy klub közönségbázisa, nem beszélve Budapest közelségéről. Amiről le tudtunk mondani, az a pénz. Szerencsére a művelődési ház támogatta azt az elképzelésünket, hogy legyen egy ilyen hely, és hogy a bevételen osztozzunk - a többi zenekar vélhetően azt nem vállalja, hogy egy ilyen valóban alulról jövő kezdeményezést kitalpaljon.

MN: A zenekaroddal meg kellett azért harcolnod, hogy gyakorlatilag pénz nélkül játsszon?

BM: Nem. Amikor felvetettem, hogy lehetne egy klubunk, de a művelődési háznak nincs rá pénze, azt mondták, ha van egy olyan hely, ahol nyugodtan játszhatjuk a zenénket, ahol állandó műhelymunkát folytathatunk, akkor a pénz nem olyan fontos kérdés.

MN: Amikor azt mondod egy helyről, hogy nem a zenéről szól, az gyakorlatilag azt jelenti, hogy ott inkább csak a "jó vacsorához szól a nóta"?

BM: Lényegében igen, de én ezt megértem. Persze sok dzsesszzenész berzenkedik amiatt, hogy arra kérik: dallamosabb számokat vagy közismert sztenderdeket játsszon - nem egy ilyen történetet hallottam. Az egyik zenekarommal én is játszottam olyan helyen, hogy utána azt gondoltuk: ide többet nem jövünk. De mondom, végül is ha valaki működtet egy ilyen helyet, és pontosan tudja, hogy nem a zenekarokból, hanem abból származik a bevétele, hogy ott esznek-isznak, akkor nyilvánvaló, hogy inkább azt figyeli, nincs-e olyan vendég, akit vacsora közben zavar a zene vagy a hangerő. Más kérdés, hogy néha nagyon megalázó tud lenni egy ilyen szituáció. Nemrég két olyan eseményről is hallottam, hogy jó nevű külföldi zenészeknek le kellett állítaniuk a koncertet, és szólni a közönségnek, hogy jobban figyeljenek a zenére, és kicsit csendesebben mulassanak. El lehet képzelni, hogy akkor milyen a hozzáállás a magyar zenészekhez. Időnként tényleg szomorú és lehangoló.

MN: A művelődési házak zöme viszont arra kényszerül, hogy kiadja a termeit, vagy tanfolyamokat szervezzen, különben nem tudja fedezni a működési költségét. Mennyi esélye van így annak, hogy a dzsesszklubok hagyománya fennmaradjon?

BM: Nagyon kevés. Azok a szervezetek, amelyek próbálják összefogni a dzsesszmuzsikusokat, így a Magyar Jazz Szövetség és a Zeneművész Szakszervezet, most éppen azon ügyködnek, hogy a helyére kerüljön a magyar dzsessz a kulturális életben, hogy legyen egy kifejezetten rá vonatkozó támogatási-pályázati rendszer. Hogy a huszonegyedik század egyik fontos kortárs zenei irányzataként tartsák számon, ne csak szórakoztatózeneként - még ha van olyan ága is.

MN: Ugyanakkor az is felmerül, hogy menynyire van ma a levegőben ez a műfaj; hogy hasonló progressziót jelent-e manapság, mint a hetvenes-nyolcvanas években? Nem lehet, hogy az ezredfordulóra egyszerűen érdektelenné vált a magyar dzsessz?

BM: Az közismert tény, hogy a közönségnek ma mást jelent a dzsessz szó, mint akkoriban. Dzsesszrajongónak lenni a hetvenes években valamiféle szembenállást is jelentett, az zeneszociológiai tartalommal párosult. Mára ez a "politikai állásfoglalás" jelleg megszűnt, s a dzsessznél avantgárdabb dolgok is megtörténnek Budapesten. De nem lett rosszabb. Én persze elfogult vagyok, mert a főiskolán tanítva látom, hogy milyen kísérletek születnek, hogy milyen tehetségek kerülnek ki, és tudom, hogy a dzsesszt a kortárs zene és a népzene felől menynyi új hatás éri. Hiszen éppen attól speciális a magyar dzsessz, hogy nem a legújabb amerikai irányzatokat másolja, mint az ötvenes-hatvanas években, hanem - természetesen a dzsessz anyanyelvének ismeretében - a Kárpát-medence, Közép-Európa zenéjéből indul ki. Nagyon sok érdekes produkciójával találkozom a fiatalabb és az idősebb generációnak is; szóval nem gondolom, hogy a jelenlegi színvonal rosszabb lenne, mint a hetvenes években. A dzsessz az egyik legőszintébb zene a világon. Ugyanolyan őszinte és szívből jövő muzsika, mint a népzene; és azonnal tetten érhető, ha valaki hazudik a színpadon. Mozartot sokkal könnyebb hazudni, mint dzsesszt vagy népzenét.

MN: A tanítványaidnak mit mondasz: szerencsésebb, ha a dzsessz mellett van egy polgári foglalkozásuk, s így nem kényszerülnek esetleg kínos kompromisszumokra, vagy ha haknizva, így-úgy-amúgy, de nem tágítanak a zenétől?

BM: A növendékek azt a tanácsot becsülik meg a legjobban, amelyik őszinte, és az életüket a legfontosabb kérdésekben próbálja eligazítani. Volt, aki azt javasolta nekik, hogy "gyerekek, ebben az országban... jobb, ha már most abbahagyjátok...", de számomra elképzelhetetlen, hogy egy csillogó szemű fiatalnak, aki hajlandó a széllel szemben is, azt mondjam, hogy inkább egy polgári foglalkozást válasszon. Azoknak, akik csak úgy tudják elképzelni az életüket, hogy zenéljenek, a szakmai feladatokat kell elrendezniük. Hogy jól tudjanak kottát olvasni, hogy mindent tudjanak a hangszerükön, hogy azokban a produkciókban, amelyekben alkalmazott zenészként részt vehetnek, megbízható minőséget nyújthassanak. Onnantól kezdve aztán majd jogukban áll eldönteni, hogy a piacorientáltabb vagy a szakmailag hitelesebb irányban haladnak-e tovább. Én azt gondolom, hogy egy dzsesszzenész a megélhetésért való küzdelem során sok mindent bátran elvállalhat, ha egy produkció - legyen az popzene vagy world music - megfelel a szakmai tisztesség és alaposság követelményeinek, és örömet jelent számára.

Marton László Távolodó

(A Borbély Műhely legközelebb március 19-én üzemel a szentendrei Duna-parti Művelődési Házban; vendége: Aknai János)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.