Mr. Bean – 40 híján 100

  • narancs.hu
  • 2015. január 6.

Film

60. születésnapján köszöntjük az embert, aki pulykába dugta a fejét!
false

Az ember-állat közeledésnek számos szép példáját őrzi a filmtörténet, de ahogy Rowan Atkinson az örök béna Mr. Beanként fejjel előre hatolt be egy megtöltendő pulykába, az mindent visz, még Jim Carrey rinocéroszhátsón való kijövetelén is túltesz. A rinocérosz mű volt, de a pulyka igazi, az akkor már majdnem világhírű komikus (korábban a Fekete Vipera zseniális megformálója), dacára a szalmonellaveszélynek, nem akart műpulykával dolgozni. E maximalizmusnak egyedül a Brit Szárnyasok Érdekvédelmi Egyesülete nem örült csak, de végül a mérsékelt szárny győzött, és elálltak a becsületsértési pertől. Rowan Atkinson viszont nem állt el semmitől, ami még bénább színben tüntethette fel az infantilizmust világszínvonalon űző Mr. Bean alakját, amiért ma milliók hálásak a komikusnak. Aki viszont – meglehetősen hálátlanul – hajlott korára való hivatkozással örökre szögre akasztotta Mr. Bean figuráját. Hál’ istennek, az ilyen örökkévalók nem szoktak ténylegesen örökké tartani, ami számunkra igen jó hír, még ha a pulykáknak nem is.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.