Mr. Bean – 40 híján 100

  • narancs.hu
  • 2015. január 6.

Film

60. születésnapján köszöntjük az embert, aki pulykába dugta a fejét!
false

Az ember-állat közeledésnek számos szép példáját őrzi a filmtörténet, de ahogy Rowan Atkinson az örök béna Mr. Beanként fejjel előre hatolt be egy megtöltendő pulykába, az mindent visz, még Jim Carrey rinocéroszhátsón való kijövetelén is túltesz. A rinocérosz mű volt, de a pulyka igazi, az akkor már majdnem világhírű komikus (korábban a Fekete Vipera zseniális megformálója), dacára a szalmonellaveszélynek, nem akart műpulykával dolgozni. E maximalizmusnak egyedül a Brit Szárnyasok Érdekvédelmi Egyesülete nem örült csak, de végül a mérsékelt szárny győzött, és elálltak a becsületsértési pertől. Rowan Atkinson viszont nem állt el semmitől, ami még bénább színben tüntethette fel az infantilizmust világszínvonalon űző Mr. Bean alakját, amiért ma milliók hálásak a komikusnak. Aki viszont – meglehetősen hálátlanul – hajlott korára való hivatkozással örökre szögre akasztotta Mr. Bean figuráját. Hál’ istennek, az ilyen örökkévalók nem szoktak ténylegesen örökké tartani, ami számunkra igen jó hír, még ha a pulykáknak nem is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.