Film

Mr. Morgan utolsó szerelme

  • Szabó Ádám
  • 2014. május 3.

Film

Számolni sem tudjuk - és nem is akarjuk -, hány film járulékos hasznait adta össze a közelmúltban Michael Caine kellemes angol öregúr imázsa és Clémence Poésy bájosan zavart tekintete. Sandra Nettelbeck író-rendező nyilván forradalminak értékelte ezt a felfedezést, mert nem is tett mást filmjében, mint összepakolta a két színészt, és várt a varázslatra. Nem jött.

Pedig a cél érdekében háttérnek Párizst választotta, a helyet, ahol bagettvariációkból egész világképeket lehet kibontani. Mr. Morgan például uborka nélkül eszi a sajátját, a fiához hasonlóan - hát kell-e ennél több utalás arra, hogy apa és fia veszekedéseik ellenére lényegében ugyanolyanok? Mindezt azonban a bagettáruson kívül más nem tudja, ő meg miért szólna bele egy gyászoló filozófiatanár és a megromló házassága miatt a világra haragvó fia kapcsolatába. Pauline, a tánctanár viszont beleszól; egy véletlen találkozást követően előbb felrázza depressziójából Mr. Morgant, majd a békítő szerepében tetszelegvén egy görbe szerelmi háromszöget is felvázol a súlytalan Párizsban játszódó sekélyes drámák margójára - kár, hogy mindez ekkor már egyre kevésbé érdekel minket. Ekkor már a film utolsó harmadában vagyunk, nekünk meg még mindig az első 10 percben elmajszolt bagett jár a fejünkben. Pedig az érzelmi háromszög átlója körül valahol ott van a sztoriban egy igazi dráma és némi humor is, barátsággal, utolsó szerelemmel, családdal, vén kecske attitűddel együtt - ehhez azonban némi empátia és a jelenvalónál több érzelmi intelligencia szükségeltetne.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.