Titanic

Lovak és emberek

  • - urfi -
  • 2014. május 3.

Film

Mint az köztudott, Izland az emberi civilizáció csúcsteljesítménye, ahol a tolerancia, a jólét, az általános bölcsesség és műveltség meseszerű mintatársadalmat hozott létre. Ennek ellenére ne csodálkozzon az egyszeri utazó, ha érkezése után nem sokkal zokogva lapátolja kifelé egy ló beleit a fagyhalál küszöbén.

Hiszen még az izlandiak is emberek, akik pedig - essünk túl rajta, igen, erről szól a film - nem jobbak az állatoknál. Hanem rosszabbak. Mert az ember már csak ilyen, beleszeret a lovába, belehal a piába, belevakul a bosszúba, traktorral hajt a tengerbe, és a végén a ravatalnál mindenkiről ugyanazt mondja a pap.

Benedikt Erlingsson rendező bravúrja, hogy a fennsík kisközösségének lakosait se nevetségessé, se tündérivé nem karikírozza, nem menti fel, és nem ítéli el. Lehet őket szeretni, de nem muszáj. Erlingsson filmje nem realista, mégis minden ízében hihető és átélhető, nem dekoratív, de látványos, nem viccel, de borzasztóan vicces. A színészek annyira természetesek, hogy az már szinte ripacskodás. A lovak visszafogott alakítást nyújtanak - kicsit az ő szemükkel látjuk a velük szimbiózisban élő, se nem jó, se nem rossz gazdáikat, akik tolják a tubákot és a piákat orrba-szájba, hogy aztán külön utakon dülöngélő történeteik egymásba botoljanak.

A rendező - egykori farmlakó és lótulajdonos - első nagyjátékfilmjében több szempontból is hazai pályán játszik, ráadásul remek társalkotókkal (lovak, hegyek, operatőr stb.). Ha ezt a ritmus- és arányérzéket idegenben is meg tudja őrizni, hallunk még róla.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.