Titanic

Lovak és emberek

  • - urfi -
  • 2014. május 3.

Film

Mint az köztudott, Izland az emberi civilizáció csúcsteljesítménye, ahol a tolerancia, a jólét, az általános bölcsesség és műveltség meseszerű mintatársadalmat hozott létre. Ennek ellenére ne csodálkozzon az egyszeri utazó, ha érkezése után nem sokkal zokogva lapátolja kifelé egy ló beleit a fagyhalál küszöbén.

Hiszen még az izlandiak is emberek, akik pedig - essünk túl rajta, igen, erről szól a film - nem jobbak az állatoknál. Hanem rosszabbak. Mert az ember már csak ilyen, beleszeret a lovába, belehal a piába, belevakul a bosszúba, traktorral hajt a tengerbe, és a végén a ravatalnál mindenkiről ugyanazt mondja a pap.

Benedikt Erlingsson rendező bravúrja, hogy a fennsík kisközösségének lakosait se nevetségessé, se tündérivé nem karikírozza, nem menti fel, és nem ítéli el. Lehet őket szeretni, de nem muszáj. Erlingsson filmje nem realista, mégis minden ízében hihető és átélhető, nem dekoratív, de látványos, nem viccel, de borzasztóan vicces. A színészek annyira természetesek, hogy az már szinte ripacskodás. A lovak visszafogott alakítást nyújtanak - kicsit az ő szemükkel látjuk a velük szimbiózisban élő, se nem jó, se nem rossz gazdáikat, akik tolják a tubákot és a piákat orrba-szájba, hogy aztán külön utakon dülöngélő történeteik egymásba botoljanak.

A rendező - egykori farmlakó és lótulajdonos - első nagyjátékfilmjében több szempontból is hazai pályán játszik, ráadásul remek társalkotókkal (lovak, hegyek, operatőr stb.). Ha ezt a ritmus- és arányérzéket idegenben is meg tudja őrizni, hallunk még róla.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.