Mundruczó Kornél megint Cannes-ba megy

  • narancs.hu
  • 2017. április 14.

Film

Három magyar film három szekcióban versenyez majd.

Mundruczó Kornél Jupiter holdja című menekültdrámája is bekerült a 70. cannes-i filmfesztivál versenyprogramjába. Az eddig Felesleges ember címen futott film egy fantáziaelemekkel dúsított, a menekültkérdést feldolgozó alkotás. Csütörtökön Párizsban hirdették ki, hogy a jubileumi fesztivál programjába Sofia Coppola és Michael Haneke filmje mellett Mundruczó is versenyez.

false

 

Fotó: MTI

Mundruczó Kornél a Jupiter holdja című filmmel ötödik alkalommal szerepel a világelső filmfesztivál hivatalos programjában. Fehér Isten című filmje 2014-ben megkapta az Un Certain Regard szekció fődíját, a Delta 2008-ban megnyerte a FIPRESCI zsűri fődíját, a Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv filmet 2010-ben beválogatták a hivatalos versenyprogramba, a Johannát 2005-ben az Un Certain Regard szekcióban, a Kis Apokrif No.2.-t 2004-ben a Cinéfondation szekcióban, A 78-as Szent Johannája című 2003-as munkáját pedig a Directors’ Fortnight programban mutatták be korábban Cannes-ban.

A Cannes-ba már-már hazajáró rendező új filmjének főhőse Ariel, egy 17 éves fiú, aki illegálisan próbál belépni Magyarország területére, ám egy rendőr belelő. A sebesülés következtében a fiú különleges képességre tesz szert, úgy tud lebegni, mintha angyal lenne. A koprodukcióban készült film gyártását a Filmalap 700 millió forinttal támogatta.

false

 

Fotó: Rév Marcell/Proton Cinema

Mundruczó filmje mellett Kristóf György Out című szlovák-magyar koprodukcióban készült műve is Cannes-ba készül, az abszurd humorú drámát az Un Certain Regard szekcióba válogatták be. Szentpéteri Áron Láthatatlanul című vizsgafilmje pedig a Cinéfondation válogatása közé került.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.