Film

Kong: Koponya-sziget

  • - kg -
  • 2017. április 15.

Film

Kinevetjük az olyan filmeket, mint a Gyilkos cápa vs. óriáspolip, de szívből örvendezünk, ha egy óriásmajomra fonódnak a sikamlós polipkarok? Fene se érti, talán a tavaszi zsongás hatása, de most, hogy King Kong kapja ki a tolakodó vízi szörnyet, az tisztára művészetnek tűnik. Persze, csak kicsi és lenézett művészet ez, de a maga kategóriájában (majom & polip) igazi csúcsteljesítmény. Ilyenből van vagy tucatnyi az új King Kongban, mely látványilag egy ékszerdoboz, sőt, egy bazi nagy diszkont olyan lényekkel, mint a színészként sokszor mellőzött óriáspók vagy John C. Reilly, aki egy szakállas katonaviccet alakít. Olyan ez, mintha kispárnánk alatt az Élet az ember előttel, e régi kedves képeskönyvvel (rajzolta Zde­něk Burian) térnénk nyugovóra egy nehéz vacsora után, miközben egy Galaktika-különszámot szorongatunk. Ne szépítsük: szuperül szórakozunk. Csak azért e bűnös nosztalgia, mert az új Kong készítői is nagyot merítenek a múltból, annak is óriáspókokkal és vietnami kommandósokkal teli kútjából. Nem csak a tetemes Kong-példatárig nyúlnak vissza, hanem az Apokalipszis mostig is. Ehhez képest a Gyilkos cápa vs. óriáspolip realista lélektani drámának tűnhet, az olcsóság pedig az óriáspolipos filmek egyetlen adekvát formájának, de nem: a Kong: Koponya-szigetben épp a sziget lehetőségei, a méregdrága pókos-polipos CGI-mutatványok a legjobbak. Bónuszként pedig olykor ráközelít a kamera John Goodman arcára. Lenyűgöző képződmény, számítógépes segédlet nélkül is ott van rajta az egész film: a zord sziget éppúgy, mint a fújtató szörny.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.