Film

Kong: Koponya-sziget

  • - kg -
  • 2017. április 15.

Film

Kinevetjük az olyan filmeket, mint a Gyilkos cápa vs. óriáspolip, de szívből örvendezünk, ha egy óriásmajomra fonódnak a sikamlós polipkarok? Fene se érti, talán a tavaszi zsongás hatása, de most, hogy King Kong kapja ki a tolakodó vízi szörnyet, az tisztára művészetnek tűnik. Persze, csak kicsi és lenézett művészet ez, de a maga kategóriájában (majom & polip) igazi csúcsteljesítmény. Ilyenből van vagy tucatnyi az új King Kongban, mely látványilag egy ékszerdoboz, sőt, egy bazi nagy diszkont olyan lényekkel, mint a színészként sokszor mellőzött óriáspók vagy John C. Reilly, aki egy szakállas katonaviccet alakít. Olyan ez, mintha kispárnánk alatt az Élet az ember előttel, e régi kedves képeskönyvvel (rajzolta Zde­něk Burian) térnénk nyugovóra egy nehéz vacsora után, miközben egy Galaktika-különszámot szorongatunk. Ne szépítsük: szuperül szórakozunk. Csak azért e bűnös nosztalgia, mert az új Kong készítői is nagyot merítenek a múltból, annak is óriáspókokkal és vietnami kommandósokkal teli kútjából. Nem csak a tetemes Kong-példatárig nyúlnak vissza, hanem az Apokalipszis mostig is. Ehhez képest a Gyilkos cápa vs. óriáspolip realista lélektani drámának tűnhet, az olcsóság pedig az óriáspolipos filmek egyetlen adekvát formájának, de nem: a Kong: Koponya-szigetben épp a sziget lehetőségei, a méregdrága pókos-polipos CGI-mutatványok a legjobbak. Bónuszként pedig olykor ráközelít a kamera John Goodman arcára. Lenyűgöző képződmény, számítógépes segédlet nélkül is ott van rajta az egész film: a zord sziget éppúgy, mint a fújtató szörny.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.