Na, bumm!

Tony Scott (1944–2012)

  • - kg -
  • 2012. augusztus 24.

Film

Művésznek a fedetlen fejű fivér lett kikiáltva, a baseballsapkás öcstől senki nem várt mást, mint nagy sebességgel mozgó járműveket – Denzel Washingtonnal vagy nélküle.

Nagyon nagy vonat mindenfélét elüt. Bumm-bumm-bumm! Feladat letudva, szórakozás garantálva.

Tony Scott olcsó, hatásvadász trükkjei olyannyira kiszámíthatóak, mint a menetrend szerinti állomások.

Az első idézet Tony Scott utolsó, 2010-es filmjének, a Száguldó bombának a kritikája. És a második is. Sok különbség nincs is a két, más-más forrásból származó megállapítás között, hacsak az nem, hogy az első dicséret, a második ledorongolás. Ha valami, ez nagyon is jellemző a kisebbik Scott filmjeire; ugyanazokkal a szavakkal lehet dicsérni, mint szidni szinte valamennyit. Kiszámítható, hatásvadász, szórakoztató. Esetleg hozzátehetnénk még, mind dicsérőleg, mind elmarasztalólag, hogy bombasztikus, harsány, hiperaktív – és mint menetrend szerinti állomások, kiszámíthatóan sorolhatnánk a többit, kitérve az összes reklámfilmes (Scott eredeti szakmája) bombasztra, a narancsszín és a neonzöld kolumbuszi felfedezésére, a szűrt fényekre, a lebbenő függönyökre és a füstgépek rehabilitálására, melyek oly sok édes bosszúságot okoztak minden egyes filmjében.

Tony Scott és Denzel Washington


Tony Scott és Denzel Washington

Tony Scott filmjeiben nem volt sem irónia, sem kikacsintás, a hős hős volt, a naplemente meg naplemente, és ha valaki egyszer azzal jön majd, hogy megvan a subtext, az életmű mélyén lappangó jelentés, büntesse a sors tanszékkel az illetőt. Egyedül Quentin Tarantinónak néznénk el az ilyesmit, elvégre neki köszönhetjük a Top Gun homoszexuális olvasatát is. Meg persze a Tiszta románc forgatókönyvét, mely – mindenekelőtt Dennis Hopper és Christopher Walken fennhangon niggerező/szicíliaizó jelenete miatt – a Tony Scott-i életmű legbecsesebb ékkövének számít. Holott Scott akkor volt az elemében, amikor nem Tarantino (az igazi és a másolatok – például a Domino forgatókönyvét elkövető Richard Kelly) jobb-rosszabb sziporkáiból dolgozott (QT Az utolsó esély dialógusain is csiszolt egyet), hanem amikor a saját, faék egyszerűségű programját valósította meg.
Azt a repülőkre, vonatokra és más közlekedési eszközökre írt programot, mely a járművekben az embert, az emberben a járművet kereste. Ezek voltak a legjobb Tony Scott-filmek, és a legjobb Tony Scott-filmeket (ne feledjük A halálos fegyver 2 és ½-et, azaz Az utolsó cserkészt sem), szinte kivétel nélkül maga Tony Scott készítette. Hiába próbálkozott Michael Bay is, Bay stréberen narancsos égboltjai a nyomába se érnek Scott originális naplementéinek.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”