SZEMREVALÓ

Napfogyatkozás

  • - kg -
  • 2017. október 21.

Film

Nem csak a nap fogyatkozik, a család is: egyedül a legkisebb fiú, Yves kerül ki épségben a családi autó roncsai közül, szülei és testvérei mind odavesznek a balesetben. De nem elég túlélni a katasztrófát, túl kell élni azt is, ami ezután következik: ebben a kisfiú kórházi ágyához rendelt pszichológus igyekszik segíteni, a gyerek feje felett marakodó rokonokkal szemben azonban a pszichológus asszony is tehetetlen.

Stefan Haupt rendező kamerája viszont sok mindenre képes, például a manapság oly ritka visszafogottságra: nincs semmi trükk, semmi hivalkodás, tiszta, rendes, tágas, élményszerűen karbantartott zürichi szobabelsőkben karbantartásra szoruló lelkek ütköznek meg egymással az előállt drámai helyzetben. A pszichológus befogadná a gyermeket, a szobaszám meg is lenne hozzá, de a családi konszenzus már kevésbé, a kisfiú rokonai sem teszik könnyebbé a helyzetet, és múltbeli árnyak is akadnak, a csontvázak kifelé tartanak a szekrényekből.

Ahol ekkora a fájdalom és a fennforgás, ott elkél a biztos kéz és az önmérséklet, Haupt mindkettőben erős, és a színészválasztása is tökéletes. Alighanem a pszichológus szerepét volt könnyebb kiosztani, a rendező saját otthonában találta meg a legalkalmasabb színészt, a felesége, Eleni Haupt személyében. Frau Haupt és az Yves-t alakító Noé Ricklin kifogástalan kettőst alkotnak, az pedig nem a film saját erénye, hanem egyszerű, helyi adottság, hogy a háttérben kirajzolódó, svájci egészségügyi és szociális rendszer magyar szemmel majdhogynem a science-fic­tion kategóriájába emeli ezt a nagyon is földhözragadt drámát.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”