Film

Napszemüvegen át

Ross Adam–Robert Cannan: Kim Dzsongil bemutatja

  • 2018. július 28.

Film

Viszolygást keltő film, több értelemben is. Nehéz undor nélkül nézni az immár generá­ciók óta pszichopata tömeggyilkosok által irányított Észak-Korea turbósztálinista életképeit, a Nagy és Még Nagyobb Vezetők iránti forszírozott rajongás vérfagyasztóan nevetséges megnyilvánulásait.

Az amerikai rendezőpáros dokumentumfilmként forgalmazott dolgozata az állati rettegésnek és delíriumos beszűkültségnek ebből az abszurd birodalmából ígér egy együttérzésünkre és felháborodásunkra igényt tartó, pokoli történetet. Két elrabolt dél-koreai filmes (egy színésznő és volt férje, a neves rendező) történetét, akik többéves raboskodás, átnevelés után a filmrajongó diktátorfi kényére fellendítik a kommunista ország filmgyártását, majd egy külföldi útjukon megszöknek, menedékjogot kapnak az USA-ban, és könnyek között kitálalnak.

Több baj is van mindezzel. Magának a sztorinak a hitele is egy nem túl jó minőségű magnófelvételen alapul, amelyen a későbbi diktátor hangja hallható. A színésznő, Cshoj Un Hie beszámolóján túl ez az egyetlen bizonyítéka annak, hogy a ponyvaregényes fordulatokban bővelkedő, több feloldatlan ellentmondással is terhelt, s széles körben kétségbe is vont történet megállja a helyét, s nem tudható, nincs-e itt-ott kozmetikázva. A három év alatt, anyagi korlátozások nélkül létrehozott 17 film (odahaza épp csődbe ment a túlontúl ambiciózus rendező cége), a külföldi koprodukciók, a fesztiválok, díjak, ünneplés, a kommunista kényúr kitüntető barátsága ugyan szóba kerül, de a riporter mellőzi a kézenfekvő keresztkérdéseket.

Nagyobb baj, hogy a megrendezett, utólag „archívosra” roncsolt, karcolt jeleneteket bőséggel tartalmazó, ezeket a jeleneteket a valódi dokumentumokkal megkülönböztethetetlenül elkeverő film nemcsak esztétikai, de etikai zsákutca is – mint egyébként az egész, aggasztó módon divatba jött, a narratív manipulációt nemcsak megengedő, de (álságos módon a művészi kreativitásra hivatkozva) kifejezetten támogató műfaj, úgy, ahogy van. Hogy a verbális közlések merő illusztrálása a történetmesélés legalacsonyabb színvonalát jelenti, azt talán nem kell bizonygatni (hang: „és akkor elutaz­tam Szingapúrba”, kép: a delikvens repülőn utazik; hang: „elrejtettem a magnót egy retikülben”, kép: női kéz magnót tesz egy retikülbe – ilyenek). Ennél nemcsak érdekesebb, hitelesebb, izgalmasabb a közléseket tevő ember arca, de felmérhetetlenül több információt is hordoz: a gesztusai, a tekintete, a határozottsága vagy elbizonytalanodása stb. (a művésznő itt kizárólag napszemüvegben áll a kamera elé). Ennél is fontosabb azonban, hogy az eljátszatott s az igazi archívok közé vegyített jelenetek a valóságosság, hitelesség benyomását akarják kelteni, esélyt sem adva a befogadónak, hogy saját véleményt alakítson ki a látottakról, hiszen a néző vagy nem érzékeli a „művészi” átverést, vagy elbizonytalanodik afelől, hogy mit milyen szemszögből kellene néznie.

A dokumentumfilm, ha nem valóságos történések, események, folyamatok megértésére, megértetésére, átélésére irányuló, az alkotó (nem mindentudó, hanem) empátiával, alázattal közelítő pozícióját világosan felvállaló törekvés, akkor nem dokumentumfilm, hanem igénytelen játékfilmpótlék, amely visszaél a néző azon reflexével, hogy a látottakat hiteles közlésként fogadja el. Ez a végiggondolatlan, primer hatásokat szívesen alkalmazó, de alapvető információkat figyelmen kívül hagyó film is olyan, mintha valaki egy, ha nem is tudományos, de valóságos történésekre, adatokra hivatkozó esszében tényként próbálna elfogadtatni általa (meglehet, jóhiszeműen) feltételezett dolgokat.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.