"Nem ölök meg senkit?" - Steve Buscemi színész

  • Kriston László
  • 2010. augusztus 5.

Film

Immár negyedszázada az amerikai (független) filmek emblematikus figurája. A Kutyaszorítóban, a Ponyvaregény, a Desperado, A nagy Lebowski, a Kávé és cigaretta, A halál keresztútján 53 éves sztárjával a San Sebastián-i Filmfesztiválon beszéltünk. E héttől a Nagyfiúk című filmben tréfálkozik a hazai mozikban.

Immár negyedszázada az amerikai (független) filmek emblematikus figurája. A Kutyaszorítóban, a Ponyvaregény, a Desperado, A nagy Lebowski, a Kávé és cigaretta, A halál keresztútján 53 éves sztárjával a San Sebastián-i Filmfesztiválon beszéltünk. E héttől a Nagyfiúk című filmben tréfálkozik a hazai mozikban.

*

Magyar Narancs: Gyakran játszik szánalmas, piti alakokat, mégsem teszi nevetségessé őket, hanem a szeretetre méltó tulajdonságaikat hangsúlyozza. Tudatos módszer ez?

Steve Buscemi: Attól függ, mennyi terem van a karakter kifejtésére, hogy több oldaláról is megmutassam. Viszszautasítottam már szerepeket, mert úgy éreztem, túlságosan egysíkúak, illetve a film maga nem kecsegtetett a lehetőséggel, hogy árnyaltabbá tegyem benne a szerepemet.

MN: És mi van, ha olyan szerep nem tetszik, amit kifejezetten önre írtak?

SB: Akkor is visszautasítom. A Négy szoba szállodai hordárját szintén rám írták, de csak nem tudtam vele megbarátkozni. Kénytelen voltam visszamondani a dolgot. Végül Tim Roth játszotta el helyettem. Tom DiCillo is nekem írta a Delirious (2006) paparazzo főszerepét. De nem értettem ezt az alakot. És mivel Tom jó cimborám, legalább húsz éve ismerem, többször dolgoztunk együtt, meg tudtam vele osztani az aggályaimat. Ha nem ő lett volna, simán visszadobom a szerepet, magyarázat nélkül.

MN: Gyakran hívják hollywoodi szuperprodukciókba, hogy humort vigyen az akciódús cselekménybe.

SB: Mindig az az első kérdésem: "Nem ölök meg senkit?" De a viccet félretéve: egy Armageddon típusú filmben részt venni távolról sem rossz meló. Én sosem kizárólag a pénzért vállalom el ezeket. Amire igent mondok, abban mindig találok valami értéket és kihívást. Örültem volna, ha A szigetben például többet vagyok látható. De a vágószobában megkurtították a szerepemet.

MN: Mennyire volt nehéz karakterszínészként érvényesülni az amerikai filmiparban?

SB: Nem vagyok egyéjszakás szenzáció. Nem lehet rám mondani, hogy egyik napról a másikra futottam be. Sok év kemény munkája van a hátam mögött. De sosem foglalkoztam azzal, hogyan kellene pozicionálnom magam. Mindig is úgy éreztem, beszéljen helyettem a munkám. Még abban sem voltam jó a kezdetekben, hogy ügynököt találjak magamnak. Tény, hogy ebben a hivatásban senki sem őrizheti meg igazán a kezdeti ártatlanságát. Természetesen én is éreztem már kiábrándultságot, és voltak idők, amikor igencsak úrrá lett rajtam a csömör és a fáradtság, de nem hiszem, hogy korrumpálódtam volna. Szemetet nem vállalok.

MN: Mára afféle kultszínésszé vált.

SB: A fene tudja. Igyekszem nem sokat gondolkodni azon, milyen a pozícióm a szakmában. Annyi biztos, hogy bujkálnom kell a kíváncsiskodók elől. A metrón szerencsére nem ismernek fel. Nekem a hírnév a legérdektelenebb része a színészi hivatásnak.

MN: Kevesen mondhatják el, hogy a Coen fivérek, Tarantino vagy Jim Jarmusch filmjeiben játszottak.

SB: Jól alakultak a dolgok.

MN: Legutóbb a Párizs, szeretlek című szkeccsfilmben dolgozott a Coen fivérekkel.

SB: Felhívtak azzal, hogy Párizsba mennék-e filmezni. "Rendben, benne vagyok!" "Nem lesz szöveged." "Oké." "És agyonvernek." "Igen...?!" Akkor ezt biztos kifejezetten nekem írták. Párizsban azonban gondolkodóba estem. Ugyanis a három nap alatt, amíg forgattuk azt a rövidfilmet, egyszer föl nem mentek volna a lépcsőn napközben. "Srácok, itt vagyunk a világ egyik legizgalmasabb városában, bevonultunk egy metróállomásra forgatni, ti hajnalban jöttök a helyszínre, és este távoztok, amikor már sötét van. Semmit sem láttok ebből a városból. Normális ez?" Megvonták a vállukat. Eszükbe sem jutott, mit hagynak ki. De amúgy is ilyenek.

MN: Nehéz volt némán játszani?

SB: Éppen ezt élveztem. Forgatás közben az volt az érzésem, ilyen lehetett a filmezés hőskora, amikor Buster Keaton forgatta a filmjeit. Nem próbáltam utánozni őt, de kétségtelenül ott volt az emléke az agyam egyik szegletében.

MN: Többször is bizonyított rendezőként. Interview (2007) címmel például ütős remake-et készített az iszlamista szélsőségesek által meggyilkolt Theo van Gogh egyik holland filmjéből. Hogyan került önhöz a projekt?

SB: 2003-ban készült a filmje, de az Egyesült Államokban sosem mutatták be a mozikban. ' maga szerette volna elkészíteni az amerikai újráját. Halála után a társproducere, Pim Hermeling tovább dolgozott a terven. Három filmjét kívánta újraforgatni. Bob Balabant, Stanley Tuccit és engem keresett meg. (Tucci ezek közül a Blind Date-et rendezte - K. L.)

MN: Életében találkozott Van Goghgal?

SB: Ha igen, akkor az Rotterdamban lehetett, tíz éve. Akkor vendégeskedtem ott a filmfesztiválon. Nem emlékszem. De az arca határozottan rémlik. Úgyhogy legfeljebb futólag válthattunk egy-két szót. A sajtó lehozta, hogy megfenyegettek minket, amiért újrázzuk a filmjét, és ezért testőrökkel kellett körülvennünk magunkat a forgatáson. Ebből egy szó sem igaz. Nagyon fel tud húzni az ilyen rémhírkeltés. Manapság bármilyen baromságot felrakhatnak az internetre, és a nyomtatott sajtó simán veszi, anélkül, hogy ellenőrizné a valóságtartalmát.

Kritika a Nagyfiúkról a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.