Film

Nevelési kézikönyv

Philippe Falardeau: Lazhar tanár úr

  • Szabó Ádám
  • 2012. október 27.

Film

Látszólag ugyanolyan, semmiből jött és az ismeretlenbe tartó tanár Bachir Lazhar is, mint megannyi filmes pedagógustársa - Kanada idei Oscar-jelöltjét azonban nem hollywoodi fából faragták.

Az észak-amerikai országnak időről időre bejön egy jelölés a nagy filmes seregszemlén; a hasonló cipőben járó németekkel ellentétben azonban nem ugyanazt próbálják minden évben (kissé átöltöztetve) eladni. A tavalyi, szintén jelölt Felperzselt földtől eltérően a Lazhar tanár úrból többnyire hiányoznak a teátrális jelenetek, a sorsfordító pillanatok - utóbbiból mindössze egyet láthatunk a vásznon, azt is a legelején: egy montreali iskola alsó tagozatos diákja a tanteremben felakasztva talál rá szeretett tanárnőjére. Fejetlenség, tanácstalanság, krízis, mígnem megérkezik a megmentő: Lazhar tanár úr. Az iskolai összképbe nem illő tanerő nagy változást és megoldást igyekszik hozni megtört lelkű tanítványai életébe; tankönyvcincálás és ", Kapitány, Kapitányom! felkiáltás helyett viszont inkább egyenes sorokba rendezi a padokat, nem tűr fegyelmezetlenséget, és alkalomadtán atyai nyaklevest is kioszt.

Tanár és diák világát Philippe Falardeau rendező nem ütközteti élesen, inkább finoman közelíti egymáshoz; ugyanilyen visszafogott módon mutatja be egy gyermekbarátság megromlását és két tanár tapogatózását egymás irányába. Az iskola mint közeg különleges hangsúlyt kap, a vásznon gúzsba kötött kezű tanárok és érzelmeiket kifejezni képtelen diákok élnek és haladnak el egymás mellett. Különálló, etűdszerű jelenetekben ismerhetjük meg a nebulók és Lazhar jellemét - hiszen mindannyiuknak akad titka és tragédiája is; némelyre fény derül, míg más kimondatlan marad. A sztorit a forgatókönyv sem igyekszik megszokott mederbe terelni: végig megmarad töredezettnek, egyenetlennek - valósághűnek. A Lazhar tanár úr drámaisága nem zeng nagy amplitúdón, témája ellenére végig képes egyszerű és letisztult maradni - és épp ebben rejlik hatásossága.

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.