Film

Nevelési kézikönyv

Philippe Falardeau: Lazhar tanár úr

  • Szabó Ádám
  • 2012. október 27.

Film

Látszólag ugyanolyan, semmiből jött és az ismeretlenbe tartó tanár Bachir Lazhar is, mint megannyi filmes pedagógustársa - Kanada idei Oscar-jelöltjét azonban nem hollywoodi fából faragták.

Az észak-amerikai országnak időről időre bejön egy jelölés a nagy filmes seregszemlén; a hasonló cipőben járó németekkel ellentétben azonban nem ugyanazt próbálják minden évben (kissé átöltöztetve) eladni. A tavalyi, szintén jelölt Felperzselt földtől eltérően a Lazhar tanár úrból többnyire hiányoznak a teátrális jelenetek, a sorsfordító pillanatok - utóbbiból mindössze egyet láthatunk a vásznon, azt is a legelején: egy montreali iskola alsó tagozatos diákja a tanteremben felakasztva talál rá szeretett tanárnőjére. Fejetlenség, tanácstalanság, krízis, mígnem megérkezik a megmentő: Lazhar tanár úr. Az iskolai összképbe nem illő tanerő nagy változást és megoldást igyekszik hozni megtört lelkű tanítványai életébe; tankönyvcincálás és ", Kapitány, Kapitányom! felkiáltás helyett viszont inkább egyenes sorokba rendezi a padokat, nem tűr fegyelmezetlenséget, és alkalomadtán atyai nyaklevest is kioszt.

Tanár és diák világát Philippe Falardeau rendező nem ütközteti élesen, inkább finoman közelíti egymáshoz; ugyanilyen visszafogott módon mutatja be egy gyermekbarátság megromlását és két tanár tapogatózását egymás irányába. Az iskola mint közeg különleges hangsúlyt kap, a vásznon gúzsba kötött kezű tanárok és érzelmeiket kifejezni képtelen diákok élnek és haladnak el egymás mellett. Különálló, etűdszerű jelenetekben ismerhetjük meg a nebulók és Lazhar jellemét - hiszen mindannyiuknak akad titka és tragédiája is; némelyre fény derül, míg más kimondatlan marad. A sztorit a forgatókönyv sem igyekszik megszokott mederbe terelni: végig megmarad töredezettnek, egyenetlennek - valósághűnek. A Lazhar tanár úr drámaisága nem zeng nagy amplitúdón, témája ellenére végig képes egyszerű és letisztult maradni - és épp ebben rejlik hatásossága.

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.