Film

Ötven tavasz

  • 2017. szeptember 3.

Film

Ez a melankóliát és életörömöt egyszerre sugárzó francia film valóságos oázis a mai mozi sivatagában. Akkor játszódik, amikor az elillant ifjúság, a be nem teljesített vágyak s meg nem valósult tervek, meg nem élt lehetőségek s ki nem bontakozott képességek már nem csak a lelket pusztítják. És nem csak a test változásai figyelmeztetnek arra, hogy semmi sem lesz már úgy, ahogy volt, de a test változásait közönnyel vagy a nem érintettek szánalmával szemlélő környezetünk is.

Blandine Lenoir filmjének főhősét az elmaradt menstruáció után hőhullámok gyötrik, hülye főnöke merő kivagyiságból csicskáztatja, várandós lánya (állandó hangulatváltozásainak eredményeképpen) piti szemrehányásokkal szekálja, nem várandós másik lánya meg épp tönkretenni készül az életét egy csinos arcú, ám éretlen és felelőtlen legényke oldalán. Mint ő, az ötvenes éveibe fordult, magányos asszony egykor. Lefáradt exét egy fiatalabb nő s tőle való, kiskorú lányai amortizálják tovább, a váratlanul felbukkanó, megkeseredett agglegénnyé lett régi nagy szerelem pedig megfutamodik az újrakezdés elől. Mindenhonnan a kudarc figyel, a sikertelenség – a munkáját is elvesztő nő előtt még a mindenki másnak kinyíló automata üvegajtók is rendre becsukódnak. És mégis, a filmet gyengéd humor lengi be, amely itt az élet szépsége és értelmes volta melletti szerény, de minden felszínességet nélkülöző, hiteles állásfoglalás. Akár az Ízlés dolga vagy a Mint egy angyal, az ezúttal „csupán” a főszerepet alakító, ragyogó Agnès Jaoui filmjei.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.