Dokumentumfilm

Pannónia Anno

Film

A magyar animáció úgymond aranykoráról dokumentumfilmet készíteni, hihetnénk, nem nagy kunszt, aztán, ha számot vetünk az évek, az alkotók és a mesék már elsőre is rettentő számával, máris világossá válik, micsoda filmtörténet született a Pannónia Filmstúdióban - anno.

Holnap reggelig sorolhatnánk a híresebbnél híresebb rajzfilmes nagyágyúk nevét vagy gyerekkorunk meghatározó mesehőseinek kalandjait ahhoz, hogy a magyar animáció történetének csupán ránk szabott szeletét felidézzük, s amely nyomán kis túlzással és nagy bátorsággal kijelenthetjük: gyakorlatilag rajzfilm-nagyhatalom voltunk.

A filmstúdió történetét feldolgozó egész estés (98 perc) doku - Szalay Péter rendezésében - egyszerre használ az objektivitást sugalmazó, ám nagyon is különböző múltfeldolgozó stratégiákat, illetve válik rendkívül személyessé az egykori és a jelenleg is aktív szakemberekkel készített interjúk bevetésével. S természetesen nem maradnak ki a főszereplők, maguk a mesék és figuráik sem, így megannyi részlet, háttérinfó és sztori segíti emlékeink előhívását, vagy épp a rácsodálkozást. Vannak (szinte) mindenki előtt ismert alakok és filmek, a Mézga család, doktor Bubó, Vízipók, a csodapók vagy épp a kockásfülű nyúl, Mirr-Murr, a Macskafogó, János vitéz vagy Lúdas Matyi, míg mondjuk Kovásznai György korszakos alkotásai, Jankovics Marcell korai meséi, Foky Ottó megtűrt bábfilmjei vagy Rófusz Ferenc Oscar-díjas (!) A légy című háttér-animációja, ha nem is újdonságként, de mindenképpen üde színfoltként tűnik fel - persze jobbára a fiatalabb nézőknek.

Az azonban mindenkinek új lehet, hogy Európa ötödik legnagyobb stúdiója volt anno a Pannónia, s a kecskeméti és a pécsi műtermekkel kiegészítve egy-egy sorozat vagy egész estés mese elkészítéséhez mekkora erőfeszítésekre volt szükség, s mi az, hogy fázisrajzoló, ki a színező, mire kell a trükkgép, vagy esetenként hány százezer munkaórába és hány millió forintba fájt egy-egy sikerültebb műdarab.

Nem lepődtünk meg azon sem, hogy egy-egy erős politikai állítással vagy utalással dúsított animáció miért nem verte ki soha sehol a biztosítékot, s azon sem, hogy mindig sikerült valahogy megmenteni a stúdiót és rengeteg dolgozóját a csődtől, bezárástól, leépítéstől, mert mindig jött egy újabb ötlet, egy másik mese, ami továbbvitte a Pannónia szekerét. A presztízsműfajnak számító animációt a technológián kívül semmi sem tudta kikezdeni. Az viszont elszállt, mint a régi idők győzelmi zászlói.

Szalay filmje már csak a rengeteg információ miatt is becsületesen teljesített feladat, szép munka, akkor is, ha a Balázs Béla-díjas alkotó nem tudott válogatni, szortírozni, így filmje túl hosszú, és ami igazán zavaró, alapvetően befejezetlen. Ugyanakkor az alkotó dicséretére legyen mondva, hogy e dokumentumfilm oktatói segédeszközként is megteszi a magáét, de szép is lenne látni iskolákban vagy épp a televízió nem túl eldugott műsorsávjában. Momentán várunk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.