Dokumentumfilm

Pannónia Anno

Film

A magyar animáció úgymond aranykoráról dokumentumfilmet készíteni, hihetnénk, nem nagy kunszt, aztán, ha számot vetünk az évek, az alkotók és a mesék már elsőre is rettentő számával, máris világossá válik, micsoda filmtörténet született a Pannónia Filmstúdióban - anno.

Holnap reggelig sorolhatnánk a híresebbnél híresebb rajzfilmes nagyágyúk nevét vagy gyerekkorunk meghatározó mesehőseinek kalandjait ahhoz, hogy a magyar animáció történetének csupán ránk szabott szeletét felidézzük, s amely nyomán kis túlzással és nagy bátorsággal kijelenthetjük: gyakorlatilag rajzfilm-nagyhatalom voltunk.

A filmstúdió történetét feldolgozó egész estés (98 perc) doku - Szalay Péter rendezésében - egyszerre használ az objektivitást sugalmazó, ám nagyon is különböző múltfeldolgozó stratégiákat, illetve válik rendkívül személyessé az egykori és a jelenleg is aktív szakemberekkel készített interjúk bevetésével. S természetesen nem maradnak ki a főszereplők, maguk a mesék és figuráik sem, így megannyi részlet, háttérinfó és sztori segíti emlékeink előhívását, vagy épp a rácsodálkozást. Vannak (szinte) mindenki előtt ismert alakok és filmek, a Mézga család, doktor Bubó, Vízipók, a csodapók vagy épp a kockásfülű nyúl, Mirr-Murr, a Macskafogó, János vitéz vagy Lúdas Matyi, míg mondjuk Kovásznai György korszakos alkotásai, Jankovics Marcell korai meséi, Foky Ottó megtűrt bábfilmjei vagy Rófusz Ferenc Oscar-díjas (!) A légy című háttér-animációja, ha nem is újdonságként, de mindenképpen üde színfoltként tűnik fel - persze jobbára a fiatalabb nézőknek.

Az azonban mindenkinek új lehet, hogy Európa ötödik legnagyobb stúdiója volt anno a Pannónia, s a kecskeméti és a pécsi műtermekkel kiegészítve egy-egy sorozat vagy egész estés mese elkészítéséhez mekkora erőfeszítésekre volt szükség, s mi az, hogy fázisrajzoló, ki a színező, mire kell a trükkgép, vagy esetenként hány százezer munkaórába és hány millió forintba fájt egy-egy sikerültebb műdarab.

Nem lepődtünk meg azon sem, hogy egy-egy erős politikai állítással vagy utalással dúsított animáció miért nem verte ki soha sehol a biztosítékot, s azon sem, hogy mindig sikerült valahogy megmenteni a stúdiót és rengeteg dolgozóját a csődtől, bezárástól, leépítéstől, mert mindig jött egy újabb ötlet, egy másik mese, ami továbbvitte a Pannónia szekerét. A presztízsműfajnak számító animációt a technológián kívül semmi sem tudta kikezdeni. Az viszont elszállt, mint a régi idők győzelmi zászlói.

Szalay filmje már csak a rengeteg információ miatt is becsületesen teljesített feladat, szép munka, akkor is, ha a Balázs Béla-díjas alkotó nem tudott válogatni, szortírozni, így filmje túl hosszú, és ami igazán zavaró, alapvetően befejezetlen. Ugyanakkor az alkotó dicséretére legyen mondva, hogy e dokumentumfilm oktatói segédeszközként is megteszi a magáét, de szép is lenne látni iskolákban vagy épp a televízió nem túl eldugott műsorsávjában. Momentán várunk.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.