Dokumentumfilm

Pannónia Anno

Film

A magyar animáció úgymond aranykoráról dokumentumfilmet készíteni, hihetnénk, nem nagy kunszt, aztán, ha számot vetünk az évek, az alkotók és a mesék már elsőre is rettentő számával, máris világossá válik, micsoda filmtörténet született a Pannónia Filmstúdióban - anno.

Holnap reggelig sorolhatnánk a híresebbnél híresebb rajzfilmes nagyágyúk nevét vagy gyerekkorunk meghatározó mesehőseinek kalandjait ahhoz, hogy a magyar animáció történetének csupán ránk szabott szeletét felidézzük, s amely nyomán kis túlzással és nagy bátorsággal kijelenthetjük: gyakorlatilag rajzfilm-nagyhatalom voltunk.

A filmstúdió történetét feldolgozó egész estés (98 perc) doku - Szalay Péter rendezésében - egyszerre használ az objektivitást sugalmazó, ám nagyon is különböző múltfeldolgozó stratégiákat, illetve válik rendkívül személyessé az egykori és a jelenleg is aktív szakemberekkel készített interjúk bevetésével. S természetesen nem maradnak ki a főszereplők, maguk a mesék és figuráik sem, így megannyi részlet, háttérinfó és sztori segíti emlékeink előhívását, vagy épp a rácsodálkozást. Vannak (szinte) mindenki előtt ismert alakok és filmek, a Mézga család, doktor Bubó, Vízipók, a csodapók vagy épp a kockásfülű nyúl, Mirr-Murr, a Macskafogó, János vitéz vagy Lúdas Matyi, míg mondjuk Kovásznai György korszakos alkotásai, Jankovics Marcell korai meséi, Foky Ottó megtűrt bábfilmjei vagy Rófusz Ferenc Oscar-díjas (!) A légy című háttér-animációja, ha nem is újdonságként, de mindenképpen üde színfoltként tűnik fel - persze jobbára a fiatalabb nézőknek.

Az azonban mindenkinek új lehet, hogy Európa ötödik legnagyobb stúdiója volt anno a Pannónia, s a kecskeméti és a pécsi műtermekkel kiegészítve egy-egy sorozat vagy egész estés mese elkészítéséhez mekkora erőfeszítésekre volt szükség, s mi az, hogy fázisrajzoló, ki a színező, mire kell a trükkgép, vagy esetenként hány százezer munkaórába és hány millió forintba fájt egy-egy sikerültebb műdarab.

Nem lepődtünk meg azon sem, hogy egy-egy erős politikai állítással vagy utalással dúsított animáció miért nem verte ki soha sehol a biztosítékot, s azon sem, hogy mindig sikerült valahogy megmenteni a stúdiót és rengeteg dolgozóját a csődtől, bezárástól, leépítéstől, mert mindig jött egy újabb ötlet, egy másik mese, ami továbbvitte a Pannónia szekerét. A presztízsműfajnak számító animációt a technológián kívül semmi sem tudta kikezdeni. Az viszont elszállt, mint a régi idők győzelmi zászlói.

Szalay filmje már csak a rengeteg információ miatt is becsületesen teljesített feladat, szép munka, akkor is, ha a Balázs Béla-díjas alkotó nem tudott válogatni, szortírozni, így filmje túl hosszú, és ami igazán zavaró, alapvetően befejezetlen. Ugyanakkor az alkotó dicséretére legyen mondva, hogy e dokumentumfilm oktatói segédeszközként is megteszi a magáét, de szép is lenne látni iskolákban vagy épp a televízió nem túl eldugott műsorsávjában. Momentán várunk.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.