Film

Redemption Street

  • 2014. január 19.

Film

Nyilvánvaló, hogy a horvátokkal, majd Boszniában és Kosovóban vívott, katonai, morális, egzisztenciális értelemben egyaránt totális kudarccal záruló háborút és a háborút követő, hazudozással, önfelmentéssel és tömeggyilkosok mentegetésével terhelt időszakot szerb részről nem az a generáció fogja vizsgálat tárgyává tenni, amelyik szenvedő vagy tevőleges résztvevője volt az országot a kilencvenes években eluraló erőszaknak.

Kérdés azonban, hogy a fiatalabb generáció rendelkezik-e annyi valóságismerettel, hogy ne csak tárgyilagos elemzője, de az elemzés során adódó, fájdalmas következtetéseknek hiteles tolmácsolója is legyen.

Miroslav Terzic filmje erőtlen kísérlet a szembenézésre. Drámai erejét dokumentumfelvételek adják, illetve a mellékszerepben feltűnő nőket érő durva (testi-lelki) erőszak, viszont maga a történet papírmaséízű. A háborús bűnösöket üldöző nyomozó hősöket valami B kategóriás film noirból szalajtották; párbeszédeik, gesztusaik, nézéseik ezerszer látott klisék. Háborús bűnösei, a megtért, feloldozásra vágyakozó bujdosók vagy az elvakult nacionalizmusukat máig sem bánó elvetemültek sokkal életszerűbben megrajzolt karakterek, de csak statisztái egy meghasonlott hivatalnok vívódásainak. A sztori fájóan nélkülözi egy értő dramaturg szigorát: a film kibontakozását véletlen egybeesések, logikátlan, sőt irreális döntések taszigálják előre a komor végkifejletig, és nem saját belső logikája mentén halad előre, amikor a megalkuvást nem ismerő, felelős elemzés hozza meg gyümölcsét, a tömeggyilkosok kézre kerítését. Így nem jöhet létre a katarzis.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.