Film

Szeretők, utazók

  • Békés Bálint
  • 2013. május 4.

Film

Ha kekeckedni akarunk, akkor a tagadhatatlan öregedésről, ha messzebbről nézzük, a munícióhiányról árulkodik Pedro Almodóvar közelmúltbeli tevékenysége. A Megtört ölelések nosztalgikus-löttyös vallomás a filmezésről, A bőr, amelyben élek bár bravúros Frankenstein-újrajátszás, mégiscsak a nyolcvanas évek keményvonalas vágyhistóriáinak reprója.

S a mester itt is folytatja a zabrálást korai időszakában. A konkrétan Az asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén fogásait hasznosító Szeretők, utazók ún. komédia, mégpedig annak egy helyszínes változatából - mondhatni tévéjátékot látunk. Egy Spanyolországból Mexikóba tartó járaton ülünk, mely fékhiba miatt kényszerleszállásra készülődik, s a szokatlan összetételű stewardcsapat (három táncos lábú, kőmeleg fazon) pedig a pánik elkerülése végett rendesen bekábszerezte a komplett turistaosztályt. Hőseink így - a legénység mellett - a Business Class ébren lévő, egytől egyig érzelmileg defektes utasai; köztük csalárd szappanoperasztár, aggszűz látnok, gyöngéd sorozatgyilkos, híres pornódíva. A légi jármű nem szolgál másra, mint ezeknek a szerethetően lökött alakoknak az összeterelésére, ám sajnos nemcsak a futóműbe, hanem a dramaturgia gépezetébe is hiba csúszik: Almodóvar nem látja el kellő drámai alapanyaggal szeretetlenségtől fűtött hőseit, így aztán az összeütközések és -találkozások mérsékelt izgalommal kecsegtetnek. Az olykor lankadó cselekményt szerencsénkre gyakran feledteti a folyamatosan adagolt humor, még akkor is, ha az a szerzőtől megszokott vaskos verziótól eltérően pillekönnyű.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”