„Petőfi is kommunista volt” – A köztévé új tévéjátéka, az Árulók az Orbán-kormány szolid kritikája

Film

Fazekas Péter és Köbli Norbert a Szabadság különjárat után Árulók címmel elevenít fel egy rég elfelejtett vagy sosem ismert sztorit. Ki volt Guszev, a magyarok hős megmentője?

Az V. kerületi Sas utcát 1991-ig Guszev utcának hívták. Nevét egy cári katonáról kapta, aki az 1848-49-es szabadságharcban nem volt hajlandó a magyarok ellen fordulni, és ezért a saját életével felelt. Hős volt, aki ellenszegült a monarchia akaratának. Tettét Budapest belvárosában emléktábla hirdette, amit 1948-ban, a forradalom centenáriuma alkalmából állíttatott a kommunista párt.

Csakhogy Guszevet Illés Béla író találta ki, aki könyvet is írt a katona hősi kiállásáról. Tette ezt 1945-ben a szovjetek megrendelésére, mert akkor épp erre volt szükség, ez szolgálta leginkább a párt érdekét.

(László Ferenc Elsüllyedt szerzők-cikke Illés Béláról itt olvasható.)

A történet valós, erről szól Fazekas Péter tévéfilmje, amelyet október 23-án tűzött a köztévé műsorára. Úgy tűnik, a történelmi téma a Szabadság különjárat után elég volt ahhoz, hogy átcsússzon a filmterv a Médiatanács Mecenatúra Programján, mi több, főműsoridőben sugározzák a nemzeti ünnepen annak ellenére, hogy lényegében aktuálpolitikai emlékeztetőként is szolgál.

Köbli Norbert forgatókönyve egyszerre szól a Guszev-ügy feltárásáról, miközben kénytelen a világháború utáni néhány év működésmechanizmusát is legalább sejtetni, vagyis azt, hogyan épült ki a szovjet uralom a felszabadítás után Magyarországon. A történetet egy valószínűleg tragédiába torkolló szerelem és egy apa-lány kapcsolat illusztrálja.

false

 

false

 

false

Illés Béla (Hegedüs D. Géza) és lánya (Sztarenki Dóra) párttagokként építik a szocializmust; míg az apa a felsőbb vezetés igényeit elégíti ki, addig az egyetemista lány tanulmányai mellett épp színdarabot rendez a Guszev-sztoriból. Ám nem propagandacélból teszi mindezt, hanem mert őszintén időtlen emberi drámának tartja a történetet. Akkor is, ha hiú, önző és végtére is gyáva apjától mást se hall, mint hogy pártosnak kell lenni, hogy hasznos legyél. Csakhogy az Illés-lány szerelme, a Szibériából visszatért, magát demokratának valló fiatal történész (Klem Viktor) lassan, de biztosan feltárja az apa titkát, amiért minden bizonnyal súlyos árat kell fizetnie. Mert aki ellenszegül, eltapossák. És bár a lány megkísérli megmenteni a fiút, megpróbál szembeszegülni az apjával, a párttal, pontos ítélőképessége miatt végül összeszorított fogakkal, majdnem némán mégiscsak az Internacionálét énekli a sosem élt Guszev emléktáblájának avatásán. Ahogy Magyarország folyamatos megfelelési kényszerrel a Szovjetuniónak hajbókolt, úgy kellett akkor megfelelni egyetlen párt eszményének akkor is, ha épp az igazságot kellett felülírni.

false

Fazekas filmjével bár van probléma, nehezen teszi például filmszerűvé a képsorokat, nem elég feszes a színészvezetés, pontatlan vagy csak simán hullámzó több jelenetben a színészi játék, vitathatatlan érdeme, hogy egy nagyon jellemző, ma akár még fontosnak is mondható történetet tár elénk. Bár ügyes dramaturgia ide vagy oda, egyáltalán nem könnyű kezelni egy tévéjátéknyi idő alatt ezt a sztorit, a film célja mégis teljesül: az átnevezésekről, a történelemhamisításról, az emlékezetpolitika ignorálásáról (meg még annyi minden másról) elhíresült orbáni politika idején akarva-akaratlanul is aktiválódik a kettős beszéd, és direkt közlés vagy sugalmazás nélkül is egyértelmű, hogy ezek ugyanazok.

Október 23., Duna tévé (A tévéfilm elvileg néhány napig elérhető lesz a Médiaklikken)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.