„Petőfi is kommunista volt” – A köztévé új tévéjátéka, az Árulók az Orbán-kormány szolid kritikája

Film

Fazekas Péter és Köbli Norbert a Szabadság különjárat után Árulók címmel elevenít fel egy rég elfelejtett vagy sosem ismert sztorit. Ki volt Guszev, a magyarok hős megmentője?

Az V. kerületi Sas utcát 1991-ig Guszev utcának hívták. Nevét egy cári katonáról kapta, aki az 1848-49-es szabadságharcban nem volt hajlandó a magyarok ellen fordulni, és ezért a saját életével felelt. Hős volt, aki ellenszegült a monarchia akaratának. Tettét Budapest belvárosában emléktábla hirdette, amit 1948-ban, a forradalom centenáriuma alkalmából állíttatott a kommunista párt.

Csakhogy Guszevet Illés Béla író találta ki, aki könyvet is írt a katona hősi kiállásáról. Tette ezt 1945-ben a szovjetek megrendelésére, mert akkor épp erre volt szükség, ez szolgálta leginkább a párt érdekét.

(László Ferenc Elsüllyedt szerzők-cikke Illés Béláról itt olvasható.)

A történet valós, erről szól Fazekas Péter tévéfilmje, amelyet október 23-án tűzött a köztévé műsorára. Úgy tűnik, a történelmi téma a Szabadság különjárat után elég volt ahhoz, hogy átcsússzon a filmterv a Médiatanács Mecenatúra Programján, mi több, főműsoridőben sugározzák a nemzeti ünnepen annak ellenére, hogy lényegében aktuálpolitikai emlékeztetőként is szolgál.

Köbli Norbert forgatókönyve egyszerre szól a Guszev-ügy feltárásáról, miközben kénytelen a világháború utáni néhány év működésmechanizmusát is legalább sejtetni, vagyis azt, hogyan épült ki a szovjet uralom a felszabadítás után Magyarországon. A történetet egy valószínűleg tragédiába torkolló szerelem és egy apa-lány kapcsolat illusztrálja.

false

 

false

 

false

Illés Béla (Hegedüs D. Géza) és lánya (Sztarenki Dóra) párttagokként építik a szocializmust; míg az apa a felsőbb vezetés igényeit elégíti ki, addig az egyetemista lány tanulmányai mellett épp színdarabot rendez a Guszev-sztoriból. Ám nem propagandacélból teszi mindezt, hanem mert őszintén időtlen emberi drámának tartja a történetet. Akkor is, ha hiú, önző és végtére is gyáva apjától mást se hall, mint hogy pártosnak kell lenni, hogy hasznos legyél. Csakhogy az Illés-lány szerelme, a Szibériából visszatért, magát demokratának valló fiatal történész (Klem Viktor) lassan, de biztosan feltárja az apa titkát, amiért minden bizonnyal súlyos árat kell fizetnie. Mert aki ellenszegül, eltapossák. És bár a lány megkísérli megmenteni a fiút, megpróbál szembeszegülni az apjával, a párttal, pontos ítélőképessége miatt végül összeszorított fogakkal, majdnem némán mégiscsak az Internacionálét énekli a sosem élt Guszev emléktáblájának avatásán. Ahogy Magyarország folyamatos megfelelési kényszerrel a Szovjetuniónak hajbókolt, úgy kellett akkor megfelelni egyetlen párt eszményének akkor is, ha épp az igazságot kellett felülírni.

false

Fazekas filmjével bár van probléma, nehezen teszi például filmszerűvé a képsorokat, nem elég feszes a színészvezetés, pontatlan vagy csak simán hullámzó több jelenetben a színészi játék, vitathatatlan érdeme, hogy egy nagyon jellemző, ma akár még fontosnak is mondható történetet tár elénk. Bár ügyes dramaturgia ide vagy oda, egyáltalán nem könnyű kezelni egy tévéjátéknyi idő alatt ezt a sztorit, a film célja mégis teljesül: az átnevezésekről, a történelemhamisításról, az emlékezetpolitika ignorálásáról (meg még annyi minden másról) elhíresült orbáni politika idején akarva-akaratlanul is aktiválódik a kettős beszéd, és direkt közlés vagy sugalmazás nélkül is egyértelmű, hogy ezek ugyanazok.

Október 23., Duna tévé (A tévéfilm elvileg néhány napig elérhető lesz a Médiaklikken)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.