"Rájössz, hogy meghalsz te is" - Emma Thompson színésznő, író

  • Kriston László
  • 2008. június 26.

Film

Ha kellene hozzá apropó, hát a megjelenésünk napján kezdik forgalmazni nálunk DVD-n a tíz évvel ezelőtt Alan Rickmannel forgatott thrillerét, Az áruló csókját. A kétszeres Oscar-díjas brit színésznővel, a Carrington, a Felforgatókönyv, az Értelem és érzelem vagy az Apám nevében 49 éves sztárjával Londonban beszélgettünk.

Ha kellene hozzá apropó, hát a megjelenésünk napján kezdik forgalmazni nálunk DVD-n a tíz évvel ezelőtt Alan Rickmannel forgatott thrillerét, Az áruló csókját. A kétszeres Oscar-díjas brit színésznővel, a Carrington, a Felforgatókönyv, az Értelem és érzelem vagy az Apám nevében 49 éves sztárjával Londonban beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Nézze el nekem az udvarlást, de soha nem akart gyönyörű nőket játszani?

Emma Thompson: Soha nem élt efféle ambíció bennem. Furcsa, velem mindig ez történik, mint magával, az emberek felkiáltanak, amikor meglátnak: "Maga sokkal jobban néz ki az életben!" Fél életem azzal ment el, hogy varangyos békákat játszottam! Csakhogy a színészet nem szólhat pusztán a kinézetről. Annyi erőfeszítésbe kerül, hogy az ember gyönyörűen nézzen ki minden egyes beállításban. Nem mindegy, hogyan tartjuk a fejünket, honnan jön a fény, és így tovább.

MN: Mindig így volt vele?

ET: Amikor Cambridge-be jártam, éppenséggel borotváltam a hajam, és bugygyos ruhákat hordtam. Próbáltam kivonni mindazt a forgalomból, ami nőies bennem. Ez persze a feminista indulataimnak volt köszönhető. Sokáig úgy öltöztem, mint egy földrajztanár. Most már nagyon-nagyon nem érdekel, hogy mit gondolnak a külsőmről az emberek. Sőt, olyan szinten hagy hidegen a dolog, hogy van egy sminkes barátom, akire már azt is ráhagyom, ha úgy kidekorál, mint egy matuzsálemi Barbie babát!

MN: Távol tartotta magát a hollywoodi dömpingfilmektől. Túl sok "komoly" forgatókönyvet kapott?

ET: Meryl Streepnek valószínűleg Amerika összes filmszerepét elküldik. Nekem nem.

MN: Valahogy csak bekerült egy Schwarzenegger-vígjátékba, a Juniorba. Mit keresett ott?

ET: ", hogy mennyire élveztem azt! De az egyik sajtótájékoztatóján egy spanyol újságíró azt kérdezte: "Nézze, tényleg nagyon szeretem, amit csinál, de mi szüksége van egy ilyen szerepre?" Azt válaszoltam: "Ön túl komolyan vesz engem."

MN: És a Harry Potter?

ET: Csak a lányom, Gaia miatt vállaltam. Jobb jegyet kap miatta a suliban. Tényleg!

MN: Amikor megkérdezték, miért nem költözik Hollywoodba, azt felelte: most, amikor végre sikerült befejeznie konyhája felújítását a londoni otthonában? Jobb indoka nincsen?

ET: De van, a jetlag.

MN: Íróként is jegyzik. Oscart kapott forgatókönyvért (Értelem és érzelem), írt tévéfilmeket. A Felforgatókönyvben írót játszott. Csak nem önmagát?

ET: Tudok én mindent az írók viselt dolgairól, de különösen az ihlet nélküli vergődésről. Fekszel a földön, siránkozol, de nem jön egy sor se. Viszont azt a szerepet azért vállaltam, hogy végre teli tüdőből dohányozhassak!

MN: Évek óta végez jótékonysági tevékenységet - többek között - Afrika megsegítésével foglalkozó szervezetekben.

ET: Az emberi jogok szempontjából nem túl fényes korban élünk. A világban két véglet figyelhető meg: az egyik a harcos szerepvállalás, hogy igenis teszünk valamit azért, hogy jobban menjenek a dolgok, a másik az apatikus beletörődés: "Bassza meg, nem érdekelnek a világ dolgai." Ha az ember elérte azt, hogy ismert hangja lett a társadalomnak, mindent meg kell tennie, hogy jól sáfárkodjék evvel. Ha én vagyok a vonal végén, azt a hívást általában bekapcsolja a titkárnő. Bárkihez. Az Action Aid olyan embereket gyűjt egybe, akik politikailag nagyon is érzékenyek, régóta dolgozom nekik, továbbá Helen Bambernek is, ő a Medical Foundationt működteti. Ez a szervezet a megkínzott emberek rehabilitációját tűzte ki feladatául. Most a szexpiac, az emberkereskedelem áldozatainak nyújt terápiás segítséget. Nemcsak a pénz miatt szükséges telefonálgatással és interjúk adásával veszek részt a munkájukban. A klienseik átjönnek az irodámba, ahol jógát és pilatest tanulnak. Vannak önkénteseink, akik dob- és gitárleckéket adnak nekik. Ez a fizikai rehabilitációjuk része. Megismertem sokukat, a barátaimmá váltak, rendszeresen érintkezem velük. Sok mindenen mentek keresztül ezek az emberek. Nem igazán érdekelnek azok, akik nem szenvedtek sokat az életben. Ez egy kicsit talán durván hangzik. De azok a legnagyobb tanítómestereink, akik sok fájdalmat éltek meg. Akik sokat tudnak mondani a sötétségről. A holnap etikája szerintem azon múlik, hogyan tanuljuk meg kezelni az emberi psziché sötét oldalát. Meg kell értenünk, miért kínoznak egyes emberek másokat.

MN: Nekem az egyik legkedvesebb szerepe a Pulitzer-díjas színdarabon alapuló Wit - Fekete angyalban a gyógyíthatatlan daganattal küzdő irodalomprofesszor, aki szembenéz a közelgő halállal. Megváltoztatta a film a mulandósághoz fűződő kapcsolatát?

ET: Az ember öregszik, ez egyszerű, mint egy pofon. Egy bizonyos életkorig halhatatlannak érzed magad. És úgy negyven körül hirtelen rájössz, hogy nem is így van. Mint amikor jól gyomron vágnak. Levegőt sem kapsz egy pillanatra. És nagyon kemény az átállás. Igazából nem sok köze van az évszámokhoz, csak felismered, hogy egy nap te is meg fogsz halni. A Wit arról szól, hogy a halál fel is oldozhat. Hogy a halál közeledte kaland, ami olyan dolgokra vezethet rá, amelyeket sosem tanultál meg az életedben. Hogy a halállal félelem nélkül kell szembenézni. Vagy félelemmel, mégis bátran.

Az áruló csókjáról írott kritikánk a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.