"Rengeteget röhögtünk" - Liv Ullmann színésznő, rendező, író

  • Kriston László
  • 2007. december 6.

Film

Ingmar Bergman egykori múzsájával és tucatnyi filmje sztárjával négy héttel a mester halála után találkoztunk a San Sebastian-i Filmfesztiválon, ahol életműdíjat vett át.
Ingmar Bergman egykori múzsájával és tucatnyi filmje sztárjával négy héttel a mester halála után találkoztunk a San Sebastian-i Filmfesztiválon, ahol életműdíjat vett át.

Magyar Narancs: Ha tömören össze kellene foglalnia, milyen emberi értékeket képvisel színésznőként és magánemberként, mit mondana?

Liv Ullmann: Mindig igyekeztem úgy tenni a dolgom, hogy legyen benne egyfajta méltóság. Könynyebb lett volna más utat választani. De éreztem, hogy ez való nekem. Cselekedni csakis méltósággal. Ebben az is közrejátszhatott, hogy elég hamar, hét-nyolc évi színészkedés után találkoztam Ingmar Bergmannal. Csak mertem volna elveszteni a méltóságomat a vele való együttműködés után! Jól megnézhettem volna magam! Jött egy-két hollywoodi év, ami nem alakult különösebben sikeresen, sem Hollywood, sem én nem nyertünk vele sokat, mégis szerencsém volt: mindig visszatérhettem Ingmarhoz, és forgathattam vele újra és újra.

MN: A szakirodalom hajlamos feminista rendezőnőként kategorizálni önt. Egyetért ezzel?

LU: Nem nagyon. Annyi igaz, nő vagyok, és egyetlen nyelvet ismerek. A nők nyelvét. Könnyebben megértek egy asszonyt, mint egy férfit. Ami azt illeti, sosem értettem meg igazán a férfiakat. Első könyvemet harminc éve írtam arról, milyen nőnek lenni ebben a világban és az én szakmámban.

MN: Lánya, Linn elismert írónő.

LU: Nehéz volt neki ilyen szülőkkel. Pontosabban a szülei hiányával! Végül egyvalaki volt ott neki: Ingmar. Tudja, én kemény szülő vagyok. Sok erőfeszítésembe kerül, hogy megértsem: a lányom a saját útját járja. Néha nem tudok félreállni. Mert az én lányom. Sose tudhatja az ember, mit tesz rosszul szülőként. Ha máshogy élek, az jobb lett volna a lányomnak. Bárcsak képes lettem volna több időt tölteni vele, jobban odafigyelni rá, meghallgatni őt!

MN: Zsigmond Vilmos 1991-es filmje, A tékozló apa főszerepe után kijelentette, hogy ezután csak rendezni akar.

LU: A második rendezésemnél már pontosan éreztem, hogy ez a dolgom. Nekem kell meghatároznom, hogy mit helyezek a képbe - de én magam már nem akarok elem, szín lenni abban a képben. Ha látott már balett-táncost, tudja, milyen az, amikor felugranak. Van egy mágikus pillanat, két-három másodpercig tart. Ekkor tovább maradnak a levegőben, mint ahogy az elvileg lehetséges. Ez a két-három másodperc az, amire törekednünk kell. Erre tettem fel a rendezői pályafutásomat.

MN: A Bergman-hattyúdal, a Saraband (2003) főszerepét tízéves (színészi) szünet után játszotta el. Nos, a mű nem épp a legemelkedettebb őszike; Bergman keserű szájízzel zárta filmes pályáját.

LU: De tudja, éppen ezért tudok egyetérteni vele. Mások, valószínűleg magamat is beleértve, olyan filmeket készítenének nyolcvanöt évesen, amik tele vannak megbocsátással. De ez nem Ingmar. Úgy érezte, neki ilyen keserű hangon kell szólnia. Annyira személyes a mondanivaló, hogy nem írhatja le egy könyvbe, s nem adhatja oda másik rendezőnek. Neki kell filmet készítenie belőle. Tudom, sokakat letaglózott a Saraband. Egy békés öregember alkotását várták. Én is örültem volna. De nem így tett. Ezúttal ismét bátor volt.

MN: Bergman filmjeinek főszereplői magukra maradt hősök egy isten nélküli világban.

LU: Nem tudom, ki dönt a sorsuk felett. A saját döntéseik eredménye az, vagy valamilyen végzet szüleménye. Nem hiszek benne, hogy befolyásunk van a sorsunkra. Maximum abban, hogy a döntéseink nagyban meghatározzák az életünket. Még abban sem hiszek, hogy Isten kezében lenne a döntés. Sors az, amikor van egy hely a világban, ahova elmehetsz, és átérezheted, milyen egyedülálló dolog embernek lenni. Kierkegaard mondta: "Megpecsételt küldetéssel jövünk ebbe a világba." Mindannyiunk életében eljön a nap, amikor hívnak, és be kell teljesítenünk küldetésünket.

MN: Bergman hogyan vélekedett azokról a szerepeiről, filmjeiről, amiket az ő háza táján kívül követett el?

LU: Ingmar előtt és után is sok filmet készítettem nélküle. Könyveket írtam, színpadokon játszottam világszerte. De nyilvánvalóan mindenki szemében az ő munkásságával forrt össze az alakom. Valami furcsa okból kifolyólag tetszett neki, ha másokkal is dolgoztam. Akár jó filmben, akár rosszban, ő élvezte, míg a többi színészével nem volt ilyen bőkezű, és az ő amerikai karrierjükről közel sem vélekedett túl kedvezően. Az én munkám azonban nem zavarta. Ez mindig meglepett.

MN: Hogyan változtatta meg az ön életét Bergman?

LU: Nézze, negyven év telt el azóta, hogy együtt éltünk. ' volt a lányom apja. S egyben a legjobb barátom. Annyi közös élmény fűz össze minket. Nemcsak a színésznője voltam. Mivel mindig komolyan vette a munkáját, rávezette a munkatársait is erre. Mégis nagyon jókat nevettünk együtt. Higgye el, rengeteget röhögtünk!

MN: Mikor látta utoljára?

LU: Néhány órával a halála előtt. Elutaztam hozzá a Feröer szigetekre. Tudja, van egy mondat a Sarabandban: az általam játszott aszszony meglátogatja Erland Josephsont, de neki nem tetszik a helyzet. "Miért jöttél?" A nő azt feleli: "Úgy éreztem, hívtál." Egyik nap Norvégiában hirtelen az az érzés lett úrrá rajtam, hogy Ingmar a távolból magához hív. Azonnal odarepültem hozzá. Ha nem bérelek magánrepülőt, talán későn érkezem. Délután ott voltam mellette, megköszöntem mindent, amit tőle kaptam. Aznap este meghalt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.