Animációs film

Rio 2.

Film

Régen adódott alkalom oly nyílt környezetvédelmi propagandát folytatni animációs filmben, mint itt. A nagyvárosi élethez alkalmazkodott állathősök történetei (Túl a sövényen, A mogyoró-meló, L'ecsó, Volt) inkább a metropolisok dicséretét zengték, ahogy ezt láthattuk filmünk első részében is, melyben Rio de Janeiro lépett fel szinte egyenrangú főszereplőként a teszetosza, domesztikált papagáj mellett.

A második részben Azúr vadállat-identitását és ősi gyökereit megtalálandó Amazónia őserdeibe költözik, ami alkalmat ad a készítőknek egy jó kis didaktikus ökológiai hegyi beszédre (ennek szócsöve az állatszerűen ábrázolt biológus emberpár). A film kiáll a rousseau-i "Vissza a természetbe" elv mellett: Azúrnak meg kell válnia "civilizált", antropomorf tulajdonságaitól, és rá kell találnia természetes, ősi vadállat lényére, hogy a kommunaként élő papagájcsoportban elnyerje méltó helyét. Az előző részhez képest megváltozott helyszínnel megjelenik az ősi állapot, a természet iránti nosztalgia, mely szervesen kapcsolódik az erdőirtás elleni állásfoglaláshoz. Az amazóniai helyszínek pedig alkalmat adnak - az attrakciós mozi reneszánszának jegyében - a 3D-technika kibontakoztatására is: a cselekmény ideiglenesen leáll, hogy a musicalszerű, pusztán esztétikai célt szolgáló színpompás betétek uralhassák el a vásznat. A koreográfiák és az ornamentika akár egy Busby Berkeley-film díszére is válhatna, miközben a tehetségkutató-őrület kifigurázására is futja. A történet soványságát pont ez a vizuális orgia igyekszik palástolni.

Forgalmazza az Intercom

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.