Animációs film

Rio 2.

Film

Régen adódott alkalom oly nyílt környezetvédelmi propagandát folytatni animációs filmben, mint itt. A nagyvárosi élethez alkalmazkodott állathősök történetei (Túl a sövényen, A mogyoró-meló, L'ecsó, Volt) inkább a metropolisok dicséretét zengték, ahogy ezt láthattuk filmünk első részében is, melyben Rio de Janeiro lépett fel szinte egyenrangú főszereplőként a teszetosza, domesztikált papagáj mellett.

A második részben Azúr vadállat-identitását és ősi gyökereit megtalálandó Amazónia őserdeibe költözik, ami alkalmat ad a készítőknek egy jó kis didaktikus ökológiai hegyi beszédre (ennek szócsöve az állatszerűen ábrázolt biológus emberpár). A film kiáll a rousseau-i "Vissza a természetbe" elv mellett: Azúrnak meg kell válnia "civilizált", antropomorf tulajdonságaitól, és rá kell találnia természetes, ősi vadállat lényére, hogy a kommunaként élő papagájcsoportban elnyerje méltó helyét. Az előző részhez képest megváltozott helyszínnel megjelenik az ősi állapot, a természet iránti nosztalgia, mely szervesen kapcsolódik az erdőirtás elleni állásfoglaláshoz. Az amazóniai helyszínek pedig alkalmat adnak - az attrakciós mozi reneszánszának jegyében - a 3D-technika kibontakoztatására is: a cselekmény ideiglenesen leáll, hogy a musicalszerű, pusztán esztétikai célt szolgáló színpompás betétek uralhassák el a vásznat. A koreográfiák és az ornamentika akár egy Busby Berkeley-film díszére is válhatna, miközben a tehetségkutató-őrület kifigurázására is futja. A történet soványságát pont ez a vizuális orgia igyekszik palástolni.

Forgalmazza az Intercom

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.