Film

Transzcendens

  • - kg -
  • 2014. május 24.

Film

A Diploma előttben van egy mondat, nem is mondat, egyetlen szócska csupán, az idült felnőttkori bornírtság és bölcselkedés tökéletes megtestesítője: műanyag! A fiatal Dustin Hoffmannak mondja a szemébe a világról mindent tudó felnőttek magabiztosságával a család barátja, egy jól táplált öltönyös.

Ilyen sokatmondóan azóta sem mondták ki filmen, hogy műanyag. Van Johnny Depp filmjének egy jelenete; áll Cillian Murphy mint obligát rendőri erő egy futurisztikus gépteremben; nagyon néz, szemében (method acting) döbbenet, s nehezen, de kinyögi: kvantumprocesszor! De mondhatott volna bármit, ökoszisztémát, mesterséges intelligenciát vagy almás pitét - akkor is ez ennek az önnön fontosságába feledkező filmnek (rendezte Christopher Nolan Oscar-díjas operatőre) a nagy komikus fordulópontja; a Műanyag-összeesküvés! Mert innentől történhet bármi, és körülbelül a bármi történik is (kábé véget ér a világ, két szerelmes tudós világmegváltó ügyködésének hála), de ahogy Cillian, a zsaru száját elhagyja, hogy kvantumprocesszor, az az igazság pillanata: nini, ez egy őrült tudósos B-film, szép csomagolásban. Sajnos a nem kívánt vígjátéki hatás (Morgan Freeman tudósszáját is elhagyja egy-két keresetlen kvantumozás) sem teszi elég szórakoztatóvá a filmet, melynek húzóneve, Depp, miután feltölteti magát az internetre, úgy fest, mintha valahol félúton lenne egy Saturday Night Live szkeccs és HAL, a szuperszámítógép között. De Halból van egy másik is: ma Rebecca Hall az a nő Hollywood szemében, aki a legalkalmasabb a bombázó tudósnők komoly, drámai szerepére.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.