Film

Transzcendens

  • - kg -
  • 2014. május 24.

Film

A Diploma előttben van egy mondat, nem is mondat, egyetlen szócska csupán, az idült felnőttkori bornírtság és bölcselkedés tökéletes megtestesítője: műanyag! A fiatal Dustin Hoffmannak mondja a szemébe a világról mindent tudó felnőttek magabiztosságával a család barátja, egy jól táplált öltönyös.

Ilyen sokatmondóan azóta sem mondták ki filmen, hogy műanyag. Van Johnny Depp filmjének egy jelenete; áll Cillian Murphy mint obligát rendőri erő egy futurisztikus gépteremben; nagyon néz, szemében (method acting) döbbenet, s nehezen, de kinyögi: kvantumprocesszor! De mondhatott volna bármit, ökoszisztémát, mesterséges intelligenciát vagy almás pitét - akkor is ez ennek az önnön fontosságába feledkező filmnek (rendezte Christopher Nolan Oscar-díjas operatőre) a nagy komikus fordulópontja; a Műanyag-összeesküvés! Mert innentől történhet bármi, és körülbelül a bármi történik is (kábé véget ér a világ, két szerelmes tudós világmegváltó ügyködésének hála), de ahogy Cillian, a zsaru száját elhagyja, hogy kvantumprocesszor, az az igazság pillanata: nini, ez egy őrült tudósos B-film, szép csomagolásban. Sajnos a nem kívánt vígjátéki hatás (Morgan Freeman tudósszáját is elhagyja egy-két keresetlen kvantumozás) sem teszi elég szórakoztatóvá a filmet, melynek húzóneve, Depp, miután feltölteti magát az internetre, úgy fest, mintha valahol félúton lenne egy Saturday Night Live szkeccs és HAL, a szuperszámítógép között. De Halból van egy másik is: ma Rebecca Hall az a nő Hollywood szemében, aki a legalkalmasabb a bombázó tudósnők komoly, drámai szerepére.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.