Film

Transzcendens

  • - kg -
  • 2014. május 24.

Film

A Diploma előttben van egy mondat, nem is mondat, egyetlen szócska csupán, az idült felnőttkori bornírtság és bölcselkedés tökéletes megtestesítője: műanyag! A fiatal Dustin Hoffmannak mondja a szemébe a világról mindent tudó felnőttek magabiztosságával a család barátja, egy jól táplált öltönyös.

Ilyen sokatmondóan azóta sem mondták ki filmen, hogy műanyag. Van Johnny Depp filmjének egy jelenete; áll Cillian Murphy mint obligát rendőri erő egy futurisztikus gépteremben; nagyon néz, szemében (method acting) döbbenet, s nehezen, de kinyögi: kvantumprocesszor! De mondhatott volna bármit, ökoszisztémát, mesterséges intelligenciát vagy almás pitét - akkor is ez ennek az önnön fontosságába feledkező filmnek (rendezte Christopher Nolan Oscar-díjas operatőre) a nagy komikus fordulópontja; a Műanyag-összeesküvés! Mert innentől történhet bármi, és körülbelül a bármi történik is (kábé véget ér a világ, két szerelmes tudós világmegváltó ügyködésének hála), de ahogy Cillian, a zsaru száját elhagyja, hogy kvantumprocesszor, az az igazság pillanata: nini, ez egy őrült tudósos B-film, szép csomagolásban. Sajnos a nem kívánt vígjátéki hatás (Morgan Freeman tudósszáját is elhagyja egy-két keresetlen kvantumozás) sem teszi elég szórakoztatóvá a filmet, melynek húzóneve, Depp, miután feltölteti magát az internetre, úgy fest, mintha valahol félúton lenne egy Saturday Night Live szkeccs és HAL, a szuperszámítógép között. De Halból van egy másik is: ma Rebecca Hall az a nő Hollywood szemében, aki a legalkalmasabb a bombázó tudósnők komoly, drámai szerepére.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.