Film

Transzcendens

  • - kg -
  • 2014. május 24.

Film

A Diploma előttben van egy mondat, nem is mondat, egyetlen szócska csupán, az idült felnőttkori bornírtság és bölcselkedés tökéletes megtestesítője: műanyag! A fiatal Dustin Hoffmannak mondja a szemébe a világról mindent tudó felnőttek magabiztosságával a család barátja, egy jól táplált öltönyös.

Ilyen sokatmondóan azóta sem mondták ki filmen, hogy műanyag. Van Johnny Depp filmjének egy jelenete; áll Cillian Murphy mint obligát rendőri erő egy futurisztikus gépteremben; nagyon néz, szemében (method acting) döbbenet, s nehezen, de kinyögi: kvantumprocesszor! De mondhatott volna bármit, ökoszisztémát, mesterséges intelligenciát vagy almás pitét - akkor is ez ennek az önnön fontosságába feledkező filmnek (rendezte Christopher Nolan Oscar-díjas operatőre) a nagy komikus fordulópontja; a Műanyag-összeesküvés! Mert innentől történhet bármi, és körülbelül a bármi történik is (kábé véget ér a világ, két szerelmes tudós világmegváltó ügyködésének hála), de ahogy Cillian, a zsaru száját elhagyja, hogy kvantumprocesszor, az az igazság pillanata: nini, ez egy őrült tudósos B-film, szép csomagolásban. Sajnos a nem kívánt vígjátéki hatás (Morgan Freeman tudósszáját is elhagyja egy-két keresetlen kvantumozás) sem teszi elég szórakoztatóvá a filmet, melynek húzóneve, Depp, miután feltölteti magát az internetre, úgy fest, mintha valahol félúton lenne egy Saturday Night Live szkeccs és HAL, a szuperszámítógép között. De Halból van egy másik is: ma Rebecca Hall az a nő Hollywood szemében, aki a legalkalmasabb a bombázó tudósnők komoly, drámai szerepére.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.