képes beszéd

Rocsesz

Film

Film, sorozat

Azon a karácsonyon még emeletes ágyból keltem ki és ide is másztam vissza (természetesen az alsóra, mert bátyám Donkey Kongként védte a felső szintet), a kettő között pedig át kellett éljek egy nagy csalódást: nem kaptam görkorcsolyát. Pedig lelki szemeim előtt már láttam, ahogy a halászlé után (természetesen), de még a somlói galuska előtt (ez nálunk kizárólag karácsonyi étek) felcsatolok, és végigsiklok álmos kisvárosunkon (pedig akkor még fehér karácsonyok voltak; na de hol van már a tavalyi jó – nem mintha olyan régen lett volna, de a globális felmelegedés, tudjuk). Nem is ezt kértem, mármint görkorcsolyát, mert a picit béna, de sokkal veszélyesebb kétsorost hívtuk így, amely több osztálytársamnak is volt, hanem az egysoros, filmbe illő (Rollerball; Dobd fel magad!; Hajrá, Bliss!) rocseszt, mert az viszont nem volt senkinek. Azóta tudom, amit akkor nem, hogy az egyik vezető márkát hívják így (Roces), lásd stílfűrész, neszkávé, cellux. Lényeg a lényeg, nem kaptam rocseszt, de kaptam helyette valami más játékot; örültem is, de közben legörbült a szám. Szüleim értetlenül néztek rám: de hát hol akarsz rocseszelni (rocseszezni?), le sincs aszfaltozva az utcánk. Zárójel, később azért le lett, de akkor nekem már Del Piero-mezt hozott a Jézuska.

Hogy honnan jutott ez az eszembe? Május 1-jétől felkerül a Netflixre a komikusként ismert, ilyen minőségében kétszeres Oscar-jelölt Jonah Hill rendezői debütálása, A gördeszkások, melyet eredetileg 2018-ban mutattak be, tehát nem mai film, de mint az eredeti címéből – Mid90s – látszik, nem is akar az lenni. Ennek főhőse ugyanolyan gyerekes sóhajjal vágyik az elfogadásra, mint én a soha nem-ajándékra. Ugyan görkori, bocsánat, rocsesz helyett deszkáznak benne – ilyen szubkultúra nálunk is létezett, úgy tűnik, az útfelújítás az ő utcájukat hamarabb elérte –, de remekül idézi meg a parttalan gyermekkort, amelyre csak azután kezdjük csorgatni a nyálunkat, hogy elmúlt.

Nem kell aggódni, lesznek persze új filmek is a Netflixen: április 25-én landol a Pusztítás, amely első blikkre pont úgy néz ki, mint a kétheti rendszerességgel érkező többi méregdrága akciómozi – író-rendezője viszont az a Gareth Evans, akinek A rajtaütés viszonyítási pontnak sem utolsó két részét köszönhetjük. Hasonlóan kétesélyes a platformra május 9-én érkező Nonnas; ez szappanoperától kezdve Hallmark-filmen át Romana-regényig bármi lehetne, hiszen egy fasziról szól, aki úgy tiszteleg elhunyt édesanyja előtt, hogy egy éttermet nyit, ahol kizárólag nagyik dolgoznak. Ott van viszont a rendező, Stephen Chobsky, aki az Egy különc srác feljegyzései-féle érett tinifilmtől kezdve Az igazi csoda tisztes giccséig sok mindenre képes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.