képes beszéd

Rocsesz

Film

Film, sorozat

Azon a karácsonyon még emeletes ágyból keltem ki és ide is másztam vissza (természetesen az alsóra, mert bátyám Donkey Kongként védte a felső szintet), a kettő között pedig át kellett éljek egy nagy csalódást: nem kaptam görkorcsolyát. Pedig lelki szemeim előtt már láttam, ahogy a halászlé után (természetesen), de még a somlói galuska előtt (ez nálunk kizárólag karácsonyi étek) felcsatolok, és végigsiklok álmos kisvárosunkon (pedig akkor még fehér karácsonyok voltak; na de hol van már a tavalyi jó – nem mintha olyan régen lett volna, de a globális felmelegedés, tudjuk). Nem is ezt kértem, mármint görkorcsolyát, mert a picit béna, de sokkal veszélyesebb kétsorost hívtuk így, amely több osztálytársamnak is volt, hanem az egysoros, filmbe illő (Rollerball; Dobd fel magad!; Hajrá, Bliss!) rocseszt, mert az viszont nem volt senkinek. Azóta tudom, amit akkor nem, hogy az egyik vezető márkát hívják így (Roces), lásd stílfűrész, neszkávé, cellux. Lényeg a lényeg, nem kaptam rocseszt, de kaptam helyette valami más játékot; örültem is, de közben legörbült a szám. Szüleim értetlenül néztek rám: de hát hol akarsz rocseszelni (rocseszezni?), le sincs aszfaltozva az utcánk. Zárójel, később azért le lett, de akkor nekem már Del Piero-mezt hozott a Jézuska.

Hogy honnan jutott ez az eszembe? Május 1-jétől felkerül a Netflixre a komikusként ismert, ilyen minőségében kétszeres Oscar-jelölt Jonah Hill rendezői debütálása, A gördeszkások, melyet eredetileg 2018-ban mutattak be, tehát nem mai film, de mint az eredeti címéből – Mid90s – látszik, nem is akar az lenni. Ennek főhőse ugyanolyan gyerekes sóhajjal vágyik az elfogadásra, mint én a soha nem-ajándékra. Ugyan görkori, bocsánat, rocsesz helyett deszkáznak benne – ilyen szubkultúra nálunk is létezett, úgy tűnik, az útfelújítás az ő utcájukat hamarabb elérte –, de remekül idézi meg a parttalan gyermekkort, amelyre csak azután kezdjük csorgatni a nyálunkat, hogy elmúlt.

Nem kell aggódni, lesznek persze új filmek is a Netflixen: április 25-én landol a Pusztítás, amely első blikkre pont úgy néz ki, mint a kétheti rendszerességgel érkező többi méregdrága akciómozi – író-rendezője viszont az a Gareth Evans, akinek A rajtaütés viszonyítási pontnak sem utolsó két részét köszönhetjük. Hasonlóan kétesélyes a platformra május 9-én érkező Nonnas; ez szappanoperától kezdve Hallmark-filmen át Romana-regényig bármi lehetne, hiszen egy fasziról szól, aki úgy tiszteleg elhunyt édesanyja előtt, hogy egy éttermet nyit, ahol kizárólag nagyik dolgoznak. Ott van viszont a rendező, Stephen Chobsky, aki az Egy különc srác feljegyzései-féle érett tinifilmtől kezdve Az igazi csoda tisztes giccséig sok mindenre képes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.