Jude Law és a pénisz metafizikája – Dom Hemingway

Film

Ritka az olyan klasszul összerakott nyitójelenet, mely mint cseppben a tenger, már magában foglalja a következő 90 percet. A Dom Hemingway nyitójelenete pontosan ilyen: a főhős saját farka nagyszerűségéről monologizál. Ebben minden benne van: ez egy erősen karakterközpontú film lesz, amelynek nem hőse, hanem antihőse van, aki bár förtelmes, ordenáré humora miatt mégis szerethető. Fontos szerepet fog kapni továbbá a gátlástalan fekete humor, ami mögött fel-felbukkan valami zavaros és nem minden esetben indokolt filozofikus eszmefuttatás (mint metafizikai jelentőséget tulajdonítani egy pénisznek).

false

 

Richard Shephard filmje az angol (és ír) bűnfilm több hagyományához is kapcsolódik. Ott van a megkerülhetetlen Guy Ritchie-féle abszurd, a McDonagh testvérek fekete humorba oltott filozófiája (Erőszakik, A Guardista) és az új angol bűnfilmek naturalizmusa és antihősei (Mocsok, Luther). Annyi a választható útvonal, hogy a film végül már nem is tudja, mit akar: először belekezd egy bosszúmesébe (az átvert bűnöző vissza akarja szerezni a jussát), majd átvált egy megváltástörténetre (a bukott apa vissza akarja szerezni a lányát), ám egyiket sem fejezi be. Az egyik pillanatban tombol a fekete humor, a másikban viszont indokolatlan érzelgősségbe ütközünk.

A cselekmény hiányosságaiért legfeljebb a kiválóan megírt karakterek kárpótolhatnak. A film az első perctől nyilvánvalóvá teszi, hogy Jude Law-ra és az ő szórakoztató módon romba döntött szépfiúimázsára épít. Law lubickol a szerepben csakúgy, mint hasonlóan visszataszítóra fazonírozott fegyverhordozója, Richard E. Grant. A legjobb pillanatok Dom jelleméből fakadnak, aki rettentően magabiztosnak látszik, ám nem veszi észre, hogy már rég nem ő irányítja az eseményeket, és csak egy kiöregedett, a modern alvilágot megérteni képtelen bűnöződinoszaurusz. A film fergeteges humora feledteti a következetlenségeket (ez Varró Dániel kiváló magyar fordításának is köszönhető), ám a Dom Hemingway végeredményben kevesebbet ad, mint amit ígér.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.