Jude Law és a pénisz metafizikája – Dom Hemingway

Film

Ritka az olyan klasszul összerakott nyitójelenet, mely mint cseppben a tenger, már magában foglalja a következő 90 percet. A Dom Hemingway nyitójelenete pontosan ilyen: a főhős saját farka nagyszerűségéről monologizál. Ebben minden benne van: ez egy erősen karakterközpontú film lesz, amelynek nem hőse, hanem antihőse van, aki bár förtelmes, ordenáré humora miatt mégis szerethető. Fontos szerepet fog kapni továbbá a gátlástalan fekete humor, ami mögött fel-felbukkan valami zavaros és nem minden esetben indokolt filozofikus eszmefuttatás (mint metafizikai jelentőséget tulajdonítani egy pénisznek).

false

 

Richard Shephard filmje az angol (és ír) bűnfilm több hagyományához is kapcsolódik. Ott van a megkerülhetetlen Guy Ritchie-féle abszurd, a McDonagh testvérek fekete humorba oltott filozófiája (Erőszakik, A Guardista) és az új angol bűnfilmek naturalizmusa és antihősei (Mocsok, Luther). Annyi a választható útvonal, hogy a film végül már nem is tudja, mit akar: először belekezd egy bosszúmesébe (az átvert bűnöző vissza akarja szerezni a jussát), majd átvált egy megváltástörténetre (a bukott apa vissza akarja szerezni a lányát), ám egyiket sem fejezi be. Az egyik pillanatban tombol a fekete humor, a másikban viszont indokolatlan érzelgősségbe ütközünk.

A cselekmény hiányosságaiért legfeljebb a kiválóan megírt karakterek kárpótolhatnak. A film az első perctől nyilvánvalóvá teszi, hogy Jude Law-ra és az ő szórakoztató módon romba döntött szépfiúimázsára épít. Law lubickol a szerepben csakúgy, mint hasonlóan visszataszítóra fazonírozott fegyverhordozója, Richard E. Grant. A legjobb pillanatok Dom jelleméből fakadnak, aki rettentően magabiztosnak látszik, ám nem veszi észre, hogy már rég nem ő irányítja az eseményeket, és csak egy kiöregedett, a modern alvilágot megérteni képtelen bűnöződinoszaurusz. A film fergeteges humora feledteti a következetlenségeket (ez Varró Dániel kiváló magyar fordításának is köszönhető), ám a Dom Hemingway végeredményben kevesebbet ad, mint amit ígér.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.