A hős múzsa – Száz éve született Jean Marais

Film

Híre sem volt még nálunk Delonnak és Belmondónak, de még Gérard Philipe-nek is csak alig, amikor Jean Marais már rég a királyasszony lovagja volt. A romantikus hős, aki vív, lovagol és magasról ugrik – persze kaszkadőr nélkül.

Francia és magyar nézők nemzedékei számára ő volt a férfiasság maga: a rettenthetetlen bátorság, a lovagi tartás és a diadalmas vitézség kosztümös emblémája. Ezen mit sem változtat, bár meglehet, sok rajongót zavarba ejthetett volna a tény, miszerint az ifjú Jean Marais-t egykor azért csapták ki a gimnáziumból, mert női ruhát öltött és flörtbe keveredett az egyik tanárával. Erről maga Marais írt a visszaemlékezéseiben, ahogyan idősödve egész könyvet szentelt élete nagy találkozásának is, amely a harmincas évek közepén megváltotta a színpadra vágyó fiatalember életét: Jean Cocteau barátságának és szerelmének. A párizsi művészvilág középponti alakja szerepeket adott és írt kedvesének, aki példás igyekezettel tette alkalmassá önmagát és kissé erőtlen hangját a színpadi szereplésre.

A cigarettázással sötétített-mélyített hang s Marais megvesztegető jóképűsége persze hamar a filmvásznon is érvényesülhetett, s Cocteau rendezőként és filmíróként is sokat tett hajdani titkáráért. Marais titkot hordozó, mitikus alakká növesztése olyan filmek révén vált valósággá, mint a Trisztán-legendát újramesélő Örök visszatérés (1943), A szép és a szörnyeteg (1946) vagy az utóbb trilógiává terjeszkedő Orfeusz (1950).

false

Marais mindeközben a negyvenes évek végére egy új, valamelyest szimplább, de sokkal népszerűbb szerepkört talált önmaga számára: a kosztümös filmek hősfiguráját, amelyhez valósággal hozzáidomította egész fizikumát. Az 1948-as A királyasszony lovagjával kezdődött a sor, amelyben azután olyan vitézlő klasszikusok következtek, mint a La Tour színre lép (1958), A púpos (1959) vagy a Csoda a farkasokkal (1961). A francia történelem kardozós századait megelevenítő filmekben Marais persze nem csupán mint önmaga félelmet nem ismerő kaszkadőre érdemelt figyelmet, de mindenkori figurájának maszkulin hitele révén is. Ezt az erényét kamatoztatta az e filmzsánerrel éppen csak érintkező Dumas-adaptációban, a Monte Cristo grófja talán máig legsikerültebb filmváltozatának (1954) címszerepében. Marais markáns arcvonásaival és hősi kiállásával ez az Edmond Dantes mindvégig koherens figura maradt: kezdettől kész férfi, egy gyémántkeménységű jellem, aki minden körülmények között imponál.

false

A hősi szerepnek ez a kételyeket nem ismerő megformáltsága persze idővel kiment a divatból, s a rengeteget filmező Marais pályafutása bizony könnyen megszenvedhette volna már a francia újhullám első kisebb dagályát is. A humorérzéke segítette át ezen a válságos pillanaton, hiszen 1964-ben elvállalta a Fantomas kettős főszerepét, s vele eljátszotta saját szerepsablonjának színét és visszáját. Marais (magyar hangja Lőte Attila) és Louis de Funés szórakoztató párosa utóbb még két Fantomas-filmben (Fantomas visszatér, 1965; Fantomas a Scotland Yard ellen, 1967) diadalmaskodott a kordivat felett, jóízű paródiáját adva nem csupán a hősi szerepnek, de a bűnügyi és kémfilmek egész zsánerének is.

A hetvenes évek elején azután mégiscsak megkezdődött Marais egyértelmű kivonulása a film világából, s bár elvállalt néhány sorozatszerepet, a színész nem kívánt áttelepülni a televízió képernyőjére sem. Feszített mosolyú, idős arisztokratafeje immár csak rövid percekre tűnt fel, hol egy új Nyomorultak-adaptációban, hol egy nemzetközi filmfesztivál zsűrijében. Élete utolsó évtizedében (az 1998-ban elhunyt) Marais számára a szobrászkodás már sokkal érdekesebbnek tetszett a színészetnél. Igaz, önnön szobrát annak idején még filmszínészként faragta ki.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.