A hős múzsa – Száz éve született Jean Marais

Film

Híre sem volt még nálunk Delonnak és Belmondónak, de még Gérard Philipe-nek is csak alig, amikor Jean Marais már rég a királyasszony lovagja volt. A romantikus hős, aki vív, lovagol és magasról ugrik – persze kaszkadőr nélkül.

Francia és magyar nézők nemzedékei számára ő volt a férfiasság maga: a rettenthetetlen bátorság, a lovagi tartás és a diadalmas vitézség kosztümös emblémája. Ezen mit sem változtat, bár meglehet, sok rajongót zavarba ejthetett volna a tény, miszerint az ifjú Jean Marais-t egykor azért csapták ki a gimnáziumból, mert női ruhát öltött és flörtbe keveredett az egyik tanárával. Erről maga Marais írt a visszaemlékezéseiben, ahogyan idősödve egész könyvet szentelt élete nagy találkozásának is, amely a harmincas évek közepén megváltotta a színpadra vágyó fiatalember életét: Jean Cocteau barátságának és szerelmének. A párizsi művészvilág középponti alakja szerepeket adott és írt kedvesének, aki példás igyekezettel tette alkalmassá önmagát és kissé erőtlen hangját a színpadi szereplésre.

A cigarettázással sötétített-mélyített hang s Marais megvesztegető jóképűsége persze hamar a filmvásznon is érvényesülhetett, s Cocteau rendezőként és filmíróként is sokat tett hajdani titkáráért. Marais titkot hordozó, mitikus alakká növesztése olyan filmek révén vált valósággá, mint a Trisztán-legendát újramesélő Örök visszatérés (1943), A szép és a szörnyeteg (1946) vagy az utóbb trilógiává terjeszkedő Orfeusz (1950).

false

Marais mindeközben a negyvenes évek végére egy új, valamelyest szimplább, de sokkal népszerűbb szerepkört talált önmaga számára: a kosztümös filmek hősfiguráját, amelyhez valósággal hozzáidomította egész fizikumát. Az 1948-as A királyasszony lovagjával kezdődött a sor, amelyben azután olyan vitézlő klasszikusok következtek, mint a La Tour színre lép (1958), A púpos (1959) vagy a Csoda a farkasokkal (1961). A francia történelem kardozós századait megelevenítő filmekben Marais persze nem csupán mint önmaga félelmet nem ismerő kaszkadőre érdemelt figyelmet, de mindenkori figurájának maszkulin hitele révén is. Ezt az erényét kamatoztatta az e filmzsánerrel éppen csak érintkező Dumas-adaptációban, a Monte Cristo grófja talán máig legsikerültebb filmváltozatának (1954) címszerepében. Marais markáns arcvonásaival és hősi kiállásával ez az Edmond Dantes mindvégig koherens figura maradt: kezdettől kész férfi, egy gyémántkeménységű jellem, aki minden körülmények között imponál.

false

A hősi szerepnek ez a kételyeket nem ismerő megformáltsága persze idővel kiment a divatból, s a rengeteget filmező Marais pályafutása bizony könnyen megszenvedhette volna már a francia újhullám első kisebb dagályát is. A humorérzéke segítette át ezen a válságos pillanaton, hiszen 1964-ben elvállalta a Fantomas kettős főszerepét, s vele eljátszotta saját szerepsablonjának színét és visszáját. Marais (magyar hangja Lőte Attila) és Louis de Funés szórakoztató párosa utóbb még két Fantomas-filmben (Fantomas visszatér, 1965; Fantomas a Scotland Yard ellen, 1967) diadalmaskodott a kordivat felett, jóízű paródiáját adva nem csupán a hősi szerepnek, de a bűnügyi és kémfilmek egész zsánerének is.

A hetvenes évek elején azután mégiscsak megkezdődött Marais egyértelmű kivonulása a film világából, s bár elvállalt néhány sorozatszerepet, a színész nem kívánt áttelepülni a televízió képernyőjére sem. Feszített mosolyú, idős arisztokratafeje immár csak rövid percekre tűnt fel, hol egy új Nyomorultak-adaptációban, hol egy nemzetközi filmfesztivál zsűrijében. Élete utolsó évtizedében (az 1998-ban elhunyt) Marais számára a szobrászkodás már sokkal érdekesebbnek tetszett a színészetnél. Igaz, önnön szobrát annak idején még filmszínészként faragta ki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.