Narancslista 2013 – Az év csalódásai

  • narancs.hu
  • 2013. december 20.

Film

Régi kedvencek: többnyire bennük csalódtunk igazán nagyot idén a moziban. Szavazza meg a legfájdalmasabbat!

1. A nagy Gatsby

false



Pedig a gondolat – rábízni a modernizált Rómeó és Júlia meg a Moulin Rouge direktorára a dzsesszkorszak érettségi tablóját – logikusnak tűnt, csakhogy e remek écát több már nem is követte, jött egyből a tett. Luhrmann csinálta, amit szokott, a fesztivált. A nagy Gatsby új verziója így leginkább egy korcsolya nélkül filmre vett jégrevühöz lett hasonlatos: szól a zene, táncol mindenki, s a néző belepusztul az unalomba. Kritikánk itt, még több Gatsby itt.

2. Csak Isten bocsáthat meg

false

Az utóbbi évek legnagyobb lufijává Nicolas Winding Refn vált a filmvilágban. Mi már a Drive-ot sem vettük be, erőszakgiccsben tobzódó új filmjével azonban még alacsonyabb szintre szánkázott az egykori fenegyerek, akinek sápadt alkotását Ryan Gosling sem menthette meg.

3. Hitchcock

false

Egyfelől ezt hívják kihagyott tizenegyesnek. Másrészt viszont ki tudna vajon olyan filmet készíteni ma a mesterről, ami legalább megközelítené mondjuk a Vertigo izgalmait?

4. Anna Karenina

false

„Alapvető elhibázottságán túl a film felmutat részerényeket” – írja róla kritikusunk, és a világirodalom egyik legnagyobb alkotásának adaptációja esetében ez kevés, mint orosz regényben a nindzsatrükk.

5. The Master

false

Egeret vajúdtak a hegyek: sem a tehetséges rendező, sem az erejükön felül teljesítő színészek (köztük a nálunk az év legjobb férfi színészei közé jutó Joaquin Phoenix) nem tudtak valódi értelmet adni ennek a papíron oly ígéretesnek hangzó, többé-kevésbé a szcientológia születésére fókuszáló művészkedésnek.

6. Django elszabadul

false

Tarantino rendesen megosztja a nézőket, így listánk szavazóit is, olyannyira, hogy a filmes idézetek nagymesterének westernje egyszerre került rá az év legjobb filmjeit mutató listára, és erre a szomorkásabb top 10-re.

7. Die Hard – Drágább, mint az életed

false

Az eredetiséget és a rokonszenves vonásokat pont abban az epizódban sikerült véglegesen kitörölni a Die Hard szériából, amelyet részben Budapesten forgattak. John Moore-nak minimum deres járna ezért.

8. Nekem Budapest

false

Ha valóban ennyit tudnak csak a fiatal magyar filmesek, akkor tényleg be kellene zárni a boltot.

9. Óz, a hatalmas

false

Kritikusunk abba a törpe kisebbségbe tartozott, amelynek tetszett, ő azonban javíthatatlanul szerelmes a film mindhárom boszorkányába. A többiek unatkozva lóbálták a lábukat Sam Raimi mérsékelten fantáziadús meséje alatt.

10. Gengszterosztag

false

„Ruben Fleischer feltalálta a hollywoodi szupersztárokkal forgatott B filmet. Egy Sean Pennből, egy Ryan Goslingból is képes volt kihozni a komolyan egy percig sem vehető sablonfigurát, agyatlan vérfürdővel próbálva elkendőzni ostoba és perverz filmjének dramaturgiai hiányosságait.” Így.

Az év legjobb filmjeit mutató listánk itt, a legjobb sorozatokat sorrendbe állító pedig itt olvasható. Itt a legjobb színésznőké, itt pedig a legjobb férfi színészeké. A Narancslista 2013 szavazói voltak: Bori Erzsébet, Greff András, Iványi Zsófia, Kovács Bálint, Köves Gábor, Markó Anita, Szabó Ádám, Turcsányi Sándor, TPP.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.