Dokumentumfilm

Severn, gyermekeink hangja

  • 2012. május 19.

Film

Jean-Paul Jaud néhány évvel ezelőtti - elég vitatott - dokumentumfilmjében egy provanszál falu polgármestere bevezeti a bioétrendet az iskolában, előnyben részesítvén a környékbeli gazdák termékeit - az alkotó egy éven át követte az intézkedés keltette konfliktusokat.

Elkötelezett természetvédővel állunk tehát szemben, akitől nem idegen a sarkos fogalmazás, és aki ezúttal tágítja a kört. Nem csak francia, de kanadai és japán példákon keresztül mutatja be a teljesen általánossá lett környezetrombolást - másrészt a továbblépés lehetőségeit kutatja, a környezettudatos élet számos és cseppet sem kivitelezhetetlen formáját felvillantva. Filmjének apropója, hogy első gyermekét várja az a kanadai asszony, aki kislányként, 1992-ben egy ENSZ-csúcstalálkozón a világ gyermekeinek nevében a környezetrombolás megállítására kérte a világ vezetőit. Ma a politikusokhoz nincs már mondanivalója, a filmes nyilvánosságon keresztül a többieket kívánja megszólítani. Közlendője nem változott, hiszen a világ sem. Abban hisz, hogy a tudatosság növelése még megakadályozhatja, hogy pöcegödörré változzon a Föld.

A filmben megszólalnak más környezetvédők vagy környezettudatos gazdálkodást folytató farmerek Vancouvertől Korzikán át Japánig. Kissé beállított helyzetekben, dúsan termő mezőn vagy épp egy hevesen gőzölgő atomerőműnél, és néha bizony keresettnek ható beszélgetéseket folytatnak, vagy túl csiszolt monológokat adnak elő, bele a kamerába. És, igen, van artisztikus éneklés a hajnali erdőben, eksztatikus taiko-dobolás, polifon korzikai férfikórus, hamisan trombitált Örömóda, s egyéb, szervesnek csak kevéssé tűnő ún. filmes eszközök, amelyek a rendező szándékával ellentétben nem megemelik a filmet, inkább külsődleges gesztusnak tűnnek.

Ám a közlés mégis erőteljes, a minden kockából sugárzó felelősségérzet hiteles, a közölt adatok és elemzett tendenciák felrázó erejűek.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.