Film

Tízmaréknyi dollárért

Sofia Coppola: Lopom a sztárom

  • Greff András
  • 2013. augusztus 4.

Film

Kit érdekel a burzsoázia szomorkodása, amikor Nápolyban lopnia kell a zsömlét az aprónépnek - ha jól emlékszem, valami ilyesmit pendített meg egyszer Pasolini az általa egyébként igen nagyra tartott Antonioni munkásságával kapcsolatban. Belegondolni is szörnyű hát, hogy mit írt volna Pier Paolo, ha megéri Sofia Coppola filmjeit.

A híres mozis család legkifinomultabb sarja, egyúttal a hollywoodi nepotizmus két lábon közlekedő sikerterméke (akit 18 éves korában apja, Francis Ford beleszuszakolt a Keresztapa harmadik részébe) ugyanis kizárólag a legfelsőbb osztály hol fiatalabb, hol korosabb tagjainak lelki nyavalyáival foglalkozik - látszólag a régi közhelybe bonyolódva, mely szerint toronyháznyi pénz sem hozhat a Rolex órák mellé árnyalatnyi boldogságot. Becsületére legyen mondva, Sofia Coppola képes volt átlépni ezt az ásatag klisét, és finom kis filmjeiben ahhoz az állításhoz húzódzkodott inkább közel, hogy végeredményben nemcsak a pénz, hanem soha semmi nem tud az embernek permanensen örömet okozni. A szerelmek kihűlnek, a reprezentatív pozíciók megfojtanak, a sikerek pedig a legkevésbé sem képesek kitölteni a lélek mélyén ásítozó, szénfekete űrt, és ha netán abban a hitben ringattuk volna magunkat, hogy legalább a gyerekek védelem alatt állnak, a Coppola lány most tesz róla, hogy újrafogalmazzuk nézeteinket, amikor legelső filmje után tizennégy évvel ismét jól szituált kamaszokra irányítja válságjelzéseket meglátni sosem rest tekintetét.

A Lopom a sztáromban ismét erősek a képek és makulátlanok a zenék, a legérdekesebb mégis inkább az, hogy már-már vér szerinti rokonságra lehet gyanakodni közte és Harmony Korine nemrég bemutatott Spring Breakerse között. Mindkettőben élményszomjas, helyes, de amorális tinik követnek el bűncselekményeket, miközben nagy hangsúly kerül a fotogén ifjú hősök krónikus hedonizmusára. Csak míg a Spring Breakerst egy duzzadó bikiniket tátott szájjal bámuló perverz alak készítette, addig a Lopom a sztáromat Hollywood legcsiszoltabb úrinője: tetszetősebb szakaszain Korine filmje vad volt és mocskos, Sofia Coppoláé viszont áttetszően úszik el az azúrkék medencék felett. Feledhetetlen kalandot mindazonáltal ez sem kínál: a Lopom a sztárom a celebkultúrán felcseperedett generáció mindennapjainak velős tanulságait keresi, de csak egy önmagába zárt, apró mesét fecseg el, amelyben a hülye szülők hülye tinikké nevelt gyermekei elcsórják a hírességek tűsarkúit. A végeredmény így éppen olyan, mint Taissa Farmiga sűrűn mutogatott combja: egyes plánokban tetszetős, nappali fényben azonban felettébb sovány.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.