Film

Sosem voltál itt

  • - kg -
  • 2018. június 17.

Film

Súlyos a helyzet Joe fejében. A világfájdalom ipari tanuló ahhoz képest, amit csapzott hősünk reggeltől estig, ólmos léptekkel cammogva cipel magával; üveges szeme a semmibe réved, a mormogásnál több ritkán tör fel a torkából, és csak akkor költözik egy kevéske élet belé, ha egy szeghúzó kalapáccsal roncsolhat fejeket. De súlyos a helyzet Joe fején kívül is: kéjenc férfiak üzekednek kislányokkal a bűnös város rejtett bordélyszobáiban, de ha Joe töri rájuk az ajtót – mert afféle fizetett megmentő ő, élete állandó bevetés –, akkor ott agyvelő nem marad szárazon. Joe fejen belüli és fejen kívüli világa egyszerre zajlik, a hétpróbás művészfilmes, Lynne Ramsay ügyel rá, hogy minden máshogy legyen, mint ahogy azt a Joe-kkal teli, lányszabadítós-veterános filmekben (igen, Liam, rád gondoltunk) megszokhattuk.

Jó kis morbid műfaji farsang ez, ahol a kalapácsos gyilkos találkozik egy középutas európai művészfilm igyekezetével. És igyekezetből van elég: a kamerának szinte kényszeresen mindig mást kell mutatnia, mint várnánk, az akció az akciójelenetekben csak valami megtűrt rokon, aminél sokkal lényegesebb, hogy Joaquin Phoenix, akinek réveteg világfájdalmától Cannes egy emberként fogott padlót, épp egy szem drazséval szemez, vagy felmossa a fürdőszobát. Hogy ez maga a legmagasabb művészet-e, az egyelőre nem tisztázott, de egy ideig eléggé szórakoztató. A végére azért már sok is a jóból: amikor az érző szívű kalapácsos a konyha kövén együtt dúdol épp kivérző áldozatával, ott nehéz nem valami viccre, rendezőszakos diákcsínyre gyanakodni.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.