Film

Sosem voltál itt

  • - kg -
  • 2018. június 17.

Film

Súlyos a helyzet Joe fejében. A világfájdalom ipari tanuló ahhoz képest, amit csapzott hősünk reggeltől estig, ólmos léptekkel cammogva cipel magával; üveges szeme a semmibe réved, a mormogásnál több ritkán tör fel a torkából, és csak akkor költözik egy kevéske élet belé, ha egy szeghúzó kalapáccsal roncsolhat fejeket. De súlyos a helyzet Joe fején kívül is: kéjenc férfiak üzekednek kislányokkal a bűnös város rejtett bordélyszobáiban, de ha Joe töri rájuk az ajtót – mert afféle fizetett megmentő ő, élete állandó bevetés –, akkor ott agyvelő nem marad szárazon. Joe fejen belüli és fejen kívüli világa egyszerre zajlik, a hétpróbás művészfilmes, Lynne Ramsay ügyel rá, hogy minden máshogy legyen, mint ahogy azt a Joe-kkal teli, lányszabadítós-veterános filmekben (igen, Liam, rád gondoltunk) megszokhattuk.

Jó kis morbid műfaji farsang ez, ahol a kalapácsos gyilkos találkozik egy középutas európai művészfilm igyekezetével. És igyekezetből van elég: a kamerának szinte kényszeresen mindig mást kell mutatnia, mint várnánk, az akció az akciójelenetekben csak valami megtűrt rokon, aminél sokkal lényegesebb, hogy Joaquin Phoenix, akinek réveteg világfájdalmától Cannes egy emberként fogott padlót, épp egy szem drazséval szemez, vagy felmossa a fürdőszobát. Hogy ez maga a legmagasabb művészet-e, az egyelőre nem tisztázott, de egy ideig eléggé szórakoztató. A végére azért már sok is a jóból: amikor az érző szívű kalapácsos a konyha kövén együtt dúdol épp kivérző áldozatával, ott nehéz nem valami viccre, rendezőszakos diákcsínyre gyanakodni.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.