Film

Sosem voltál itt

  • - kg -
  • 2018. június 17.

Film

Súlyos a helyzet Joe fejében. A világfájdalom ipari tanuló ahhoz képest, amit csapzott hősünk reggeltől estig, ólmos léptekkel cammogva cipel magával; üveges szeme a semmibe réved, a mormogásnál több ritkán tör fel a torkából, és csak akkor költözik egy kevéske élet belé, ha egy szeghúzó kalapáccsal roncsolhat fejeket. De súlyos a helyzet Joe fején kívül is: kéjenc férfiak üzekednek kislányokkal a bűnös város rejtett bordélyszobáiban, de ha Joe töri rájuk az ajtót – mert afféle fizetett megmentő ő, élete állandó bevetés –, akkor ott agyvelő nem marad szárazon. Joe fejen belüli és fejen kívüli világa egyszerre zajlik, a hétpróbás művészfilmes, Lynne Ramsay ügyel rá, hogy minden máshogy legyen, mint ahogy azt a Joe-kkal teli, lányszabadítós-veterános filmekben (igen, Liam, rád gondoltunk) megszokhattuk.

Jó kis morbid műfaji farsang ez, ahol a kalapácsos gyilkos találkozik egy középutas európai művészfilm igyekezetével. És igyekezetből van elég: a kamerának szinte kényszeresen mindig mást kell mutatnia, mint várnánk, az akció az akciójelenetekben csak valami megtűrt rokon, aminél sokkal lényegesebb, hogy Joaquin Phoenix, akinek réveteg világfájdalmától Cannes egy emberként fogott padlót, épp egy szem drazséval szemez, vagy felmossa a fürdőszobát. Hogy ez maga a legmagasabb művészet-e, az egyelőre nem tisztázott, de egy ideig eléggé szórakoztató. A végére azért már sok is a jóból: amikor az érző szívű kalapácsos a konyha kövén együtt dúdol épp kivérző áldozatával, ott nehéz nem valami viccre, rendezőszakos diákcsínyre gyanakodni.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.