Erőnléti edzés

Star Wars I. rész - Baljós árnyak 3D

  • - jbinks -
  • 2012. március 7.

Film

Azt a meccset, hogy a Baljós árnyakkal Lucas elárulta-e a régi rajongókat, 1999-ben már lejátszották. Igen, elárulta − sírtak fel a régi rajongók, és dacosan magukhoz szorították régi kedves lépegetőmodelljüket. Miféle régiek? − gügyögték az újak, akik '99-ben jutottak el abba a felettébb veszélyes korba (10-12 év), amikor a Star Wars, legyen régi vagy új, a leginkább ragályos.


 

Lucas azóta még kétszer elárulta/felvirágoztatta az Erőt, és a DVD/Blu-ray vonalon is napirenden tartotta a legendát. A Baljós árnyak 3D-ssé alakításának aligha kell az okait firtatni, azok még annyira sem összetettek, mint a legkisebb Jedi-egységként ismert midiklorian. Azon sem kell túlzottan csodálkozni, hogy a felújításra ürügyet adó 3D − mint oly sok, utólagosan megbuherált mozi esetében − olcsó szemfényvesztés csupán, bár meglehet, azért ilyen gagyi, hogy x év múlva Lucas egy mégháromdébb verzióval állhasson elő.

Ennyi rosszindulatú feltételezés és felnőttes kukacoskodás után akár rá is térhetünk az újbóli bemutató pozitív hozadékára. Bár az eltelt évek nem tudták megszépíteni sem a Jar Jar Binksnek nevezett galaktikus szégyenfoltot, sem az élő szereplők száját elhagyó szinte valamennyi szöveget, az indulatok elültével annyi tisztán látszik, hogy Lucas − mint azt anno maga is mondogatta − sokkal inkább vágó, mint filmrendező, s technikai kategóriákban − legyen az vágás, hang vagy a teljes látványarzenál − a Baljós árnyakma is király. Az Erő pedig hat: aki gyerekként (10-12) megy be a Star Warsra, tuti rajongóként jön ki a film végén.

Az InterCom bemutatója

12 év alatt 

 

 

 

12 év felett 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.