A 250 millió dolláros kérdés

Andrew Stanton: John Carter

  • - köves -
  • 2012. március 8.

Film

Lucas is, Cameron is sokat lopott/kölcsönzött Edgar Rice Burroughs marsbéli történeteiből. A Disney 250 millió dollárt áldozott John Carter Marsra menesztésére.

Azonnali geekveszélybe sodorja az embert, ha egy óvatlan pillanatban azzal coming outol, hogy ő bizony szereti a marslakókat, bírja a Jediket, és bármikor lepacsizna egy beszélő majommal, főleg ha az A majmok bolygójából való. Szeretteink és hozzátartozóink szemében szánalom és lemondás csillan meg ilyenkor, de lesznek, akik segíteni szeretnének, s szakember bevonását vagy az Anonim Sci-fi Rajongók gyűléseit javasolják. Pedig amikor Cézár tavaly, A majmok bolygója sokadik, jó előre leírt feldolgozásában szólásra emelkedett, az a drámai „nem”, amely elhagyta a majomszájat, semmivel sem maradt el George Clooney szomorú nézésétől vagy az Oscar-mezőny más komoly versenyzőjétől. Egy majomnak persze kétszer annyit kell güriznie ugyanazért az elismerésért, mint Clooneynak – hát, ilyen időket élünk.

Meg olyanokat, amikor száz évvel azután, hogy Edgar Rice Burroughs megírta John Carter, a Marsra katapultált polgárháborús veterán első történetét, megérkezett a hivatalos filmváltozat is. Nem hivatalos John Carter-feldolgozással ugyanis tele a filmtörténet; szegény Edgar legfeljebb azzal vigasztalódhatna, hogy olyanok nyúlták le marsbéli történeteinek lényegét, mint például George Lucas – John Carterről szólva szinte kötelező említeni, hogy a Star Wars sem jöhetett volna létre Burroughs munkássága nélkül. És nyilván a Disney sem áldozott volna olyan busásan egy százéves hős életre keltésére, ha nincs az Avatar – alighanem a Burroughs-nyúlásokban ugyancsak gazdag 3D-s szuper sci-fi indíthatta arra őket, hogy 250 millió dollárral adózzanak Burroughs emlékének.


Ha Cameronnak bejött kékben, miért is ne jöhetne be majdnem ugyanaz zöldben – a Marsot ugyanis Burroughs képzeletében zöldes színű, négy karral hadonászó, tojással szaporodó, termete alapján kosarasnak is beillő lakosság népesíti be, de a nagypolitikát az emberszabású, vöröses alapszínű marsi elit viszi – utóbbiak viszálykodásába és egy hercegnő kiházasításának a közepébe csöppen bele a földi westernhős, aki félelmet és gravitációt nem ismerve vág utat magának a helyi belügyek sűrűjében. Hercegnőszöktetés, négykarú zöld lények, fantasztikus repülő szerkezetek és egy cowboy a marsi vadnyugaton – három forgatókönyvíró (köztük az íróként és popkultúra-szakértőként is magasan jegyzett Michael Chabon) dolgozott azon megfeszítve, hogy kilogisztikázzák, miként lehet A-ból B-be, majd onnan C-be eljuttatni a szereplőket és járműveiket. Meg azon, hogy miként lehet egy mondatba minél több marsi szlenget és szakzsargont sűríteni: ettől aztán úgy beszélnek a szereplők, mint egy kosztümös farsangi nyelvtörő résztvevői, akik a laza alsó-hollywoodi csevegést vegyítik a bennfentes marsi dumákkal.

A Pixar csapatát erősítő Andrew Stanton (WALL-E, Némó nyomában) cseppet sem tagadta meg rajzfilmes múltját, s bár a hivatalos verzió szerint ez az első élőszereplős filmje, ami értékelhető a John Carterben, az az animáció. A mese fájóan fapados, de a Mars pazar mint látványbolygó − a John Carter ígéretes kudarc: a válláig sem ér fel a beszélő majomnak, de távolról sem akkora égés, mint például a Zöld Lámpás.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.