A 250 millió dolláros kérdés

Andrew Stanton: John Carter

  • - köves -
  • 2012. március 8.

Film

Lucas is, Cameron is sokat lopott/kölcsönzött Edgar Rice Burroughs marsbéli történeteiből. A Disney 250 millió dollárt áldozott John Carter Marsra menesztésére.

Azonnali geekveszélybe sodorja az embert, ha egy óvatlan pillanatban azzal coming outol, hogy ő bizony szereti a marslakókat, bírja a Jediket, és bármikor lepacsizna egy beszélő majommal, főleg ha az A majmok bolygójából való. Szeretteink és hozzátartozóink szemében szánalom és lemondás csillan meg ilyenkor, de lesznek, akik segíteni szeretnének, s szakember bevonását vagy az Anonim Sci-fi Rajongók gyűléseit javasolják. Pedig amikor Cézár tavaly, A majmok bolygója sokadik, jó előre leírt feldolgozásában szólásra emelkedett, az a drámai „nem”, amely elhagyta a majomszájat, semmivel sem maradt el George Clooney szomorú nézésétől vagy az Oscar-mezőny más komoly versenyzőjétől. Egy majomnak persze kétszer annyit kell güriznie ugyanazért az elismerésért, mint Clooneynak – hát, ilyen időket élünk.

Meg olyanokat, amikor száz évvel azután, hogy Edgar Rice Burroughs megírta John Carter, a Marsra katapultált polgárháborús veterán első történetét, megérkezett a hivatalos filmváltozat is. Nem hivatalos John Carter-feldolgozással ugyanis tele a filmtörténet; szegény Edgar legfeljebb azzal vigasztalódhatna, hogy olyanok nyúlták le marsbéli történeteinek lényegét, mint például George Lucas – John Carterről szólva szinte kötelező említeni, hogy a Star Wars sem jöhetett volna létre Burroughs munkássága nélkül. És nyilván a Disney sem áldozott volna olyan busásan egy százéves hős életre keltésére, ha nincs az Avatar – alighanem a Burroughs-nyúlásokban ugyancsak gazdag 3D-s szuper sci-fi indíthatta arra őket, hogy 250 millió dollárral adózzanak Burroughs emlékének.


Ha Cameronnak bejött kékben, miért is ne jöhetne be majdnem ugyanaz zöldben – a Marsot ugyanis Burroughs képzeletében zöldes színű, négy karral hadonászó, tojással szaporodó, termete alapján kosarasnak is beillő lakosság népesíti be, de a nagypolitikát az emberszabású, vöröses alapszínű marsi elit viszi – utóbbiak viszálykodásába és egy hercegnő kiházasításának a közepébe csöppen bele a földi westernhős, aki félelmet és gravitációt nem ismerve vág utat magának a helyi belügyek sűrűjében. Hercegnőszöktetés, négykarú zöld lények, fantasztikus repülő szerkezetek és egy cowboy a marsi vadnyugaton – három forgatókönyvíró (köztük az íróként és popkultúra-szakértőként is magasan jegyzett Michael Chabon) dolgozott azon megfeszítve, hogy kilogisztikázzák, miként lehet A-ból B-be, majd onnan C-be eljuttatni a szereplőket és járműveiket. Meg azon, hogy miként lehet egy mondatba minél több marsi szlenget és szakzsargont sűríteni: ettől aztán úgy beszélnek a szereplők, mint egy kosztümös farsangi nyelvtörő résztvevői, akik a laza alsó-hollywoodi csevegést vegyítik a bennfentes marsi dumákkal.

A Pixar csapatát erősítő Andrew Stanton (WALL-E, Némó nyomában) cseppet sem tagadta meg rajzfilmes múltját, s bár a hivatalos verzió szerint ez az első élőszereplős filmje, ami értékelhető a John Carterben, az az animáció. A mese fájóan fapados, de a Mars pazar mint látványbolygó − a John Carter ígéretes kudarc: a válláig sem ér fel a beszélő majomnak, de távolról sem akkora égés, mint például a Zöld Lámpás.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.