Szebb múltat!

Háromszoros Emlékmás

  • - ts -
  • 2012. augusztus 21.

Film

A jó nevű Philiph K. Dicket sokan szeretik, meg is van rá a jó okuk, hisz’ a szegény ember Stanislaw Lemjéről beszélünk. Hogy mennyire így van, azt többek közt We Can Remember It For You Wholesale című, 1966-os novellája bizonyítja ékesen. Bár lehetne mindez fordítva is, ha attól függne az ilyesmi, hogy ki született előbb – az a hét év, ami köztük van, aligha lenne elégséges érv Lem mellett; de ebbe szerencsére itt nem kell belemennünk. A novellát is csupán azért említjük, mert mindkét film – az Emlékmás (Total Recall; Paul Verhoeven; 1990) és az Emlékmás (Total Recall; Len Wiseman; 2012), melynek bemutatója alkalmából készül e jegyzet – afféle inspirációként hivatkozik rá, hovatovább az idei versenymű készítői azt is fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy nem remake-et készítettek, hanem egy újabb adaptációt. Nos, a kutya fülét.


A történetet minden moziba járó nyilván jól ismeri, emlékekkel kufárkodnak a jövő mérnökei, csak épp kicsit komolyabban veszik önmagukat, mint mondjuk a Sötét zsaruk illetékesei. Már önmagában az is, hogy virtuózkodnak az emlékekkel, menten felveti a valóság oly szerfelett relatív voltának összes gyötrő kételyét – bele is cidrizik egyből az értő olvasó/néző. S ha porszem kerül ebbe a nagyon is emberi célokat szolgáló gépezetbe, s fals emlékek vagy éppen elfeledésre szántak törnek fel a páciensben, akkor elszabadul a pokol, és lesz nagy haddelhadd. Csakhogy nem belül ám, hanem kívül – ettől nem fordított a viszony Dick és Lem között, s ez kellett mindkét esetben a hollywoodi majsztoroknak. Mert a külső háborúkból érdemes amerikai filmet csinálni – ezért jó a Schwarzi-féle Emlékmás, és ezért röhejes a Soderbergh-féle Solaris. Tehát kell egy jó kis külső hirig, aminek során Schwarzi sniclivé klopfolja az ellent, beleértve b. neje őnagyságát és egyéb üzletfeleit. A mai változatnál ez a hozzáállás már billeg egy kicsit, úgy tűnik, nem agyaltak sokat ilyesmiken, pusztán úgy saccolták, hogy van kereslet kifordított zakóra, használt hűtőszekrényre – hazudnak, amikor azt mondják, hogy eszük ágában nem volt remake-t csinálni. De hát melyik vigéc nem hazudik, ugye. S az sincs megírva sehol, hogy remake-et törvénytelen lenne csinálni.


Ilyenformán az lehet az egyetlen kérdés, hogy a jelen verzió hozzátesz-e valamit a tárgyban eddig szerzett élményeinkhez, vagy éppenséggel elvesz belőlük. Magyarul az új Total Recall maga az ősmű, hiszen létrejöttével valósítja meg az alapnovella teljes tartalmát, vagyis azáltal, hogy épp az emlékeinket buzerálja. Például kitörölné belőlük a Marsot és a mutánsokat, ami egyfelől ronda dolog, másfelől logikátlan is, hisz a háromcsöcsű nőt megtartja. Miért, ha mutánsok amúgy meg nincsenek? Nos, egyfelől azért, mert minden állításával szemben immár tárgyi bizonyítékkal is alátámasztott remake, másfelől meg úgy gondolja, arra – a háromdudájú asszonyra – gerjed a jó nép, nem pedig a valóság oly kínos relativitására.

Persze nem kizárólag e nemtelen alkotói gondolattól nagyon rossz e mai kiszerelés, kellett ahhoz számos egyéb mesterségbeli mellényúlás is, amiket annyira azért nem érdemes részletezni. Sőt, hagyjuk is őket, önök se terheljék magukat ezzel az újbóli nekiveselkedéssel. Hanem…

…bízzanak az emlékeikben!

-ts-

Forgalmazza az InterCom

(a 2012-es Emlékmásnak)

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.